بررسی ارتباط فرهنگ با نظریه نمایندگی مبتنی بر رویکرد مدیریت سود
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر رمضانعلی رویایی 1 , دکتر فریدون رهنمای رودپشتی 2 , محمدرضا عبدلی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: فرهنگ, تئوری نمایندگی, مدیریت سود,
چکیده مقاله :
. این پژوهش به منظور مطالعه ارتباط فرهنگ با نظریه نمایندگی در شرکت های فعال بورس اوراق بهادار تهران به کمک مدل هافستد، ابعاد چهارگانه تئوری نمایندگی را مورد بر رسی قرار داده و ارتباط تأثیر آن بر مولف ه های تئوری نمایندگی یعنی مدیریت سود و کارگریزی کارکنان را مورد ارزیابی قرار داده است . پژوهشگر ضمن ارائه پیشینه ای از پژوهش های انجام گرفته در این زمینه ، به مبانی نظری پژوهش پرداخته است . این پژوهش به روش تجربی و با استفاده از پرسشنامه در بین 209 شرکت به عنوان نمونه جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به انجام رسیده است . نتایج پژوه ش نشان می دهد که رابط ه ای بین مدیریت سود با مولفه های اجتناب از ابهام، مردگرایی، فاصله قدرت و فردگرایی مشاهده نشده است ولی رابطه بین کارگریزی افراد، با مولفه های اجتناب از ابهام، مردگرایی و فردگرایی مورد تأیید قرار گرفته است
This research studies the 4 dimensions of the “Agency Theory” to understand theconnection between the Agency Theory of active companies & Tehran stockexchange; And, it assays the effects of it on agency theory factors such asmanagement interest and inattentive workers. The researcher initially gives anintroduction on the work done in the past and then presents the theoretical bases of theresearch. The research has been done through the experimental research method andquestionnaires were handed out to 209 companies of Tehran stock exchange whichwere the sample society. The results have shown that there is no connection betweenmanagement interest and the factors of ambiguity avoidance, male chauvinism andindividualism. But, there is a connection between inattentive workers and the factorsof ambiguity avoidance, male chauvinism and individualism.