عوامل موثر بر ارتقا اثربخشی شیوههای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمهدی شاه نوروزی 1 , رضا اسماعیلی 2 , سهیلا پرستگاری 3 , سیدجواد امام جمعه زاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت امور فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه ازاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار؛ گروه امور فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه ازاد اسلامی، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
i40@yahoo.com
3 - دکتری علوم قرانی، واحد فلاورجان، دانشگاه آزاد اسلامی، فلاورجان، ایران
سیدجواد امام جمعه زاده
4 - دکتری علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: اثربخشی, شهادت, فرهنگ ایثار و شهادت, ایثار,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل و مولفههای موثر بر اثربخشی شیوههای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام گرفت. روش پژوهش: جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان بودند که تا حد اشباع 32 نفر از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و با استفاده از تجزیه و تحلیل موضوعی دستهبندی گردید. در بخش کمی جامعه آماری کارشناسان ومجریان حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در شهر اصفهان حدود 500 نفر برآورد گردید که 200 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت هدفمند انتخاب و پرسشنامه توزیع شد. ابزار جمعآوری پژوهش در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مرحله کیفی بود. روایی و پایایی بخش کیفی پس از ارائه هر مرحله به نخبگان به تایید رسید و در بخش کمی روایی ابزار با ارائه پرسشنامه تائید اساتید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 85 % تایید شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد کیفیت بخشی به آثار ترویجی فرهنگ ایثار و شهادت با (89/3 درصد) 4/3 بالاترین میانگین شدت تاثیر را درمیان مولفههای موثر داراست و واقعگرایی در تولیدات و توجه به آثارتولیدی برای کودکان و نوجوانان، بهرهگیری از هنر و همچنین تحول و خلاقیت در شیوهها در ردههای بعدی قرار دارند. نتیجهگیری: این پژوهش همچنین نشان داد که عوامل فرهنگی با 77 درصد و 4/07 میانگین اثر در مجموع و در قیاس با سایر عوامل بیشترین تاثیر را درارتقا اثربخشی شیوههای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد.
Background and Objectives: This study aimed to identify the effective factors and components on the ways of promoting the culture of sacrifice and martyrdom. Methods: in the combined method (qualitative and quantitative). The research community consisted of experts in the qualitative part that information of 32 people collected to saturated limit through semi-structured interviews and classified using thematic analysis. In the second part, population, about 500 people, were experts and executives of the culture of sacrifice and martyrdom in Isfahan. 200 people were purposefully selected as the sample size and the questionnaires were distributed. In the qualitative part, interview was the collection tools and in the qualitative phase was researcher-made questionnaire based on qualitative part. Findings: The results showed that the quality of the promoting works of sacrifice and martyrdom culture (89/3 percent) had the highest average of severity of impact among the effective components with 4/3 and realism in manufacturing and attention to products for kids and adolescents and enjoying the art and evolution and creativity in the practices, followed in the ranks. Conclusion: The research indicated that cultural factors had the highest impact in the effectiveness promoting of sacrifice and martyrdom culture with 77percent and 4/07 impact average, both collectively and in comparison with other factors.
_||_