مقایسه نظرات نخبگان و مجریان در خصوص الزامات آموزش سواد رسانهای (با رویکرد فرهنگی) به دانش آموزان ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیرضا رحیمی 1 , محمد سلطانی فر 2 , فاطمه عزیزآبادی فراهانی 3 , افسانه زمانی مقدم 4 , بهاره نصیری 5
1 - دانشجوی دکترا، رشته مدیریت فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)
msoltanifar@yahoo.com
3 - استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
5 - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
کلید واژه: تفکر انتقادی, آموزش تفکّر, سواد رسانهای,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در دهه های اخیر، استفاده بی رویه کودکان از رسانه های نوین زنگ هشدار نفوذ فرهنگ غرب را در کشورمان به صدا درآورده است.با عنایت به کنترل پذیری محدود ، محدودیت گریزی و گریزناپذیری استفاده از این رسانه ها به نظر می رسد تنها راه حل بنیادین ، آموزش شیوه استفاده مناسب از انواع محتواهای رسانه های نوین باشد. در این تحقیق، با هدف تحقّق زمینه های اجماع نظرات میان نخبگان ومجریان و افزایش امکان اجرای موفق، ضمن شناسایی الزامات آموزش سواد رسانه ای به مقایسه دیدگاه های این دو گروه از آگاهی دهندگان پرداخته شده است. روش پژوهش: تحقیق حاضر به دلیل آن که به دنبال کشف الزامات آموزش سواد رسانه ای بوده است، از نوع اکتشافی و به جهت مقایسه نظرات نخبگان و مجریان از نوع تبیینی می باشد. در این پژوهش، از تکنیک دلفی استفاده شده است. یافته ها: در نظرات نخبگان و مجریان تنها در دو مؤلفه ، تفاوت معنادار مشاهده شد که این نتیجه، وجودِ همسویی غالب بین نظرات و دیدگاه های آنان را به اثبات می رساند. نتیجه گیری: اجماع نخبگان و مجریان در خصوص الزامات کسب سواد رسانه ای با رویکرد فرهنگی ویژه دانش آموزان ابتدایی محرز گردید ، لذا شرایط برای پیاده سازی موفق سواد رسانه ای در این دوره مهیا می باشد.
Introduction and Research Goal: In recent decades,wasteful consumption of modern mass media by children, has sounded the alarm in our country. With respect to limited controllability, escape restrictions and inevitability of the modern media consumption, it seems that the one of the only fundamental solution of this problem is “teaching optimization of any type of media contents. In this research, with the aim of reaching the possibilities of realizing the consensus comments of experts and executives and increasing the possibility of successful executing of the plan (media education to elementary students) meanwhile, in order to recognize the essentials of children media education, these two groups of informers’ points of views has been examined and compared . Research Method:In this research, the researchers has been tried to explore the essentials of media education, hence, it is exploratory, and because of comparing the executives’ points of views, it is explanatory. In this research, it has been used the Delphi technique. Findings: It has been observed meaningful statistical significance in just two components .This result proves the existing of dominant alignment among the experts’ and executives’ points of views. Results: The consensus among experts’ and executives’ points of views, been proved. So the circumstances are ready for the successful implementation of media literacy in elementary schools.
_||_