رابطه هوش اجتماعی مدیران، ذهنیت فلسفی آنان و سلامت سازمانی مدارس در مقاطع تحصیلی سهگانه آموزش و پرورش شهرستان بناب
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیجعفر بیکزاد 1 , یوسف بیگزاده 2 , معصومه سلطان داداشی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: هوش اجتماعی, سلامت سازمانی, ذهنیت فلسفی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اجتماعی مدیران، ذهنیت فلسفی آنان و سلامت سازمانی مدارس مقاطع سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان بناب میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی- همبستگی، و از حیث هدف، کاربردی است و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، از بین مدیران مدارس مقاطع سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان بناب انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از پرسشنامههای هوش اجتماعی سیلو را شامل 21 سوال، سلامت سازمانی پارسونز شامل 40 سوال و ذهنیت فلسفی اسمیت شامل 60 سوال، از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردیده است. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها، نشان دهنده تایید رابطه هوش اجتماعی، بعد آگاهی اجتماعی و بعد مهارتهای اجتماعی با سلامت سازمانی و رد سایر فرضیهها میباشد. نتیجهگیری: بین میزان سلامت سازمانی مدارس دارای مدیران برخوردار از هوش اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی (بالا، متوسط و پایین) در مدارس شهرستان بناب تفاوت معنیداری وجود دارد، ولی بین میزان سلامت سازمانی مدارس برخوردار از ذهنیت فلسفی و ابعاد آن تفاوت معنیداری وجود ندارد.
Introduction and Purpose: The main purpose for the present study is to survey the relationship of managers’ Social Intelligence and their Philosophical Mindness to Organizational Health in Bonab city’s Triplet Educational Stages. Method: Study of methods, descriptive - solidarity, respect and purpose, is applied. Statistical samples by systematic randomly sampling among school managers of Bonab City. For analysis of gathering information of questioner, Social Intelligence Questionnaire with 21 questions, Organizational Health Questionnaire with 40 questions, and Philosophical Mindness with 60 questions, were used. Finding: The result information of these theory tests affirms the relationship of Social Intelligence, social awareness, and social skills to Organizational Health; which shows that there is a significant difference in the degree of managers’ Organizational Health. Conclusions The organizational health of schools with the principals of social intelligence, social awareness and social skills (high, medium and low), there are significant differences in Bonab city schools, but between organizational health of schools and philosophical aspects of mind that there is no significant difference.