نقش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ارتقای سرمایه فرهنگی شهروندان تهرانی (مورد مطالعه کانونهای بانوان منطقه شش)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر محمود رحمانی 1 , زهرا گل رو مفرد 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: فرهنگ, سرمایه فرهنگی, برنامههای فرهنگی و هنری, کانونهای مردمی, آموزش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: سرمایههای فرهنگی هر جامعه به نوعی ظرفیتهای توسعه فرهنگی و به تبع آن توسعه اجتماعی و اقتصادی آن جامعه را پیش رو دارد به هر میزان که رشد و توسعه و ارتقای سرمایههای فرهنگی داشته باشیم به همان میزان جامعهای به سامان پویا را خواهیم داشت. نقش و کارکرد سازمان هاو مراکز فرهنگی دارای اهمیت است و میزان اثرگذاری آن از اهداف اصلی پژوهش است. روش پژوهش: با توجه به پیشینه پژوهش در حوزه سرمایه فرهنگی و فعالیتهای فرهنگسراها از پرسشهای محقق ساخته استفاده و بین بانوان هدف توزیع و میزان اثر گداری برنامههای مراکز فرهنگی با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: فعالیتهای پر تکرار در مراکز فرهنگی با ارتقای سرمایه فرهنگی رابطه دارد ولی میزان و شدت این اثر گذاری را نمیتوان محاسبه نمود و به همین دلیل از ضریب توافق چوپروف استفاده گردید تا میزان اثر بخشی آن مشخص شود و برنامههای فرهنگسراها در حوزه آموزش، کارگاههای هنری و گردشگری موثر شناخته شد. نتیجه گیری: مدیران مراکز فرهنگی، نسبت به مخاطب شناسی برنامهها دقت داشته و با توجه به تغییرات فرهنگی در جامعه، کارکنان مراکز فرهنگی از بین افرادی انتخاب شوند که از سرمایه فرهنگی بالاتری برخوردار باشند و به طور مستمر تحت آموزش ضمن خدمت باشند ونحوه تعامل اعضا کانونها با کارکنان مراکز فرهنگی باز طراحی گردد. از آن جا که فعالیتهای سازمان فرهنگی هنری در تهران به عنوان الگو برای سایر شهرها قرارمی گیرد، فعالیتهای مراکز به خصوص در حوزههای مشارکتهای مردمی به عنوان سندی راهبردی تلقی شود و تجارب مثبت و منفی آن برای مراکز فرهنگی شهرهای کشور ارسال گردد.
Cultural capital in each society follows cultural developmentcapabilities and consequently social and economical development, whatever we havecultural promotion and development we will have dynamic society, too. Organizationsrole and function and cultural centers are so important and its influence are the maingoals of research.Methods: According to research history in the field of cultural capital and culturalcenters activities, it's been used the researcher questions and distributed amongwomen studied and influence rate of cultural centers programs surveyed by using Spsssoftware.Results :Chi-square shows that multi repeated activities in cultural centers relate topromoting cultural capital but the rate and intensity of its influence can not becalculated , so it used agreement coefficient to determine its influence rate andcultural centers programs in education field, art workshop and tourism wererecognized effective.Conclusion: Cultural centers managers care about recognizing addressee of programsand according to cultural changes in society, cultural centers employees will bechosen based on the individuals who have high cultural capital and continuously beunder the service training and reformed the interaction manner of centers memberswith cultural centers employees.Since the activities of Tehran Cultural Organization are used as a model for othercities, centers activitie are considered particularly in the area of public participation asa strategic study and positive and negative experiences are sent to cultural centers ofcountry cities.