تحلیل ارتباط ابعاد فرهنگ سازمانی با مولفههای مدیریت کیفیت فراگیر
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیحسن قلاوندی 1 , ایمان عباسی 2 , فرشید اشرفی سلیم کندی 3
1 - دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
Galavandi@gmail.com
2 - کارشناسی ارشد، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
farshidashrafi35@yahoo.com
کلید واژه: دانشگاه ارومیه, فرهنگ سازمانی, مدیریت کیفیت فراگیر, کارکنان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ارتباط ابعاد فرهنگ سازمانی با مولفههای مدیریت کیفیت فراگیر در میان کارکنان دانشگاه ارومیه انجام شده است. روش پژوهش: با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 200 نفر از کارکنان با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقهای متناسب با حجم هر یک از دانشکدهها به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر بر پایه مالکوم بالدریج و پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی بر پایه مدل دنیسن و اسپرتیزر استفاده شد. برای سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 30 نفری، پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر 813/0= α و پرسشنامه فرهنگ سازمانی 828/0 α= بدست آمد. یافتهها: دادههای تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل مانوا تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای آن است که: بین مولفههای فرهنگ سازمانی(فرهنگ توسعه ای، گروهی، عقلایی و سلسله مراتبی) با مولفههای مدیریت کیفیت فراگیر(رهبری، برنامهریزی استراتژیک، تمرکز بر مشتری، اطلاعات و تحلیل، مدیریت منابع انسانی و مدیریت فرایند) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر مبین آن است که نوع فرهنگ سازمانی در به کارگیری و اجرای مدیریت کیفیت فراگیر اثر گذار است، لذا در جهت اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاهها باید فرهنگ سازمانی آن بررسی گردد و در صورت لزوم به تغییر ساختار فرهنگی آن مبادرت شود.
Introduction & Objective: This study aimed Analyzing the relationship between organizational culture dimensions and comprehensive quality management components among staff of the Urmia University. Research method: Using a descriptive-correlational research method, 200 employees were randomly selected according to the faculty of the place of service, proportional to the size of each college. For collecting the data, a standard questionnaire on universal quality management based on Malcolm Baldrige and a standard organizational culture questionnaire based on the Denison and Spectorizer model were used. To determine the reliability of the Cronbach's alpha coefficient in a preliminary study on a sample of 30, the total quality management questionnaire (α = 0.813) and organizational culture questionnaire (α = 0.882) were obtained. Results: The research data were analyzed based on the hypotheses of the research and analyzed using MANOVA analysis. The results indicate that: between organizational culture components (development culture, group, rational and hierarchical culture) with comprehensive quality management components (leadership, strategic planning, customer focus, information and analysis, human resource management and process management) has a positive and meaningful relationship. Conclusion: The results of this study indicate that the type of organizational culture affects the implementation and implementation of comprehensive quality management, therefore, in order to implement universal quality management in universities, its organizational culture should be examined and, if necessary, its cultural structure To take place.
_||_