پایداری سود، شرایط اقتصادی و ارزش محتوایی اطلاعات حسابداری در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتمهناز مرشدزاده 1 , محمود قربانی 2 , کیوان شعبانی 3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه تهران
3 - دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: ارزش محتوایی, اجزای پایدار و ناپایدار, شرایط اقتصادی, سود گزارش شده,
چکیده مقاله :
تقریباً تمام استفاده کنندگان اطلاعات مالی در تلاشند به کمک اطلاعات جاری، رویدادهای آینده را پیش بینیکنند. هر چه ارزش محتوایی اطلاعات بیشتر باشد ، سودمندی کاربرد آن ها در اتخاذ تصمیم بیشتر خواهد بود. یکیاز مواردی که بیشترین توجه استفاده کنندگان را به دنبال خود دارد، سود گزارش شده می باشد. برای کاربرد عواملمربوط تر در تصمیم گیری، می توان سود گزارش شده را به دو گروه اجزا پایدار و ناپایدار تقسیم کرد. هدف ازانجام این پژوهش بررسی ارزش محتوایی اطلاعات حسابداری شرکت ها با تاکید بر نحوه برخورد آن ها با سرمایهگذاری منابع که منجر به تقسیم نمونه به دو گروه شرکت های سنتی و غیر سنتی شد، در حالت تفکیک سود به دوگروه اجزا پایدار و ناپایدار است. همچنین تاثیر شرایط اقتصادی بر ارزش محتوایی با شرایط ذکر شده نیز در یکدوره هفت ساله ) 4831 4831 ( مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر این بود که ارزش محتوایی اطلاعات در -شرکت های غیر سنتی نسبت به سنتی بیشتر می باشد، هر چند با گذر زمان فاصله آن ها از یکدیگر کمتر شده استو تفکیک سود به اجزا پایدار و ناپایدار باعث افزایش ارزش محتوایی می شود. همچنین ارزش محتوایی اطلاعاتحسابداری در شرکت های ایرانی با شرایط اقتصادی رابطه معناداری ندارد.
It could be said that all the users of financial information attempt to predict future event with current information. The more value relevance of information would be lead to the usefulness of application of them in decision making. One of the items that attract the most attention of users is reported earnings. For application of relevant factor in decision making, earnings could be divided into sustainable and unsustainable components. The target of this research is examining the value relevance of company information. Our sample in this examination is divided into two groups: traditional and non-traditional, with use of this term, which company records their scarce resource investment in the form of assets and which record in the form of expense. In all the analyses, the earning is considered into sustainable and unsustainable separately. Also the association of economic condition with value relevance of information for a 7 years period (1384-1390) is examined. Our result show that separation of earnings into sustainable and unsustainable would increase the value relevance and the value relevance of non-traditional companies is also more than traditional companies. Furthermore, there was no significant relationship between value relevance and economic condition that was measured by the level of investment and growth expectations.