بررسی نقش فرهنگ سازی دبیران بر اصلاح الگوی مصرف (مطالعه موردی: دبیران واحدهای آموزشی منطقه 1 آموزش و پرورش تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمحمد باقر نوبخت 1 , توران تقدیمی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: فرهنگسازی, الگوی مصرف, اصلاح الگوی مصرف, صرفهجویی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه دبیران واحدهای آموزشی بر اصلاح الگوی مصرف است. در این راستا به نقش دبیر و آموزش و پرورش بهعنوان اولین متولی آموزش و بهعنوان عامل اثرگذار بر القاء فرهنگ بهینه مصرف در منابع قابل دسترس واحدهای آموزشی خواهیم پرداخت و نوع رابطه همبستگی مصرف بهینه و آموزش ها را بررسی خواهیم کرد. روش پژوهش: جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و میدانی، ابزار مورد استفاده (پرسشنامه و مصاحبه) در تحقیق، روششناسی تحقیق از نوع توصیفی و استنباطی است و از نرمافزار spss جهت تجزیه تحلیل اطلاعات استفاده خواهد شد. حجم جامعه آماری تحقیق دبیران و مدیران واحدهای آموزشی راهنمایی منطقه 1 تهران میباشد. برای پیدا کردن ضریب همبستگی از فرمول اسپیرمن استفاده شده است. یافتهها: مدیران آموزشهای مستقیم را موثر ارزیابی میکنند و دبیران تاثیرش را کمتر میدانند. تفاوت معنیداراست؛ معلمان و مدیران اثر آموزشهای غیرمستقیم را همانند هم ارزیابی میکنند؛ توزیع فراوانی سنجش تفاوت آموزشهای مستقیم به تفکیک میزان تحصیلات تفاوت معنا داری با هم ندارند و توزیع فراوانی سنجش تفاوت آموزشهای مستقیم به تفکیک سابقه کاری (تجربه) تفاوت معناداری هست. نتیجهگیری: برای الگوی مصرف، با رعایت معیارها می توان مصرف دانشآموزان مدارس را اصلاح کرد زیرا در ارتباط با خانواده و جامعه هستند در نتیجه با رعایت معیارهای زیر به اصلاح الگوی مصرف در سطح کل جامعه تأثیر گذار خواهد بود و به اعتدال و میانهروی نزدیک شد. آموزشهای غیرمستقیم نسبت به آموزشهای مستقیم اثربخشتر هستند بنابراین با قاطعیت میتوان گفت آموزش از طریق فرهنگسازی به عبارت دیگر آموزشهای فرهنگی و آموزش غیرمستقیم مهمتر و غنیترین منبع در آموزش محسوب میشود.
Introduction and Research objective: The main object of this study is to find the correlation of guidance school teachers and optimal consumption .In this direction, we investigate the role of teachers as main coustodian of education and as factor that inspire the culture of optimal consumption on accessible resources of schools and investigate correlation between optimal consumption and teacher's instruction. Method: This is field study and data gathered from library. Also Data are collected by questionnaire and in depth interview as instrument. Method of research is descriptive and inferential. Data are analyzed by spss software. Relationship between the variables is determined by correlation .The population of research is guidance teachers and administrations of 1st District of Tehran. And for determining coefficient ratio Spearman formula is being utilized. Findings: Administrators evaluate direct delivery as effective way but teachers perceive direct delivery has less effective .The difference is significant; Teachers and Administrators both perceive indirect Instruction as similar; Frequency distribution of direct instruction according to educational level has no significant difference and frequency distribution of direct instruction according to work experience has meaningful difference. Conclusion: For consuming pattern, compliance with criterion can reform consumption of students. Because they are in relationships with family and community As a result of compliance with the following criteria modifying consumption pattern will affect entire community and will close moderation. Indirect education is more effective than direct education. So, we can say strictly educating through culturalization, or in another word, cultural education and indirect education is more important and is the richest source in education