بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای فرهنگی استان گیلان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمجید حسینی نثار 1 , صغری شب افروزان 2 , سید محمد شفیعی 3
1 - کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
hoseini.fm@gmail.com (مسئول مکاتبات)
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند shadi_afroz2012@yahoo.com
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی Smshafiei@yahoo.com
کلید واژه: گیلان, سرمایه اجتماعی سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, سازمان های فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای فرهنگی استان گیلان است. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی است که بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال شامل ابعاد شناختی، ساختاری و ارتباطی میباشد. متغیر وابسته تحقیق، رفتار شهروندی سازمانی است که بر اساس مدل ارگان عبارتند از: وجدان کاری، نوع دوستی، آداب اجتماعی، جوانمردی و احترام و تکریم. روش پژوهش: روش تحقیق، پیمایش است و از پرسشنامه جهت جمع آوری دادهها استفاده شده است.حجم نمونه تحقیق حاضر 250 نفر از کارکنان سازمانهای فرهنگی میباشد که به طور تصادفی انتخاب شدهاند. یافته ها: نتایج بیانگر آن است که بین سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در سازمانهای فرهنگی استان گیلان و رفتار شهروندی سازمانی، رابطه معنادار وجود دارد. همچنین تحلیل چندمتغیری نشان میدهد از بین ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی، بعد ارتباطی با رفتار شهروندی سازمانی، رابطه معناداری دارد. نتیجه گیری: سرمایه اجتماعی میتواند از طریق افزایش تمایل کارکنان برای فراتر رفتن از الزامات شغل رسمی شان، منافع فردی را در جهت منافع سازمان قرار دهد و علاقه وافر به فعالیتها و فلسفه کلی سازمان، ایجاد کند. بنابراین، سرمایه اجتماعی سازمانی میتواند به ایجاد و تقویت رفتار شهروندی سازمانی، در سازمانها کمک نماید.
Introduction and Aim of Research: The purpose this research is study the relation between organizational social capital and organizational citizenship behavior in Cultural organizations of Guilan province. Independent variable is organizational social capital which based on the perspective of social capital's Nahapyt and Qushal. It’s including three dimensions: cognitive, structural and communication. Independent variable is organizational citizenship behavior which based on kalshoven theory included Altruism, Conscientiousness, Sportsmanship, Courtesy and Civic virtue. Method: The method of research is survey which has been performed by questionnaire. There are 250 people in the sample. The way of sampling is Simple Random. Findings: The results show there is significant relation between organizations social capital and its dimensions with organizational citizenship behavior in cultural organizations of Gilan. Also, Multi-variate analysis shows the dimensions of organizational social capital, the relational dimension have a meaningful relationship with organizational citizenship behavior. Conclusion: Social capital can be achieved through increasing willingness of members to go beyond their formal job requirements, individual interests and in the interests of the organization and Create great interest to the activities and general philosophy of the organization. Thus, organization social capital can help to establish and strengthen organizational citizenship behavior in organizations.
_||_