تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمان (مورد مطالعه: شرکت خودروسازی زامیاد)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعلی مبینی دهکردی 1 , آرش رضازاده 2 , عامر دهقان نجم آبادی 3 , منصور دهقان نجم آبادی 4
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - ندارد
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, گرایش کارآفرینانه, شرکت زامیاد,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: شناسایی عواملی که بر گرایش کارآفرینانه ی سازمان موثر هستند و بررسی تأثیر این عوامل ضروری است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمان در شرکت خودروسازی زامیاد است. روش پژوهش: روش این تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی، بر مبنای نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی پیمایشی و بر مبنای نوع داده های استفاده شده از نوع کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد (180) نفر است. آزمون های رگرسیون خطی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمودن فرضیه ها استفاده گشت. همچنین مفروضات آزمون رگرسیون نیز توسط آزمون دوربین-واتسون لحاظ گشت. یافتهها: با تأیید فرضیه های پژوهش یافته های زیر حاصل گشت: 1) فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد تأثیر مثبت و معناداری دارد. 2) میزان انطباق پذیر بودن سازمان بر گرایش کارآفرینانه کارشناسان شاغل در شرکت زامیاد تأثیر مثبت دارد. 3) میزان درگیر شدن کارشناسان شرکت زامیاد در کارشان بر گرایش کارآفرینانه ی آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. 4) رسالت سازمان بر گرایش کارآفرینانه ی کارشناسان شرکت زامیاد تأثیر مثبت و معناداری دارد. 5) میزان پایداری کارشناسان شرکت زامیاد بر گرایش کارآفرینانه ی آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: برای ایجاد گرایش کارآفرینانه در افراد یک سازمان باید روی فرهنگ آن سازمان تمرکز کرد و در جهت هماهنگی ارزش ها و هنجارهای افراد با هنجارها و ارز ش های سازمان قدم برداشت. در این راستا تمامی ابعاد فرهنگ سازمانی (شامل انطباق پذیری، درگیر شدن در کار، رسالت سازمان و پایداری کارکنان) بر گرایش کارآفرینانه سازمان موثر هستند.
Introduction and aim: Identification of constructs that influence on EO and also investigating their impact on EO is very important. Our study aims to investigate the impact of organizational culture on EO in Zamyad Company . Methodology : This study is practical, descriptive survey, and quantitative. Our sample contains the experts of Zamyad Company who are about 10 people. e used all of the people in our sample for analyzing because they were few and limited. 133 completed quesonnaires were returned. e used simple and multiple linear regressions for analyzing the collected data. Besides, assumptions of regression investigated using Durbin-atson test . Findings : ith confirmation of our hypothesizes, these findings has build: 1) Organizational culture has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company . 2) Adaptability of organizations has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company . 3) Involvement of organizations has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company . ) The mission of organizations has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company . 5) Consistency of organizations has a significant and positive impact on entrepreneurial orientation of Zamyad Company . Conclusion : For managers to identify factors influencing in EO. ith regard to confirmation of our hypothesizes, we conclude that managers should control the organizational cultural for implementing entrepreneurial activities. Therefore, all of the dimensions for organizational culture (including: adaptability, involvement, mission, and consistency) have a significant and positive impact on organization’s entrepreneurial orientation