تأثیر مدیریت دانش بر میزان خلاقیت کارکنان سازمان صدا وسیمای استان تهران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیابوالفضل صمدیان 1 , سید بلال سید علوی 2
1 - نویسنده و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: مدیریت دانش, خلاقیت کارکنان, صدا و سیما,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: مدیریت دانش در یک سازمان برای انباشت اطلاعات سازمانی و توسعه و تعالی سازمانلازم و ضروری است و این موضوع بر میزان توسعه و پیشرفت بخشهای مختلف و نیز مولفه های مختلف سازمانیتاثیر دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش بر میزان خلاقیت کارکنان سازمان صدا و سیمای استانتهران می باشد.روش پژوهش: این پژوهش، یک پژوهش از نوع زمینه یابی است. اطلاعات مورد نیاز به روش میدانی و بوسیلهپرسش نامه ازبین نمونه آماری 313 نفری از جامعه آماری 2212 نفری کارکنان زن و مرد سازمان صدا و سیماجمعآوری گردیده است.یافته های پژوهش: یافته های پژوهش نشان می دهد که و در صورتی که مشارکت در دانش در یک واحد افزایشیابد میزان خلاقیت نیز به میزان 399 % افزایش خواهد یافت؛ در صورتی که سازماندهی دانش یک واحد افزایشیابد میزان خلاقیت به میزان 393 % افزایش خواهد یافت؛ در صورتی که کاربرد دانش یک واحد افزایش یابد میزانخلاقیت به میزان 312 % افزایش خواهد یافت؛ در صورتی که ارزیابی عملکرد دانش یک واحد افزایش یابد میزانخلاقیت به میزان 311 % افزای خواهد یافت؛ و در صورتی که کشف و خلق دانش آموزان یک واحد افزایش یابدمیزان خلاقیت به میزان 323 % افزایش خواهد یافت.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مشارکت در دانش، سازماندهی دانش، کاربرد دانش، ارزیابی عملکرد دانش وکشف و خلق دانش بر خلاقیت کارکنان تأثیرگذار است.
Introduction and Research Goal: The accumulation of information for knowledge management and organizational development and excellence in an organization is essential And this rate of development of different sectors and different components of the organization. This study investigated the impact of knowledge Management on the creativity of employees Broadcasting Organization of IRIB, Tehran Province. Method: This study is a survey study. Information to the field and were destroyed by the 1150 population sample of 384 patients divided into male and female staff of IRIB has been collected. Results: Findings indicate that participation in knowledge and the creation of a single rate increase will increase the rate of 499%; If a unit of knowledge organization to increase the rate of innovation will increase 396%; If a single application of knowledge to increase the rate of innovation will increase 351%; If the practice of an increased rate of innovation will increase 488%; And the discovery and creativity of the students, an increase of 317% increase. Conclusion: The results show that participation in knowledge, knowledge organization, the application of knowledge, discovery and evaluation of practice and knowledge of the creative personnel is effective.