طراحی مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی در سازمان های فرهنگی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیفرشاد رحمتی زنجان طلب 1 , سید رضا صالحی امیری 2 , علی اکبر رضایی 3 , افسانه زمانی مقدم 4
1 - دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی امور فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: "سازمان فرهنگی", "سیاست فرهنگی", "تکنیک دلفی فازی", "فرایند سیاستگذاری فرهنگی", "مدل سیاستگذاری فرهنگی",
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: ارتقای سطح تصمیم گیری و ایجاد انسجام درفرایند سیاستگذاری با تعیین مناسب مراحل و گامهای این فرایند، چارچوب اساسی در مهندسی فرهنگی کشور است که پویایی فرهنگی برای تحقق سیاستهای فرهنگی را فراهم میکند. هدف پژوهش، تدوین مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی برای سازمانهای فرهنگی ایران است.روش پژوهش: از دیدگاه ساختاری، یک پژوهش بنیادی و کاربردی و از دیدگاه روش شناسی یک تحقیق توصیفی و تحلیلی است. دراین تحقیق از دو روش کتابخانه ای و کیفی استفاده شده، در روش اول مراحل و گامهای فرایند سیاستگذاری از ادبیات تحقیق استخراج و در روش دوم از طریق پرسشنامه و مصاحبه با 15 نفراز خبرگان فرهنگی وتحلیل محتوای مصاحبهها با بکارگیری سیستم استنباط فازی مدل فرایندی پیشنهادی سیاستگذاری فرهنگی طراحی و روایی پژوهش از طریق اخذ نظرات وپایایی نیز از طریق راهبرد بازخورد نظرمشارکت کنندگان تایید شد.یافتههای پژوهش: شناسایی و تایید مراحل و گامهای سیاستگذاری و تعامل وارتباط مناسب بین مراحل دستورگذاری، تنظیم، تصویب، اجرا، ارزیابی و بازخورد و گامهای هر مرحله درمدل طراحی شده از یافتههای تحقیق است. نتیجه گیری: دستاورد این پژوهش، مدلی براساس الگوی فرایندی و سیستمیبرای سازمانهای فرهنگی است که نه فقط کمبودهای مشخص شده در مدلهای موجود بلکه مکانیسمیرا برای بهبود فرایند سیاستگذاری فرهنگی درسازمانهای فرهنگی ارائه میکند تا آنها بتوانند با بکارگیری تیمهای تحلیل گر و تشکیل کمیتههای خبرگی، مراحل و گامهای فرایند سیاستگذاری فرهنگی در مدل پیشنهادی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
Introduction and purpose of the research: Policy-making is a process that consists of several repetitive stages that can be separated from each other. This study was conducted with the aim of identifying the phases and steps and presenting a cultural policy model in Iranian cultural organizations.Research method: This research is applied and of qualitative type that both library and qualitative methods have been used. The statistical population in the qualitative section includes 15 cultural experts. In this section, data collection tools, semi-structured interviews, standard and researcher-made questionnaires were determined. Validity was assessed by obtaining expert opinions using fuzzy Delphi technique and reliability was assessed by feedback from participants.Findings: After reviewing the Policy-making models, the phases and steps of the policy were extracted from the theoretical literature and through the fuzzy Delphi technique, the phases and steps of the policy process were approved and a process model was designed.Conclusion: The main achievement of this research is the identification of 6 main phases and 25 steps in the proposed model of cultural policy in which the relationships between different stages and steps are shown in detail. Therefore, this model can be used as a cultural policy model in cultural organizations.
_||_