موانع انجام پژوهش توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیفرشیده ضامنی 1 , ترانه عنایتی 2 , رضا بهنام فر 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: موانع پژوهش, اعضای هیئت علمی, واحد ساری,
چکیده مقاله :
مقدمه: آگاهی از موانع پژوهش جهت برنامه ریزی های مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش در دانشگاه های کشور ضروری به نظر می رسد؛ لذا پژوهش حاضر به منظور شناسایی موانع اصلی پژوهش و بررسی وضعیت موجود آنها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری صورت پذیرفت. روش پژوهش: این پژوهش، مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 162 نفر در سال تحصیلی 90_89 بود که از این میان 113 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته 26 سؤالی در طیف پنج گزینه ای لیکرت که روایی صوری و محتوایی آن تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 75/0 به دست آمده بود، استفاده گردید. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی و t تک نمونه ای تحلیل گردیدند. یافتهها: عوامل فرهنگ پژوهشی جامعه و آموزش محوری به عنوان مهمترین و عامل سیستم حمایتی به عنوان کم اهمیتترین موانع پژوهشی از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مطرح گردیدند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مهم ترین مانع انجام پژوهش، فقر فرهنگ پژوهشی در جامعه می باشد. در واقع این امر سبب می شود تا پژوهش نه تنها به عنوان یک ضرورت در توسعه علمی و به تبع آن توسعه همه جانبه کشور، قلمداد نگردد بلکه به آن به عنوان کالایی تجملاتی نگریسته شود و به این ترتیب عزمی جدی در رفع موانع متعددی، که خود ناشی از همین فقر فرهنگ پژوهش هستند، وجود نداشته باشد.
Introduction and Aim: Awareness of the barriers of research for effective planning in order to improve the quality and quantity of research in universities seem to be necessary.So this study was done in order to identify the main barriers of research and evaluate the current situation in the Islamic Azad University, Sari Branch . Methodology: The research was descripve, survey. 113 people were selected by simple random method from statistical population whom was faculty members of Islamic Azad University, Sari branch (162 people) in 2011 academic year. Researcher made quesonnaire with 26 quesons in 5 point likert was used which its face and content validity was confirmed and its reliability was 0.75. Data were analyzed by factor analyses and one sample t test using SPSS . Findings: “Research social culture” and “instruction base” were the most important factors and “supportive system” was the least important factor of research barriers in Islamic Azad University faculty members’ point of view . Conclusion: Precise identification of barriers of research and overcome them in order to increase the quality and quantity of academic research is essential