بررسی عوامل فرهنگی ـ اجتماعی موثر برفرهنگ کارآفرینی (مطالعه موردی زنان کارآفرین تهران و حومه)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر مهرداد نوابخش 1 , مرضیه زارع هرفته 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: فرهنگ کارآفرینی, زنان, عوامل محیطی, عوامل شبکه ای, عوامل فردی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل فرهنگی ـ اجتماعی موثر برفرهنگ کارآفرینی زنان میباشد. نمونه پژوهش شامل 150 نفر از زنان کارآفرین تهران و کرج میباشد که بصورت سرشماری انتخاب شدهاند. و در پژوهش حاضر از روش پیمایشی و اسنادی استفاده شده و جمع آوری اطلاعات از طریق ابزارهای فیش برداری و پرسشنامه انجام گرفته است که اطلاعات مربوطه از واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی که زنان کارآفرین تاسیس نموده بودند با بهره گیری از پرسشنامه کتبی و با روش نمونهگیری سیستماتیک جمع آوری گردیده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در چهار بخش توصیفی، آزمون فرضیات، تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیره انجام گرفته شده است. در این پژوهش برای آزمون فرضیات از شاخص آماری کای اسکور استفاده شده است که فرضیات مطرح شده مورد تایید قرار گرفتهاند، به بیان دیگر عوامل محیطی میان عوامل فردی (انگیزهها و اهداف، سرمایه انسانی ) عوامل محیطی (عوامل فرهنگی ـ اجتماعی، اقتصادی) و عوامل شبکهای (شبکه اولیه) با شاخصهای توسعه کارآفرینی رابطه وجود دارد همچنین تحلیل رگرسیون شاخصهای توسعه کارآفرینی با متغیرهای مستقل مبین این واقعیت است که از میان متغیرهای مستقل پژوهش به ترتیب متغیرهای عوامل فردی- شخصیتی و عوامل شبکه ای و عوامل فرهنگی وارد معادله شدهاند که عوامل محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است.
The concept of entrepreneurship is rapidly gaining importance and recentlywomen's entrepreneurship has attracted many people around the world. Womenthrough entrepreneurship can show their potentialities, remove the obstacles andimprove their abilities.In the developing countries, women are considered as the main hope to improvethe status of the family as well as country. Through entrepreneur activities, womennot only provide economic profits, but socio-cultural benefits as well. The main objectof the present research is to examine the socio-economic developmental affects ofwomen's entrepreneurship.The sample consisted of 150 women chosen from prod using, industrial andservicing companies. The methods used are survey research and documental research,using written questionnaires and fish notes for gathering information.The analysis of information is arranged in four sections, including descriptivesection, testing the hypothesis correlation analysis and multivariable regressionanalysis. For testing the hypothesis Q.S statistical method were used, according whichall the hypothesizes were approved.In other words there was a relationship between individual (motives, objectivesand human capital) environmental (cultural and socio-economic factors) and networkfactors and entrepreneurship index.Regression analysis index of entrepreneurship's relation with independentvariables indicates that among independent variables, individual-personality factorsand network factors and cultural factors have interred the equation and thatenvironmental factors are of the main importance.