بررسی نقش شهروندی فرهنگی بر سرمایه نمادین فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران (نویسنده مسئول)
karam.khalili@yahoo.com
کلید واژه: سرمایه فرهنگی, فرهنگ, شهروندی فرهنگی, سرمایه نمادین فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: همزمان با توسعه و پیشرفت همه جانبهی جوامع، مفاهیم و شاخص های جدیدی نیز در حوزهی علوم انسانی مطرح شدهاند که در گذشته به آنها توجه چندانی نمیشده است. از جمله این مفاهیم ، بحث شهروندی فرهنگی میباشد. نظریه پردازان اجتماعی اکنون بر این امر تأکید دارند که در بستر تنوع فرهنگی و جهانی شدن کنونی، مسائل حقوق فرهنگی شهروندان به همان اندازه حقوق سیاسی، مدنی و اجتماعی آنها اهمیت دارد، از اینرو، این نظریه پردازان استدلال می کنند که شهروندان باید علاوه بر حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی از حقوق فرهنگی نیز برخوردار شوند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش شهروندی فرهنگی بر سرمایه نمادین فرهنگی می باشد. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت روش توصیفی- همبستگی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات نیز پیمایشی(میدانی) می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام می باشد که تعداد آنها 156 نفر هستند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد آلریچ و همکاران(2013) و قاسمی و نامدار جویمی(1393) می باشد که روایی محتوایی و صوری آن توسط خبرگان مورد تائید قرار گرفته است و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی تائید شده است. با توجه به حجم کم جامعه و احتمال عدم پاسخگوی و برگشت ناپذیی پرسشنامه ها از تمام شماری استفاده کرده و در بین همه جامعه پرسشنامه توزیع گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده است و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرمافزار LISREL استفاده شده است که شامل تحلیل عاملی تائیدی و مدل ساختاری (تحلیل مسیر) می باشد. از آزمون t-value نیز برای بررسی فرضیه های تحقیق استفاده شده است. یافتهها: شهروندی فرهنگی بر سرمایه نمادین فرهنگی در دانشگاه آزد اسلامی واحد ایلام تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری دارد. همچنین مولفه های شهروندی فرهنگی یعنی تامین حقوق فرهنگی کارکنان، توسعه اعتماد اجتماعی کارکنان، توجه به حقوق گروههای اجتماعی در سازمان و مشارکت کارکنان در شکل دادن قوانین و تصمیمات سازمان نیز بر سرمایه نمادین فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تاثیر مثبت و معناداری دارند. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهند که در صورت وجود شهروندی فرهنگی و رعایت مولفه های آن در دانشگاه، سرمایه نمادین فرهنگی افزایش می یابد لذا مدیران دانشگاه باید به نیازهای فرهنگی کارکنان و ابعاد شهروندی فرهنگی توجه ویژه نمایند و در برنامه ریزی راهبردی سازمان نیازهای فرهنگی کارکنان را جای دهند و همچنین کلاس های آموزشی جهت آشنایی با شاخصهای نیازهای فرهنگی دایر کنند
Introduction and Research Aim: Along with the multidimensional development and progress of the societies, new concepts and factors are being introduced into social sciences. One of these concepts is cultural citizenship. Social theorists now emphasize that in today’s culture and globalization, issues concerning citizens’ cultural rights have the same importance as political, civil, and social rights. The main purpose of the present study is to examine cultural citizenship effect on symbolic cultural fund. Methodology: the present study is practical in aim and correlational (survey- descriptive) in its design. Research population includes all the staff members of the Islamic Azad University of Ilam which consist of 156 individuals. Since the population size was small, all members were considered. Data gathering instrument was a standard questionnaire and LISREL was used to analyze the data. Findings: cultural citizenship has a direct, positive, significant effect on cultural symbolic fund in Islamic Azad University of Ilam. Also, cultural citizenship factors i.e. providing staff members’ cultural right, developing staff members’ social confidence, attention to social groups’ rights, have a significant positive effect on cultural symbolic fund in Islamic Azad University. Results: the results show that having cultural citizenship and observing its factors in the university, cultural symbolic fund will increase, so university principals should pay especial attention to staff members’ cultural needs and cultural citizenship dimensions
_||_