بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعباسعلی قیومی 1 , ابراهیم حاجیانی 2 , سیده سیمین مرعشی شوشتری 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
مسئول مکاتبات
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, عدالت سازمانی, سازمانهای فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در تحقیق حاضر عدالت سازمانی به مثابه متغیر مستقل، و رفتار شهروندی سازمانی به مثابه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است با نظر داشت مطالب بیان شده و با عنایت به عدم توجه لازم به این موضوع مشکلات و کاستیهای فراوانی در ارائه خدمات به مشتریان، تعهد کارکنان، مشارکت فعال آنان و در نتیجه عملکرد مثبت کارکنان ایجاد نموده است که در نتیجه ما در این تحقیق بر آنیم که بررسی نماییم آیا عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه کارکنان سازمانهای فرهنگی تاثیر دارد؟ روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از حیث تاثیر بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی است. روش انجام تحقیق نیز به صورت پیمایشی بوده و با استفاده از دو عدد پرسشنامه استاندارد شده در خصوص موضوعات رفتار شهروندی سارمانی (پرسشنامه 20 سوالی ارگان) و عدالت سازمانی (پرسشنامه20 سوالی نیهوف و مورمن) اطلاعات مورد نیاز از بین 218 نفر از کارکنان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال به عنوان نمونه آماری جمعآوری گردیده است. یافتهها: با توجه به ضرایب همبستگی اسپیرمن بین ابعاد عدالت سازمانی و رفتارشهروندی کارکنان، شاخص عدالت توزیعی با داشتن بالاترین ضریب همبستگی با متغیر رفتار شهروندی سازمانی یعنی0/507 بالاترین اولویت را در تاثیر بر این متغیر به خود اختصاص داده است. شاخصهای عدالت مراودهای با ضریب همبستگی 0/384 و عدالت رویهای با ضریب همبستگی 0/214 به ترتیب در اولویتهای دوم و سوم قرار دارند. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج آزمون فرضیهها، عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان سازمانهای فرهنگی تاثیر گذار است. یعنی تمام فرضیههای مطرح شده مورد تأیید قرار گرفت.
Background and aim: In the present study organizational justice is considered as an independent variable and organizational citizenship behavior as a dependent variable. With regard to what has been said and considering the lack of attention to this problem and many deficiencies in the provision of services to customers, employee commitment, their active participation resulting in positive performance of employees has created As a result of this research we are trying to examine whether organizational justice has an impact on organizational citizenship behavior from the perspective of cultural organizations employees.Methods: Research is applied research, the data collection method is descriptive and in term of the effect between variables is correlation type. The research method is a survey using two standard questionnaires on issues of citizenship, organizational and organizational required information from the 218 employees of the Department of Art Ministry of Culture and Islamic Guidance, the development of information technology and digital media as samples were collected.Finding: Spearman correlation coefficients between the dimensions of organizational justice and citizenship behavior of employee’s shows distributive justice index has the highest correlation among variables with OCB 507/0 and the highest priority is given to the impact of this variable. Indices interactional justice and procedural with a correlation coefficient 384/0 214/0, ranked second and third.Results: The results of hypothesis testing, organizational justice have effect on organizational citizenship behavior in cultural organizations. This means that all hypotheses were confirmed