تخصیص هزینههای تبلیغاتی با سه رویکرد تخصیص متناسب هزینه، مدل ارزش شپلیو تکنیکهای مرکز گرا در نظریه بازیها
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
1 - استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه صنعتی شاهرود
کلید واژه: تخصیص هزینه, نظریه بازی, بازی تعاونی, روش ارزش شپلی, روش نئوکلئوس,
چکیده مقاله :
تبلیغات در جامعه کنونی، به عنوان یکی از عوامل موثر در فروش و عرضه محصولات محسوب می شود. لزوم استفاده از تبلیغات و روند رو به رشد هزینههای ناشی از آن موجب شده تا بسیاری از سازمانها به فعالیتهای مشارکتی روی آورند، اما نارضایتی مشارکت کنندگان در خصوص نحوه تخصیص هزینهها در یک بازی رقابتی، مشکلی است که بسیاری از سازمان ها با آن درگیر هستند. متدهای مختلفی در زمینه تخصیص هزینه معرفی شده است که در این میان میتوان به متد بازی تعاونی در پروژههای جمعی اشاره کرد. در این پژوهش براینخستین بار در پاسخ به سوال "چگونهمیتوانازطریقنظریهبازیها،تخصیصهزینههایتبلیغاتیرابهصورتعادلانهوبهشیوهبرد -بردانجامداد؟" متد ارزش شپلی1 و تکنیکهای مرکز گرا2به عنوان مفاهیم تخصیص عادلانهی هزینه بین مشارکت کنندگان در یک پروژه تبلیغاتی استفاده شده و نتایج حاصله نشان دهنده کارائی متدهای بکارگرفته شده نسبت به متدهای پیشین تخصیص هزینه است.
Today Advertising is considered as one of the factors in the sale and supply of products. The use of advertising and the growing costs of it have led many organizations turn to participatory activities. Dissatisfaction with participants on how to allocate costs in a competitive game is the problem that many organizations are involved with it. Although, various methods of cost allocation is presented, Cooperative game method in collective projects is mentioned. This study is the first research that use the Shapley value method and the core and the nucleolus method as equitable allocation of costs between participants in an advertising project to answer this question “How can we use the theory of games to allocate the advertising expenditures justly and in the way of win-win?” The results show the effectiveness of the methods employed compared to previous methods of cost allocation such as proportional distribution model.