بررسی کارکردهای مدیریت دانش در دانشگاهها مطالعه موردی دانشگاه پیام نور
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - ندارد
کلید واژه: مدیریت دانش, فرهنگ سازمانی, تولید دانش, یادگیری سازمانی, خلاقیت, رهبری هوشمندانه,
چکیده مقاله :
روند اوجگیری نقش دانش، نوآوری و فنآوریهای نوین در ایجاد مزیتهای راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمانها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب و مرکز سیاستهای راهبردی سازمانها جای بگیرد. مدیریت دانش میتواند با یکپارچهسازی سرمایههای دانش سازمانها در بخشهای مختلف و تاثیرگذاری مستقیم بر مفاهیمی مانند مشتریمداری، یادگیری سازمانی، اعتلای فرهنگ سازمانی، رهبری و تصمیم هوشمندانه، بازطراحی فرآیندها، تولید دانش جدید و تبدیل دانش ضمنی به صریح، زمینه ارتقاء سطح فعالیتها و رسیدن به اهداف مورد نظر سازمانها را به همراه داشته باشد. با توجه به شکلگیری رویکردهای نوین در مدیریت سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور، توجه ویژه به مدیریت دانش در جهت نیل به اهداف این دانشگاه، ضروری به نظر میرسد. در این راستا ضمن مرور مبانی نظری پژوهش و طراحی مدل مفهومی، مولفههای پژوهش شناسایی و از طریق پیمایش، بهوسیله مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور مورد آزمون قرار گرفتند.
The advancing role of knowledge,innovation and moden technology in makingstrategic advantages and also value importance of knowledge resource to manageorganizations leads to remarkable situation of knowledge management at strategicpolicy center of organizations.However,knowledge management can achieve goalsand objectives by direct effection on such concept as custemor-oriented,organizationallearning,cultural promotion,leadership,intelligent decision making,redesignprocesses,producing new knowledge,converting implicit knowledge into explicit.Alsoaccording to new attributes of PNU central organization,it seems knowledgemanagement is necessary to PUN mission and goal achievement.As result,the relatedliterature and variables are reviewed,conceptual model is designed,then it is tested indescriptive_analytical survey by PUN managers and practitioners.