«تبیین فرایندهاى اصلى مدیریت استراتژیک متعادل در رسانه ملى»
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیاسماعیل مرزبان 1 , محسن قدمی 2 , سیدرضا صالحی امیری 3 , عباس طلوعی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
4 - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: "تعامل با مخاطب", "مدیریت استراتژیک متعادل, " نوآوری", "مدیریت دانایی مخاطب محور", "رسانه ملی",
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر تبیین فرایندهاى اصلى مدیریت استراتژیک متعادل در رسانه ملى است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده کیفی بود. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان علمی وتجربی در حوزه رسانه کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 30 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و به منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایایی و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که از میان 76 شاخص موجود، چهار مؤلفه اصلی قابلشناسایی است که عبارتاند از؛ بازسازی نظام زنجیره ارزش، مدیریت دانایی مخاطب محور، نوآوری و تعامل با مخاطب. نتیجهگیری: از اینرو سازمان صدا و سیما نیز که وجود آن به مخاطب بستگی دارد، میبایست همانند سایر سازمانها و رسانهها که با بهرهگیری از این فرایند و ابزارها توانستهاند در محیط پیچیده امروزی، پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند و در مواجهه با تغییرات گسترده و سریع توانایی پاسخگویی به تغییرات را داشته و منعطف باشند، الگوبرداری نماید و با بهره گرفتن از این فرایندها در مسیر بازآفرینی قرار گیرد.
AbstractThe purpose of this study is to explain the main processes of balanced strategic management in the national media. The research method is applied in terms of purpose and qualitative data type. The statistical population of the study consisted of academic experts and senior managers of the media industries. The sample consisted 30 persons that was selected using purposeful sampling method and saturation principle. In this study, the librarian method and semi-structured interview were used to collect data. Interview with the experts revealed that the interview was valid, and a reliability between the two coders as a reliablity method was used to calculate the reliability that revealed the interview was valid. The data were analyzed through content analysis and coding. The results of factor analysis show that among the 76 existing indicators, four main components can be identified: rebuilding the value chain system, audience-oriented knowledge management, innovation and interaction with the audiences. Hence, the Existence of natinal media depends on the audience, should be similar to other organizations who, using this process and tools and have been able to respond to the needs of the audience in today's complex environment, and in the face of wide and varied changes have different ability to respond to changes and be flexible and benchmarked, should be take advantage of these firms and processes in the path of recreation
آقازاده، هاشم (1396). دستنامه مدیریت استراتژیک، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
برایسون، جان (1372). برنامهریزی استراتژیک برای سازمانهای دولتی و غیردولتی، ترجمه: عباس منوریان، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
برشین، دیوید و همکاران (1397). روندهای مدیریت سرمایه انسانی در هزاره سوم، ترجمه، قدمی، محسن و فهیما، مریم. شرکت چاپ وانتشارات.
خداخواه املشی، مرتضی (1391). تحلیل استراتژیک سازمانهای رسانهای با مورد کاوی شبکه تلویزیونی بی بی سی، ایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، تهران.
سنگه، پیتر (1380). پنجمین فرمان، خلق سازمان یادگیرنده، ترجمه حافظ کمال، هدایت و روشن، محمد، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
شارعپور، محمود (1396). فضای مجازی: مفهومسازی، سنجش و دلالتهای سیاستگذاری، ساری: سازمان مدیریت و برنامهریزی مازندران.
صالحیامیری، سیدرضا (1391). مدیریت استراتژیک فرهنگی، گروه پژوهشی فرهنگی و اجتماعی.
ضیاییپرور، حمید (1390). اینترنت و رادیو، مجموعه مقالات سومین اجلاس جهانی صدا، تهران: دفتر پژوهشهای رادیو.
داونپورت، توماس. لیبلد، ماریوس و ولپل، اسون (2006). مدیریت استراتژِیک در اقصاد نوآوری. ترجمه: قدمی، محسن، نیازمند، مسعود و آفتاب آذری، میترا. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. چاپ اول.
داونپورت، تامی اچ و پروسات، لارنس (1379). مدیریت دانش، ترجمه حسن رحمانیان سرشت، تهران، نشر ساپکو.
روشندل، اربطانی. شریفی، سید مهدی و لبافی، سمیه (1397). مدیریت رسانه. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
روشندل اربطانی، طاهر، رضی، حسین و لبافی، سمیه (1392). بررسی آسیب شناسانه سیاستگذاری در صدا و سیما. فصلنامه مدیریت دولتی. دوره چهارم شماره10.
فرهنگی، بهزاد، محکمی، اکبر و دانایی، رضا (1391). برنامهریزی استراتژیک در سازمانهای رسانهای ایران، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی.
فرهنگی، علیاکبر و ابطحی، عطاالله (1392). آینده رسانه و مدیریت آینده رسانه، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، شماره 99.
کاستلز، مانوئل (1389). عصراطلاعات: اقتصاد، جامع هوفرهنگ (ظهور جامعه شبکهای)، ترجمه احمدعلی قلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو، چاپ ششم، ج 1.
کونگ، لوسی (1392). مدیریت راهبردی رسانه، ترجمه: فرهنگی، علیاکبر، قراگوزلو، علیرضا و خطیبزاده، مریم. انتشارات دانژه. چاپ دوم.
لشکر بلوکی، مجتبی (1397). مدیریت استراتژیک پیشرفته. انتشارات آریا قلم. چاپ اول.
علی عسکری، عبدالعلی و البرزی، هادی (1391). آینده رسانه ملی در فضای اینترنت، افق رسانه شماره 95.
_||_Ambrosini, V & Bowman, C (2009). What are Dynamic Capabilities and Are They a Useful Construct in Strategic Management? international journal of management reviews, Vol. 11 Issue I.
Christensen, C.M (2001). Assessing Your organization`s innovation Capabilities, Leader to Leader, 21.
Davenport, TH, Harris, J.G and Kohli, A.K (2001). How Do They Know Their Customers So Well? MIT Sloan Management Review.
Gibbert, M, Leibold, M and Probst, G (2002). Five Styles of Customer Knowledge management, and How Smart Companies Use Them to Create Value, European Management Journal.
Grant, R.M (2016). Contemporary Strategy Analysis. 9thed, John Wiley & sons, ltd
Grant, R.M (2002). Contemporary Strategy Analysis, 4 Edition, Oxford: Blackwell Publishers
Hamel, G (2000). These four key dimensions have originally been suggested, in different ways, by a number of authors.
Hansen, M. T, Chesbrough, H. W, Nohria, N and Sull D. N (2000). Networked Incubators: Hothouses of the New Economy, Harvard Business Review, September-October.
Jalang'O, A (2018). Stratrgic management practives and performance of media council of Kenya, A thesis on business administration, School of Business, University of Nairobi
Kaplan, R.S and Norton D P (2017). The Balanced Scorecard, Boston: Harvard Business School Press
larcker, D and Ittner, C (2003). Coming Up Short on Nonfinancial Measurement, Harvard Business Review, November.
Voelpel, S.C, Leibold, M, Eckhof, R and Daven. Port, T.H (2005). The Tyranny of the Balanced Scorecard, Journal of Intellectual Capitat December, in print.
Lucy Küng (2017). Strategic Management in the Media: Theory to Practice, Sage, London Second edition.
Mapple, V, B, Wagner, T, F, Kietzman, J, H, McCarthy, I, P (2000). Social media? It's serious! Understanding the dark side of social media, European Management Journal.
Pearce, J & Robinson, R (2014). Strategic Management, 14thed, McGraw-Hill
Friedman, T.L (2005). The world is flat, New York: Farrar, Straus and Giroux: also pink, D, H (2005) A Whole New Mind, New York: Riverhead Adapted from Chesbrough, H.W (2003). op.cit.
See Chesbrough, H. W (2003). The Era of Open Innovation', MIT Sloan Management Review, Issue 44.
Ten, H, Manoli, AE, Hodgkinson, IA, Downward, P (2007). Chat Room participation: From policy, through facilities, to users’ health, well-being and social capital, Social Media Management Review.
Trushman, M.L (1996). Ambidextrous Organization: Managing Evolutionary and revolutionary change, California Management Review.
Wenger, E.C and Snyder, W.M (2000). Communities of Practice: the Organizational Frontier, Harvard Business Review.