طراحی الگوی مدیریت بازاریابی فرهنگی با رویکرد توسعه فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - ندارد
کلید واژه: مدیریت بازاریابی, بازاریابی فرهنگی, توسعه فرهنگی, بازارفرهنگی,
چکیده مقاله :
این مقاله در صدد ارائه الگویی مناسب برای مدیریت بازاریابی فرهنگی با رویکرد توسعه فرهنگی است. در ابتدا ضرورت مدیریت و مهندسی فرهنگی در عصری که شاهد جهانی شدن و رقابت تنگاتنگ فرهنگها هستیم، با ابزارهای نوین و اثربخش، مورد تأکید قرارگرفته و در این رابطه مدیریت بازاریابی فرهنگی، بعنوان کارآمدترین ابزار، معرفی شده است. درادامه، دیدگاههای ناقص سازمانهای فرهنگی در مورد بازاریابی، مورد تحلیل قرارگرفته و از دیدگاه محققان، چگونگی توسعه مفهوم بازاریابی در سازمانهای فرهنگی تشریح گردیده است. همچنین به این موضوع پرداخته شده است که در مباحث نوین فرهنگی از جمله در نظریه چرخش فرهنگی، بازاریابی، بعنوان سرآغاز استیلای فرهنگ براقتصاد تلقی میشود و بدین لحاظ امروزه پارادایم اقتصاد فرهنگ، تبدیل به پارادایم نوینی تحت عنوان اقتصاد فرهنگی شده است. در پایان، مدیریت بازاریابی فرهنگی، مترادف با مدیریت تقاضاهای فرهنگی محسوب شده و ابعاد مختلف مدیریت بازاریابی فرهنگی تبیین گردیده و در نهایت الگویی راهبردی برای مدیریت بازاریابی فرهنگی ارائه شده است.
This paper is an effort for presenting a suitable model for cultural marketingmanagement (CMM) with cultural development approach (CDA).First, the necessity of cultural engineering and management in the globalizationand cultures ruthless competition era emphasized with modern and efficient tools. Inthis regard CMM introduced as the most efficient device. At the rest of the paperincomplete approaches of cultural organizations about marketing were analyzed. Thenit was elaborated that how the marketing concept in cultural organizations developed.Furthermore it was discussed that marketing is the beginning of cultural sovereigntyon economics as considered in modern cultural discussions as cultural-shift theory.Thus, nowadays the paradigm of culture economy was changed in to a new paradigmcalled cultural economy.At the end of the paper CMM was taken synonymous with cultural demandsmanagement and different aspects of CMM clarified and a strategic CMM modelwere presented.