ارزیابی عملکرد دانشگاهها در بهبود آموزش شهروندی در کلانشهرهای کشور (نمونه موردی: دانشگاههای مستقر در شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیکریم حمدی 1 , هادی رزقی شیرسوار 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: آموزش, شهروند, آموزش شهروندی, دانشگاه, شهر تهران,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: از لحاظ تاریخی شهروندی ایدهای است که در اروپای غربی زاده شده و در قرن شانزدهم همزمان با فراگیر شدنش انتشار یافته است. شهروندی از جمله مفاهیمی است که در هر محیطی عمل میکند اما به شرطی که امکاناتی که با آن همراه شده و به آن تشخص و وجود بخشیده، برای آن محیط تعریف شود. این پژوهش در پی طرح این پرسش در ذهن محققین مطرح شد که حال با توجه به خیل عظیم دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی آیا اینها شهروندان مطلوبی محسوب میشوند؟ و آیا اساساً دانشگاهها توجهی به آموزش شهروندی به دانشجویان دارند؟ که پاسخ به این پرسشها از اهداف این تحقیق به شمار میآید. روش پژوهش: بر این اساس این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه مورد پژوهش در این تحقیق شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای مستقر در شهر تهران میباشند که مطابق جدول مورگان (حداقل نمونه مورد نیاز برای یک جامعه نامحدود 384 نفر تعیین شده است) که تعداد 500 نفر به عنوان نمونه مورد تحقیق انتخاب شدند. که از میان 439 پرسشنامه به محقق عودت داده شد. یافتهها: نتایج حاصل از اجرای تحقیق نشان میدهد: مؤلفههای استقلال شخصی، آگاهی از مسائل جهانی، تساوی جنسیت، تنوع و چند فرهنگی، دموکراسی، صلح و حل تضادها، ارزشهای شهری، ارزشهای اخلاقی، آگاهی از محیط زیست، هویت ملی و وطنپرستی، ارزشهای مربوط به کار و ارزشهای خانوادگی در رتبه اول تا دوازدهم قرار دارند. نتیجه گیری: دانشگاهها در ایجاد زمینههای استقلال شخصی، آگاهی از مسائل جهانی و تساوی جنسیت از مؤلفههای اصلی آموزش شهروندی بسیار عالی عمل کردهاند. اما در زمینه مؤلفههای آگاهی از محیط زیست، هویت ملی و وطنپرستی، ارزشهای مربوط به کار و ارزشهای خانوادگی بسیار ضعیف عمل نمودهاند.
Introduction and research objectives: Historically, citizenship is an idea born in Western Europe and is transmitted along with its diffusion in the sixteenth century. Citizenship is of notions which works in any environment, but as long as the facilities associated with it and created it are defined for that environment. This research seeks to raise such question in the minds of researchers that with very great university students and graduates, whether they are good citizens? And if universities basically pay attention to citizenship education of students? The answers to these questions will be considered as the objectives of this research. Method : Accordingly, this study is functional in terms of purpose and descriptivesurvey in terms of method. The studied population in this research included all students studying in universities in Tehran who are selected based on the Morgan table (the minimum number needed for a sample of an indefinite population was 384) and a number of 500 people were selected as the sample. 439 ques onnaires were returned to the researcher. Findings: The results of the research showed that components of personal independence, awareness of global issues, gender equality, diversity and multiculturalism, democracy, peace and conflict resolution, urban values, moral values, knowledge of the environment, national identity and patriotism, work related values and family values are graded from first to twelfth. Conclusion: Universities have been excellent in providing the conditions for personal independence, awareness of global issues and gender equality as the main components of citizenship education, but they have been very weak in providing the conditions for knowledge of the environment, national identity and patriotism, work related values and family values.