بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی درونی شده برگرایش به مدرنیسم در جوانان خرم آباد
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیفرهاد طهماسبی نادری چگنی 1 , مجید کاشانی 2 , علی دلاور 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی،گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
2 - گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
کلید واژه: فعال گرایی, عام گرایی, واژه های کلیدی: سرمایه فرهنگی نمادین, خردگرایی ومدرنیسم,
چکیده مقاله :
چکیده:هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیرسرمایه فرهنگی درونیشده(تجسم یافته) با چهار مؤلفه فعال گرایی، خردگرایی، عام گرایی و همگراییبرگرایش به مدرنیسم دربین جوانان است..هدف فرعی شامل شناسایی تاثیرسرمایه فرهنگیدرونیشده بروضعیت گرایشجوانان به مدرنیسم درمتغیرهای چهار گانه مذهب، خانواده ، گذران اوقات فراغت و منابع ارتباط جمعی است .روش پژوهش از نظر هدف،کاربردی وازنوع توصیفی،تبیینی وازنظر گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه جوانان به تعداد54هزارنفراست که با استفاده از جدول مورگان و کرجسی تعداد 773نفر به عنوان نمونه مشخص و با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند این تعداد از بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تحلیل دادهها از نرم افزار spssوmatlab شد وبا بهره مندی ازروش فازی فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد کهاولا" با افزایش هرکدام از مولفه های چهارگانه، سرمایه فرهنگیدرونیشده افزایشمییابدوثانیا" سرمایه فرهنگیدرونیشدهدرگرایشبهمدرنیسم در بین جوانان شهز خرم آباد درمتغیرهای چهارگانه مذهب، خانواده ، گذران اوقات فراغت و منابع ارتباط جمعی موثراست وهرچه میزان آن بیشتر شود این گرایش بیشترمی شود.
Abstract:The main purpose of this study is to investigate the impact of internalized (embodied) cultural capital with four components of "activism, rationalism, universalism and convergence" on the tendency towards modernism among young people. Young people turn to modernism in the four variables of religion, family, leisure, and sources of mass communication. The research method is applied in terms of purpose, descriptive, descriptive, explanatory and survey data collection. The statistical population includes all young people of 54 thousand people who were selected as a sample using Morgan and Krejcie table and 773 people were selected from the statistical population using purposive non-probabilistic sampling method. The research tool included a researcher-made questionnaire. The data were analyzed using SPSS and Matlab software and the research hypotheses were analyzed using a fuzzy method. The results showed that, firstly, "with each of the four components, the internalized cultural capital increases. Cultural, internalized, trend-oriented, modernism is effective among the youth of Shah Khorramabad in the four variables of religion, family, leisure and mass communication resources, and the higher the rate, the greater the tendency. Keywords: Internalized Cultural Capital, Generalism, Activism, Rationalism and Modernism
_||_