طراحی الگوی بومی طبقهبندی و رتبهبندی هتلها در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر محسن قدمی 1 , دکتر علی اصغر صرافی زاده 2 , امیرمحسن مدنی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: صنعت گردشگری, هتلداری, طبقهبندی هتل, رتبهبندی هتل,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هتلداری یا میهمانداری یکی از بخش های بسیار پویای صنعت گردشگری است و شاملتشکیلات و تسهیلاتی برای خواب و استراحت، غذا ونوشیدنی و انواع تفریحات است. بنابراین به دلیل اهمیتویژه ای که هتلداری از نظر رشد اقتصادی، اشتغال زایی و نشر فرهنگ دارد، این پژوهش در پی طراحی الگوی بومیطبقه بندی و رتبه بندی هتل ها در ایران می باشد.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه توصیفی )همبستگی( است، بنابراین به منظوراجرای عملی، از کارت فیش، و در مطالعه میدانی از پرسشنامه محقق ساخته 87 گویه ای استفاده شده است. جامعهآماری نیز شامل گروهی از خبرگان هتلداری و گردشگری بوده که به روش سرشماری و نمونه گیری تعداد 47 نفرانتخاب شده اند.یافته های پژوهش: بر اساس پژوهش انجام شده، مؤلفه های اصلی طبقه بندی و رتبه بندی هتل ها در ایران شناسایی،و در مورد میزان اهمیت هر یک از مؤلفه های موثر در طبقه بندی و رتبه بندی هتل، نتایجی به دست آمد و در انتهایپژوهش نیز برای بهبود وضعیت صنعت هتلداری و گردشگری ایران پیشنهاداتی ارائه شده است.نتیجه گیری: الگوهای درجه بندی موجود در جهان برای درجه بندی هتل ها در کشورهای مسلمان به ویژه ایرانپاسخگو نبوده و نتایج حاصل از اجرای آزمون فریدمن نشان داد، در طراحی الگوی بومی طبقه بندی و رتبه بندیهتل ها، مؤلفه های کارکنان و مدیران تحصیل کرده و مبادی آداب، آرامش و فضا سازی مطلوب اتاق میهمانان هتلبرمبنای فرهنگ معماری بومی و ملی، تنوع غذاهای سنتی و بین المللی و نیز وجود جاذبه های فرهنگی و طبیعینقشی مهم در طراحی الگوی بومی داشته و در رشد هتلداری تاثیر چشمگیری دارند.
Introduction and Research Goal: Hospitality is of the very dynamic part of tourism industry which includes a set of administration and facilities for sleep, rest, food and beverages and entertainments. Therefore, because of the special importance of hospitality in terms of job creation, economic growth and culture distribution, this study attempts to design a domestic model of classification and grading of hotels in Iran. Method: This study is applied in terms of purpose and descriptive (correlation) in terms of method. Therefore, in order to implement the research practically, fiche cards and in the field study, 17 items researcher-made questionnaires are used. Statistical population including a number of 47 hotel and tourism experts was selected through census sampling method. Findings: Based on the study, the main components of hotel classification and grading in Iran were identified and the importance of each component affecting the hotel classification and grading was determined. At the end, some suggestions were offered to improve the status of tourism and hotel industry in Iran. Conclusion: International hotel grading models in the world are not applicable for hotels in Muslim countries and especially in Iran. The results from Friedman test showed that in classification and grading of hotels in Iran, the components of well educated managers and staff's good behavior and politeness, peaceful and desirable space of guest rooms based on domestic and national architecture culture, diversity of traditional and international dishes as well as cultural and natural attractions have an important and significant role in designing a domestic model and growth of hospitality in the country.