بررسی نقش فرهنگ سازمانی در یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعلی محجوب 1 , بهرام اصغری اقدم 2 , مینا محمدی 3
1 - دانشجو
2 - دانشجو
3 - daneshjo
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, یادگیری سازمانی, اشتراک گذاری دانش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستان های شهرستان میانه می باشد و سؤال اصلی در این پژوهش این است که آیا فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراک گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان های شهرستان میانه مؤثر می باشد؟ روش پژوهش:روش پژوهش کاربردی-توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش در سال 1393 شامل 411 نفر از دبیران بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 200 نفر و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب رگرسیون خطی و روش آنالیز واریانس (ANOVA)و آزمون فریدمن استفاده شده است. در این پژوهش برای دستیابی به اعتبار پرسشنامه ها از روایی محتوایی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 801/0 به دست آمد. نتیجه گیری و یافتهها: نتایج نشان می دهد که فرهنگ سازمانی با ضریب 742/0 بر یادگیری سازمانی و با ضریب 799/0 بر اشتراک گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان های شهرستان میانه تأثیر مثبتی دارد. بر اساس نتایج آزمون فریدمن بیشترین میزان تأثیر بر یادگیری سازمانی و اشتراک گذاری دانش توسط دبیران به ترتیب رسالت، درگیر شدن در کار، انطباق پذیری و سازگاری می باشد. بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کننده ای بر یادگیری سازمانی و اشتراک گذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمان های دانشی را بیش از پیش نمایان می سازد.بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کننده ای بر یادگیری سازمانی و اشتراک گذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمانهای دانشی را بیش از پیش نمایان می سازد.
ابراهیمی، احمد (1390). بررسی رابطه بین سرمایه فکری و توانمندسازی شناختی با یادگیری سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه.
الوانی، مهدی (1388). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی، چاپ سی و چهار.
برومند، زهرا (1389). بهبود و بازسازی سازمان. تهران، جنگل، چاپ چهارم.
پهلوانی، معصومه؛ پیرایش، رضا؛ علیپور، وحیده؛ باشکوه، محمد (1389). بررسی و اولویتبندی عوامل فرهنگی موثر در به اشتراکگذاری دانش در مراکز پژوهش و توسعه پتروشیمی. مدیریت فناوری اطلاعات، سال دوم، شماره 5، صص 36-19.
حاجیها، زهره و خراطزاده، محدثه (1393). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و معیارهای خلق ارزش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، سال دوازدهم، شماره 3، صص 438-421.
حضرتیویری، اصغر؛ عباسپور، عباس و اکبری محلهکلائی، محمد (1392). تعهد سازمانی، یادگیری سازمانی و میزان تحصیلات. چشمانداز مدیریت دولتی، سال چهارم، شماره 13، صص 173-159.
رابینز، استیفن (1378). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ اول.
رعنایی کردشولی، حبیب ا.. و قرآنی، سید فرامرز (1386). کاربرد چارچوب ارزشهای رقابتی در پژوهشهای فرهنگ سازمانی. نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، سال پنجم، شماره 1، صص 116-89.
محمودی، مهرداد (1390). یادگیری سازمانی انسان-محور. پیام دریا، شماره 205، صص 47-44.
Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). “Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues”. MS Quarterly, 25(1), 107-132.
Behnke, Tricia M. (2010). Knowledge sharing at work: An Examination of Organizational Antecedents. Unpublished Dissertation. Ambrose University.
Cabrera, A., & Cabrera, E. G. (2002). "Knowledge-sharing dilemmas". Organization Studies, 23(5), 687-710.
Connelly, C. E., & Kevin Kelloway, E. (2003). “Predictors of employees' perceptions of knowledge sharing cultures”. Leadership & Organization Development Journal, 24(5), 294-301.
Denison, D., Haaland, S., & Goelzer, P. (2004). “Corporate culture and organizational effectiveness: is Asia different from the rest of the world?”. Organizational Dynamics, 33(1), 98-109.
Denison, D., Cho, H., & Young, j. (2000). Diagnosing organizational culture: a model and method. Working paper, International for management development.
Denison, D. R., & Neal, W. S. (2000). “Denison organizational culture survey. Facilitator guide”, Published by Denison consulting, LLC.
Hansen, S., & Avital, M. (2005). “Share and share alike: The social and technological influences on knowledge sharing behavior”. Sprouts: Working papers on Information Systems, 5(13), 1–19.
He-Chuan, S. (2010). “Conceptual clarifications for organizational learning, earning organization and a learning organization”. Human Resource Development International, 6(2), 153-166.
Hung Hung, R. Y., Yang, B., Lien, B. Y., McLean, G. N., & Kuo, Y. (2010). “Dynamic capability: Impact of process alignment and organizational learning culture on performance”. Journal of the World Business, 45, 258-294.
Islam, T., Anwar, F., Rehman Khan, S U., & Rasli, A. (2012). “Investigating the Mediating Role of Organizational Citizenship Behavior between Organizational Learning Culture and Knowledge Sharing”. World Applied Sciences Journal, 19(6), 795–799.
Ismail, S., Romle, R., & Azmar, N. A. (2015). “The impact organizational culture on job satisfaction in higher education institution”. International Journal of Administration and Governance, 1(4), 14-19.
Jacobs, E., & Roodt, G. (2007). “The Development of Knowledge Sharing Construct to Predict Turnover Intentions”. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 59(3), 229–248.
Janovics, J., Young, J., & Cho, H. J. (2006). “Diagnosing organizational cultures: validating a model and method”. International Institute for Management Development, 23.
Jarvenpaa, S., & Staples, D. (2000). “The use of collaborative electronic media for information sharing: An exploratory study of determinants”. Journal of Strategic Information Systems, 9, 129–134.
Jensen, P. E. (2005). “A contextual theory of learning and the learning organization”. Knowledge and Process Management, 12(1), 53-64.
Johansson, C., Åström, S., Kauffeldt, A., Helldin, E., & Carlström, E. (2014). “Culture as a predictor of resistance to change: A study of competing values in a psychiatric nursing context”. Health Policy, 114(3), 156-162.
Joseph, K. E., & Dai, CH. (2009). “The influence of organizational culture on organizational learning, worker involvement and worker productivity”. International Journal of Business and Management, 4(9), 243-250.
Kululanga, G. K., Edum-Fotwe, F. T., & McCaffer, R. (2010). “Measuring construction contractor's organizational learning”. Building Research and Information, 29(1), 21-29.
MartÃnez, D., Crego, A., Garcia-Dauder, S., & DomÃnguez-Bilbao, R. (2012). “Organizational culture as a source of change in trade unions”. Employee Relations, 34(4), 394-410.
Mogotsi, I.C., Boon, I., & Fletcher, L. (2011). “Knowledge sharing behavior and demographic variables amongst secondary school teachers in and around Gaborone, Botswana”. SA Journal of Information Management, 13(1), 1-6.
Mom, T.J.M., Van Den Bosch, F.A.J., & Volberda, H.W. (2007). "Investigating managers' exploration and exploitation activities: The influence of top-down, bottom-up, and horizontal knowledge inflows". Journal of Management Studies, 44(6), 910-931.
Montes, F. J., Moreno, A. R., & Morales, V. G. (2004). “Influence of sup poet Leadership and teamwork cohesion on Organizational learning, innovation and performance: an empirical examination”. Tecnovation, 25, 1159-1172.
Neo, J. (2002). Cultural Factors Affecting Knowledge Sharing Behavior. Master’s Thesis. Nanyang Technological University, Singapore.
Phang, CH. W., Kankanhalli, A., & Ang, C. (2008). “Investigating organizational learning in e-Government projects: A multi-theoretic approach”. Journal of strategic Information systems, 17, 99-123.
Pirayeh, N., Mahdavi, A. M., & Nematpour, A. M. (2011). “Study of organizational culture influence (Based on Denison’s Model) on effectiveness of human resources in Karun oil & gas Production Company”. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(9), 1886-1895.
Sachin, K. P., & Ravi, K. (2012). “Organizational culture a HR strategy for successful knowledge management”. Strategic HR Review, 11, 322-328.
Saka-Helmhout, A. (2009). “Organizational learning as a situated routine based activity”. Journal of World Business, 45, 41–48.
Senge, P. M. (1990). The Fifth Discipline: The Art and Practice of Learning Organization. New York, Doubleday.
Shakil, A. M. (2012). “Impact of organizational culture on performance management practices in Pakistan”. Business Intelligence Journal, 5(1), 50-55.
Wang, C.L., Ahmed, P. K., & Rafiq, M. (2008). "Knowledge management orientation: Construct development and empirical validation". European Journal of Information Systems, 17(3), 219-235.
Wilenius, M. (2006). “Cultural competence in the business world: a finish perspective”. Journal of Business Strategy, 27(4), 43-49.
Yukl, G. (2009). “Leading organizational learning: Reflections on theory and Research”. The leadership Quarterly, 20(1), 49-53.