بررسی و یژگیهای کارآفرینی و اثر بخشی مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکترسید رضا صالحی امیری 1 , دکتر علی شاه حسینی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: کارآفرینی, اثربخشی مدیران, دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزی که با تغییرات و تحولات سریع بین المللی همراه شده و فرآیند از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی در اولویت قرارگرفته است، از کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد میشود که میتواند در رشد اقتصادی کشور ها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی ایفا نماید. این پژوهش به بررسی و یژگیهای کارآفرینی و اثر بخشی مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میپردازد روش پژوهش: این پژوهش از نظر روش پژوهش از نوع همبستگی میباشد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل چهار گروه: اساتید، معاونین و مدیران، کارکنان و دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میباشند که از طریق نمونه گیری طبقه ای- تصادفی 747 نفرانتخاب گردیدند. یافتهها: با توجه به نتایج حاصل از آزمون فریدمن از میان شش مولفه اصلی کارآفرینی در مدیران نمونه مورد پژوهش به ترتیب مولفههای نیاز به توفیق، نیاز به استقلال، گرایش به خلاقیت، برخورداری از مرکز کنترل درونی، تحمل ابهام و خطر پذیری در رتبه اول تا ششم قرار داشتند. به عبارت دیگر مولفه نیاز به توفیق در حد عالی و مولفه خطر پذیری در حد ضعیف در مدیران مورد پژوهش قرار داشته است. نتیجه گیری: از سوی دیگر با توجه به آزمون فریدمن اساتید، کارکنان و دانشجویان در پاسخ به سؤالات تعیین سطح اثر بخشی مدیران:خدمات رایانهای و ابتکارات و تفکرات مثبت در رتبه اول و دوم و مولفه انطباق هدفهای شخصی افراد با اهداف دانشگاه از مولفههای اصلی اثربخشی در رتبه آخر قرار دارد
In contemporary competitive and market-basedeconomy that is along with international quick changes and the process of industrialsociety to informational society, entrepreneurship is as a motor of economicdevelopment which can be important in economic growth of countries and theiremployment and social welfare. The goal of this research is the study of entrepreneurcharacteristics and effectiveness of some managers of The Islamic Azad University.Method:This research has an applied goal and its method is correlation. Statisticalsociety and sample of the research are four groups of The Islamic Azad University'sprofessors, managers and assistances, employees and students. 747 persons areselected through quota - random sampling.Findings:In regard to Friedman test's results, six basic features of entrepreneurshipabout successful managers of the sample are: need of success, need of independence,trend of creativity, having inner control, tolerance of ambiguity and risk. On the otherword, the features of need of success and tolerance of risk are the strongest andweakest ones in the sample of managers.Conclusion:In regard to Friedman test about answers of professors, employees andstudents to the questions of levels of effectiveness of the managers, computationalservices, initiative and positive thinking are the first and second ones and the featureof adaptation of personal goals with the university's goal is the last.