رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان مدارس شهرستان اهواز با بهر ه وری آنان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر اسماعیل کاوسی 1 , ژیلا سرلک چیوایی 2
1 - نویسنده و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: هوش هیجانی, رضایت شغلی, آموزش و پرورش, معلمان,
چکیده مقاله :
باشد. رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان بر بهره وری آنان هدف اصلی این پژوهش بررسی جامعه مورد نظر این پژوهش را کلیه معلمان نواحی چهارگانه شهر اهواز که در سال تحصیلی 87 1386 مشغول خدمت می باشند، تشکیل می دهند. این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی مقطعی است. در ابتدا بر اساس جدول مورگان حجم نمونه مشخص شد که تعداد 266 فرم پرسشنامه کامل بدست آمد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی است و برای دست یابی به اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از دو پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ و پرسشنامه رضایت شغلی هرزبرگ استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان رابطه معنا داری وجود دارد، همچنین بین رضایت شغلی و مؤلفه های خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی یا همدلی و خودانگیز ی در کل نمونه و بدون در نظر گرفتن جنس پاسخگویان و مؤلفه مهارت های اجتماعی (ارتباطی) در کل نمونه و با در نظر گرفتن جنس معلمان رابطه معن ا داری وجود دارد. بین رضایت شغلی معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد ولی تفاوت بین هوش هیجانی معلمان زن و مرد معنادار نمی باشد.
This research aims to study the relation of EQ and job satisfaction of instructors &their success level. The sample population in this research has been the instructorsworking in the 4 regions of Ahvaz teaching in the educational year of 1386-1387. Thisresearch is functional and an analytic & cross-sectional study. The research methodwas correlational research method. According to Morgan's table of sample size, 266questionnaires were completed. Two questionnaires were used in this research; onewas the EQ questionnaire of Cyberia Shrink and the other was Hesburgh's jobsatisfaction questionnaire.The research results have shown that there is a meaningful relation between EQand the job satisfaction of instructors. There is also a meaningful relation between jobsatisfaction and the factors of self-acknowledgement, self-control and socialquotient/sympathizing no matter what the sex. Job satisfaction andsocial/communicational skills had a meaningful relation with the sex of instructors.There was a meaningful relation between the job satisfaction of male and femaleinstructors, but there was no meaningful relation between the EQ of male or femaleinstructors.