بررسی وضعیت نشر حرفهای کتاب و سیاستهای دولتی در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر سید رضا صالحی امیری 1 , فریده بهبهانیان 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: صنعت نشر, نشر حرفهای کتاب, حمایتهای دولتی,
چکیده مقاله :
در این مقاله به بررسی وضعیت نشر حرفه ای کتاب در ایران و تاثیر سیاستهای دولت در این حوزه پرداخته شدهاست. در ادامه ضمن بررسی جایگاه ناشر ان خصوصی و دولتی و سهم هر کدام از آنها در نشر حرفه ای به بررسیشیوه های حمایت دولت از نشر کتاب پرداخته و پیرامون نکات مثبت و کاستیهای این شیوه ها به بحث می پردازد و با ارئهیک مدل پیشنهادی از نحوه حمایت دولت از صنعت نشر به این نتیجه می رسد که دولت باید در سیاستهای خود بازنگریکند و در این بازنگری اولاً با ترک رویکرد یک جانبه گرایی تمامی اجزاء و عوامل نشر را مد نظر این سیاست ها قرار دهدو ثانیاً با طراحی یک ساز و کار هماهنگ کننده همچون شورای ملی توسعه کتاب در کشور به اتخاذ سیاست های هماهنگو یکپارچه در این حوزه بپردازد
In this article, the writer reviews the position of professional publication ofbooks in Iran and the effect government’s policies in this field. Studying thestate of governmental and private publishers and the role of each of them inprofessional publication, the writer reviews the methods of the government’ssupport of book publication, and discusses the positive points and the defaultsof these methods, and presenting a proposal model of the government’ssupporting method of the publication industry, the writer concludes that thegovernment should revise its policies, and in this revision: 1) the governmentshould quit being one-sided, and take all elements and factors of publicationinto consideration of these policies, and 2) planning a harmonizing structuresuch as The National Book Development Council in the country, it shouldexercise harmonious and cohesive policies in this field.