بررسی روابط چندگانه رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیکیومرث نیاز آذری 1 , محبوبه عبداللهی 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, رضایت شغلی, کارکنان آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه تغییر شکل اساسی در حوزه کار منجر به احساس عدم امنیت، تهدید، کاهش رضایت شغلی و افول اخلاقیات شده است. با تقویت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان میتوان رضایت شغلی را افزایش داد. هدف این پژوهش بررسی روابط چندگانه رفتار شهروندی سازمانی با رضایت شغلی کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و روش آن توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مجموعه 100 نفری کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر است که 80 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت سنجش رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه پودساکف و جهت سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه JDI، استفاده شد. با استفاده ضریب رگرسیون، آزمون T و F اطلاعات تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: پس از آزمون فرضیهها همه فرضیهها تأیید شد و نتایج نشان داد که بین هر یک از متغیرهای (وظیفهشناسی، نوع دوستی، جوانمردی، احتراموتکریم وفضیلتمدنی) و رضایت شغلی کارکنان رابطه معنادار وجود دارد و به ازای یک واحد تغییر در هر یک از متغیرها رضایت شغلی به ترتیب به میزان 23/1%، 09/3%، 52/1%، 09/2% 52/1% افزایش خواهد یافت. نتیجهگیری: یکی از راهکارهای اساسی شناسایی و تقویت متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و فراهم کردن بسترهای لازم برای پیاده کردن این رفتارها است تا رضایت شغلی هم افزایش یابد.
Introduction and purpose: In today’s , fundamental changes in job and employment,leading to the feeling of insecurity, the threat of reducing job satisfaction anddeclining morality. In this regard, by enhancing the organizational citizenshipbehavior, job satisfaction can increase.The purpose of the study was to examine the multiple relationships of organizationalcitizenship behavior (OCB) on job satisfaction of Qaemshahr education and trainingstaff.Method of the research: The study was a practical research and the crosscorrelationmethod is applied. The statistical society includes all education andtraining staff (100 ones) in Qaemshahr and 80 members selected for sampling. Inorder to measure OCB, Pudsakf questionnaire was used. JDI questionnaire was usedto measure the job satisfaction. For data analysis, regression coefficient wascalculated and T and F tests were performed.Finding: After the analysis of hypothesis, all hypothesis mentioned in this study,were confirmed and the results showed that there is a significant relationship amongeach variables such as, altruism, fairness, respect, honor and civic virtue and jobsatisfaction. Also for any changes in variables, job satisfaction increase respectivelyas, 1.23%, 3.09%, 1.52%, 2.09%, and 1.52%Conclusion: One of the basic strategies is to identify each variables theorganizational citizenship behavior and provide the necessary conditions forimplementing such behavior to increase job satisfaction.