بررسی میزان استفاده از رسانههای مختلف و ارتباط آن با ملاکهای رایدهی در میان شرکتکنندگان انتخابات ریاست جمهوری 1396
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - کارشناس ارشد رشته علوم ارتباطات، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: نامزدهای انتخاباتی, رسانه, رفتار رأیدهی, شبکههای اجتماعی, تلویزیون,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، به مقایسه نقش سه رسانه مختلف تلویزیون، روزنامه و شبکه های اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 ایران پرداخته است. برای این منظور، ابتدا میزان استفاده از رسانه های مختلف برای کسب اطلاعات درباره نامزدهای انتخاباتی مورد توجه قرار گرفته است و سپس تاثیر هر رسانه بر شکلگیری ملاک های انتخاب رای دهندگان، بررسی شده است. روش تحقیق، ارسال پرسشنامه آنلاین بوده و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه های صنعتی شریف و تهران بوده اند که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شرکت کردهاند. تعدادی از این افراد به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب شده اند و از میان آن ها تعداد 213 دانشجو به سوالات پرسشنامه پاسخ دادهاند. تحلیل یافته ها نشان می دهد که مشارکت کنندگان، مطالب و برنامه های انتخاباتی تلویزیون و شبکههای اجتماعی را به میزان زیادی دنبال کردهاند، اما شبکه های اجتماعی در آگاهی سیاسی مشارکت کنندگان تاثیر بیش تری داشته و اصلیترین منابع کسب اطلاعات مردم درباره نامزدهای انتخاباتی بودهاند. همچنین، با افزایش سطح تحصیلات تمایل افراد به استفاده از رسانه های تعاملی و مبتنی بر تفکر، افزایش مییابد. اما میان نوع رسانه و ملاک های انتخاب رای دهندگان، رابطه معناداری وجود نداشت.
The present study compares the role of three different types of media: TV, newspapers and social media in the Iranian presidential election (May, 2017) in Iran. For this purpose, in the first place the rate of various media usage for gaining information on electoral candidates has been considered, and then the effect of each media on the formation of voter's selection criteria has been examined. The research methodology was to send an online questionnaire to a broad number of students from Sharif University of Technology (SUT) and University of Tehran (UT) who participated in the 12th presidential election. A number of these individuals (213 students) were randomly selected to participate in this research. The analysis of the findings suggests that participants have greatly followed electoral television programs besides social networking contents. Also, social networks have had a greater impact on the participants' political awareness and they were the main sources of information for people about the presidential election candidates. Accordingly, with increasing levels of education, individuals tend to use interactive and knowledge-based media. But there is no meaningful relationship between the type of media and voter's choice criteria.
_||_