رابطه بین ابعاد فرهنگی مدیران و سیاست تقسیم سود از منظر نمایندگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: ابعاد فرهنگی, نظریه نمایندگی, سیاست تقسیم سود,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: بر اساس مدل نمایندگی سیاست تقسیم سود، پرداخت سود سهام در مرتفع ساختن مشکلات نمایندگی میان مدیران و مالکان، از طریق کاهش وجه نقد در دسترس مدیران و وادار کردن شرکتها به تعامل بیشتر با بازار سرمایه موثر است؛ اما مسئله اصلی، ریشهیابی عوامل موثر در اتخاذ سیاست تقسیم سود از سوی شرکت است که یکی از این عوامل فرهنگ مدیران میباشد. بر همین اساس، این تحقیق به بررسی رابطه میان ابعاد فرهنگی مدیران و سیاست تقسیم سود از منظر نمایندگی میپردازد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر ماهیت، تحقیقی توصیفی- پیمایشی میباشد. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به ابعاد فرهنگی مدیران، از پرسشنامه هوفستد و برای سنجش سیاست تقسیم سود، از نرمافزار ره آورد نوین و سه شاخص D/S، D/CF و D/NI استفاده شده است. هزینه نمایندگی نیز با استفاده از اهرم مالی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی ده ساله 1381- 1390، میباشد. ابتدا اطلاعات نمونهای شامل 107 شرکت جمعآوری شد. از این تعداد، 73 شرکت به پرسشنامهها پاسخ دادند که آزمون فرضیهها بر اساس آن انجام شده است. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج تحقیق در هر سه شاخص سیاست تقسیم سود، رابطه منفی فاصله قدرت و اطمینان طلبی و رابطه مثبت مرد منشی با سیاست تقسیم سود را تأیید میکند. در حالی که رابطه فردگرایی و سیاست تقسیم سود تأیید نشد. همچنین بر اساس نتایج، هزینه نمایندگی، رابطه میان فاصله قدرت و اطمینان طلبی با سیاست تقسیم سود را هنگام استفاده از دو شاخص D/S و D/CF تعدیل میکند. این در حالی است که نقش هزینه نمایندگی در تعدیل رابطه میان فردگرایی و مرد منشی با سیاست تقسیم سود تأیید نشد.
Introdution and aim: The agency model of dividends maintains that dividend payout help address the agency problems between managers and shareholders by distributing cash at the discretion of managers and forcing firms to interact more frequently with capital market. but the main problem is the detecting of effective components for adopting a dividend policy that one of them is the managements’ culture. this research aimed to clarify the relationship between managements’ cultural dimensions and agency base model of firms’ dividend policy. Methodology: The research type is experimental and nature of research is descriptive-survey. The information related to managements’ cultural dimensions is collected by questionnaire of hofstede. In order to measuring dividend policy, we gathered Data from rahavard novin data. Variables are 3 index including D/S، D/CF and D/NI and agency cost is studied by leverage. Hypothesis was tested by 73 samples during 2002-2012. Finding & Conclusion: Findings indicate that in the all of dividened policy variables used, Uncertainty avoidance index and power distance index have a weak negative relation and masculinity index has a weak positive relation to dividened policy. while, there is no relationship between Individualism and dividened policy. meanwhile agency cost, has adjusted the relationship between uncertainty avoidance and power distance with dividend policy when D/S and D/CF were used. finally, Agency cost has no effect on the adjustment of the relationship between Individualism and Masculinity with dividened policy.