طراحی الگوی مدیریت استعداد برای سازمانهای فرهنگی با استفاده از رویکرد دلفی فازی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیداود ضامنی 1 , عباس علی قیومی 2 , فاطمه عزیزآبادی فراهانی 3 , ناصر میرسپاسی 4 , ابراهیم حاجیانی 5
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
4 - استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - دانشیار جامعه شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
کلید واژه: دلفی فازی, مدیریت استعداد, سازمانهای فرهنگی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: یکی از چالشهایی که اکثر سازمانها با آن مواجه هستند چگونگی شناسایی، جذب، پرورش و نگهداشت استعدادهاست. سازمانهای فرهنگی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. هدف پژوهش حاضر طراحی یک الگوی بومی برای مدیریت استعداد در سازمانهای فرهنگی در ایران است. روششناسی: این پژوهش با رویکرد آمیخته اکتشافی و بهرهگیری از روش دلفی فازی انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی عبارتند از خبرگان، مدیران ارشد، میانی و استعدادهای شاخص حوزه هنری که از بین آنها 15 نفر در تحقیق مشارکت کردهاند. در بخش کمّی نیز 19 نفر در پنل خبرگان شرکت کردهاند. نمونهها در هر دو بخش به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمیّ پرسشنامه محققساخته بوده که با استفاده از روایی صوری و محتوایی اعتبارسنجی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 849/0 محاسبه شده است. یافتهها: نتایج نشان داد الگوی مدیریت استعداد در سازمانهای فرهنگی متشکل از 9 بُعد و چهل و سه مؤلفه است. ابعاد مدل به ترتیب اولویت عبارتند از: پرورش و آموزش استعدادها، عوامل تأثیرگذار درونسازمانی، شناسایی، کشف و جذب استعدادها، نگهداشت و بالندگی استعدادها، ایجاد مخزن استعدادها، عوامل تأثیرگذار برونسازمانی، نتایج سازمانی، نتایج فردی و معماری دوهستهای سرمایههای انسانی. نتیجهگیری: کاربست نتایج این مطالعه میتواند از پرواز سرمایههای انسانی در سازمانهای فرهنگی جلوگیری کند.
Background & Purpose: One of the challenges that most organizations face today is how to identify talents, Talent Recruiting and retention. Cultural organizations are no exception. The purpose of this study is designing a native model for talent management in cultural organizations in Iran.Methodology: This research is a Mix method with a mixed exploratory approach and in terms of the type of research, fuzzy Delphi. The statistical population in the qualitative section were experts, senior managers, middle managers and key talents of the Hoze-ye Honari of which 15 people participated in this research. In the quantitative section, 19 people participated in the panel of experts. Samples in both sections were a targeted sampling method selected. The research tool was in-depth and semi-structured interviews in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part which was validated using face and content validity and its reliability was calculated by Cronbach's alpha method Which is 0.849.Findings: The results showed that the main dimensions of the proposed talent management model in cultural organizations consisting of nine dimensions and and 43 components. The dimensions of the model in order of priority are: Nurturing and training talents, discover and talent Recruiting, retention and growth of talents, Create a talent pool, External influencing factors, Organizational results, Individual results and the creating a dual-core architecture of human capital.Conclusion: Applying the results of this study can prevent the talent exhaustion and human capitals flight in cultural organizations.
_||_