شناسایی مولفههای برندسازی در گالریهای هنری شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیتکتم فرمانفرمایی 1 , محبوبه پلنگی 2
1 - استاد
2 - دانشجو
کلید واژه: برندسازی, گالریهای هنری, انطباق برند, مولفه محبوبیت, مولفه حفاطت از برند,
چکیده مقاله :
در ﻣﺤــﻴﻂ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻛﻨﻮﻧﻲ، ﺑﺮﻧـﺪ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﻲ از ﻳﻚ ﻛﺴﺐ و ﻛـﺎر و داراﻳـﻲﻫـﺎی ﻳـﻚ ﺑﻨﮕــﺎه را ﺗﺸــﻜﻴﻞ ﻣــﻲ دﻫــﺪ و ﺧﻴﻠــﻲ از ﻛﺴــﺐ و ﻛﺎرﻫــﺎ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻳﺎد ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﭼﻄـﻮر ﻳـﻚ ﺑﺮﻧـﺪ ﻣﻮﻓـﻖ ﺑﺴﺎزﻧﺪ. از این رو تحقیق حاضر هدف خود را شناسایی مولفههای برندسازی در گالریهای هنری شهر تهران قرار داده است. که جمعیت آماری شامل مدیران گالری های هنری فعال شهر تهران که یک نمونه 10 نفر از آنان به عنوان گروه خبرگان مورد مطالعه قرار گرفت و مخاطبان گالری های هنری شهر تهران که یک نمونه تصادفی به حجم 385 نفر (به پیشنهاد فرمول کوکران برای جامعه آماری نامحدود) ازآن ها مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها مرکب از 2پرسشنامه بود: که روایی آن به شکل صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (مقدار آلفا=813/0) مورد تایید قرار گرفت و برای شناسایی اولویت اهمیت مولفه های برندسازی درگالریهای هنری شهر تهران از نظر مخاطبان این گالری ها استفاده شد. نتایج تحقیق مولفههای قابلیت به خاطرسپاری برند (خاطره انگیز بودن، کوتاه بودن، آهنگین بودن، برخورداری از معنای فاخر) مولفه های محبوبیت برند (نمایشگاهها و رویدادهای هنری، حسن سابقه گالری، حسن شهرت مدیرگالری، جلب رضایت هنرمندان، ارتباط موثر با رسانه ها، جلب اعتماد مجموعه داران) مولفه های قابلیت انطباق برند (. به روزرسانی مداوم وبسایت، تقویت رابطه با رسانه ها، تلاش برای بهبود محتوای وبسایت، به روزرسانی پیام های تبلیغاتی) و مولفه های قابلیت حفاظت از برند (نظارت دستگاههای مسوول بر اجرای قوانین مرتبط با حفاظت از برند، به روزرسانی قوانین مرتبط با حفاظت از برند، حمایت معنوی اداره ثبت شرکتها و علائم تجاری از برند گالریهای هنری، حمایت حقوقی وزارت ارشاد از گالریهای هنری) را برای برندسازی در گالری های هنری شهر تهران شناسایی نمود.
In the current competitive environment, brand is an important part of the business and asserts of a firm and many businesses are eager to learn how to build a successful brand. Thus, this study aims to identify the components of branding in art galleries of Tehran. Population of the present study were all managers of active art galleries and all visitors of art galleries in Tehran. In the former, 10 samples consisting a non-random as a group of experts and in the latter, 385 samples (according to Cochran formula for an infinite population) were studied. The gathering data tool contained two researcher made questionnaires. Validity of the first questionnaire approved by supervisor and advisor instructors and reliability of the second questionnaire approved by the use of Cronbach's alpha (a=0/813) and served to obtain gallery visitors opinions about prioritizing branding components.The results indicated the rememberance elements of brand(being Memorable, brevity, being rhythmic, enjoyment of a fine), The popularity elements of brand (exhibitions and art events, good Gallery reputation, The gallery manager reputation, satisfying the artists, to communicate effectively with the media, gain the trust of collectors), compatibilty elements of brand (continues website updating, strengthening the relationship with the media, trying to improve website content, using updated advertising messages) and Indices of brand protection (responsible agencies to monitor the implementation of laws related to brand protection, updating brand protection related laws, moral support of the Companies Registration Office and the trademarks for art galleries, Legal support from the Ministry of Culture for gallery brands).
احمدی، س. (1389)، کسب و کار نامهای تجاری، تهران:نشر رسا.
امیری، ب (1392)، عناصر برندینگ در دنیای هنر، رهیافتی نوین در جامعهشناسی، شماره 43، صفحات 14-22.
تامپسون، د. (1394). کوسه شکمپر؛ ناقابل 12میلیون دلار. ترجمه:اشکان زهرائی . تهران:انتشارات کتاب رهنما.
خانمحمدی، م. (1393)، بررسی نقش تعامل گرافیک و بازاریابی، در برندسازی، دانشگاه الزهرا: پایاننامه کارشناسی ارشد.
راستگوی دیلمی، م. (1393)، بازاریابی شفاهی مثبت: تبیین نقش تجانس ارزشها و عشق به برند، دانشگاه مازندران: پایاننامه کارشناسی ارشد.
زند وکیلی، ب. (1391)، بررسی چگونگی به کارگیری بیان مفهومی برند در گستره ی ارتباطات، پایاننامه کارشناسی ارشد.
سلیمانی، ب. (1392)، چرا الگویی جهانشمول برای توسعه برند وجود ندارد؟، اندیشه نوین بازاریابی، شماره 63، صفحات 36-44.
شفیعی حسینآبادی، پ. (1392)، بررسی تاثیر ارتباطات جمعی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر اعتماد برند و وفاداری برند، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی:پایاننامه کارشناسی ارشد.
صبوری، م. (1391)، اصول و مبانی برندسازی در یک انیستیتو زیبایی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص): پایاننامه کارشناسی ارشد.
کاتلر، ف. (1392). اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده، تهران: نشر آتروپات، چاپ سوم.
کاتلر، ف. و آرمسترانگ، گ. (1383). اصول بازاریابی. ترجمه علی پارسیان، تهران: نشر ادبستان.
Caldwell,A. & Kushal,D. (2012),Recognizing Art Branding Patterns, Journal of the Academy of Marketing Science Vol. 28,No. 1,pp 17-23.
Kenzel, S. & Hiliday, S. (2008), Journal of Product & BranManagement,Vol. 17, No. 5, pp. 293–304.
Seychelle,A. (2012), Information and consumer behavior”, The Journal of PoliticalEconomy, Vol. 78 , No. 2, pp. 124-131.
Simon,K. (2015), An analysis of branding dimensions;A studyof Mexican insurance corporations, Journal of consumer Research,Vol. 39,No. 1,pp 214-226.
Sinclair,T. (2013), “Branding delicacies for Artworks”, British Arts Marketing Journal,Vol. 106 No. 3, Emerald Group Publishing Limited, pp144-152.
Tod,J. (2014), Umbrella Branding as a Signal of New Product Quality: An Example of Signalling by Posting a Bond, Vol. 70, No. 3,pp 365-374.