طراحی الگوی توسعه صادرات کالاهای فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر عباس معمارنژاد 1 , زهره حسین زادگان 2
1 - ندارد
2 - مسول مکاتبات
کلید واژه: آمیخته بازاریابی, حمایت دولتی, شناخت عوامل محیطی, شناخت عوامل رقابتی, کالای فرهنگی,
چکیده مقاله :
به نظر میرسد که اگر نگاه اقتصادی به فرهنگ در لایههای اجرایی همراهی وسیعتری با قضاوتهای غیر هنجاری منطق و نگرش علمی اقتصادی داشته باشد آن وقت به وضوح دیده میشود که بازار فرهنگی کشور و حوزه اقتصاد فرهنگ راه خود را از رکود فراگیر اقتصاد جدا کرده و با آزادی انتخاب بیشتری به استقبال مصرف کنندگان میرود. این پژوهش با توجه به موضوع مورد بررسی، از حیث هدف کاربردی و از حیث روش اجراءتوصیفی(همبستگی) میباشد. بر این اساس پرسشنامهای 35 گویهای طراحی و پس از تعیین پایایی و روایی مناسب به اجرا گذاشته شد. جامعه آماری مورد نظر در پژوهش شامل کلیه مدیران، متخصصان و کارشناسان فعال در زمینه صادرات کالاهای فرهنگی میباشند که از جامعه آماری مذکور تعداد 77 نفر با توجه به ضوابط نمونهگیری انتخاب شدند. بر اساس آزمون فرضیه اول تا هفتم پژوهش بین شناخت عوامل محیطی در بازارهای جهانی، شناخت عوامل رقابتی در بازارهای جهانی، سیاستهای حمایتی دولت، قیمت محصولات، نوع محصول، نحوه توزیع محصول، پیشبرد و میزان صادرات کالاهای فرهنگی، رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بر اساس نتایج آزمون کندال مولفه سیاستهای حمایتی دولت در رتبه نخست تاثیرگذاری در توسعه صادرات کالاهای فرهنگی و مولفه شناخت عوامل رقابتی در بازارهای جهانی در رتبه دوم اهمیت و مولفههای قیمت محصولات و شناخت عوامل محیطی در جایگاه انتهایی اهمیت قرار دارند.
It seems Iranian cultural market and position ofeconomy_culture can get growth,If economic view to culture related to administrativelevels accompany with un-normal judgment of logic and scientific economicattitude.It will also get free choices to consumers.Materials&Methods: This research is ‘Applicable by purpose’and ‘Descriptive(correlative) by method’ with a Questionnare includes 35factors after Validity &Reliability.The sample has 77 managers, practionares and experts at Indusry ofcultural goods exporting as ‘Statistical population’.Results&Conclusion:according to the test,the findings reveal “from 1st to 7thhypotheses,there is a positive and significant relation between knowingenvironmental& competitive factors in world markets,supportive policy ofgovernment,product price,type & distribution,And amount of cultural goodsexporting.Results&Conclusion:According to Candol test,first,’supportive policy ofgovernment’, then‘knowing competitive factors in world markets’,last’product price& knowing environmental factors’ have the most effectiveness in developing ofexporting cultural goods