استراتژیهای مدیریت هزینه و ایجاد مزیت رقابتی (مطالعه موردی و تطبیقی: هزینه یابی هدف و هزینه یابی کیفیت)
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتجمادوردی گرگانلی دوجی 1 , نقی فاضلی 2
1 - نویسنده اصلی و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: مدیریت هزینه, هزینه یابی هدف, هزینه یابی کیفیت و مزیت رقابتی,
چکیده مقاله :
سازمانها در یک محیط پیچیده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری شکل گرفته اند و در کنار سایر بنگاههایاقتصادی با دستیابی به اهداف راهبردی خود به تکامل می رسند. خلق و حفاظت از مزیت رقابتی در این فضایرقابت زا در سطح داخلی و بین المللی، به عنوان یکی از مؤلفه های تضمین ماندگاری سازمان به حساب می آید.امروزه مشتریان خدمات و کالای مورد نیاز خود را بدلیل وجود محصولات متنوع و وفور عرضه کنندگان کالا، درپایین ترین سطح قیمت، بالاترین سطح کیفیت و در سریع ترین زمان ممکن تقاضا می کنند. بطور طبیعی مدیریتسازمان با در نظر گرفتن شرایط محیطی حاکم بر بنگاه اقتصادی برای تحقق و دستیابی به این خواست و ضرورتیعنی کاهش بهای تو لیدات و خدمات، بهبود کیفیت و تسریع تحویل آنها در تعامل با تأمین ارزش مشتریان اهتماممی ورزد . اداره کردن و ایجاد تعادل و هماهنگی بین عوامل سه گانه فوق از مسائل بحث انگیز مدیریت استراتژیکو به عنوان کلید بقا در دنیای کسب و کار مطرح است . از سوی دیگر تحولات چ ند سال گذشته شامل آزاد سازیاقتصاد، رونق مجدد بورس اوراق بهادار و نزدیک شدن نرخ بهره به سطح نرخ تعادلی، باعث گردیده که مباحثمختلف مدیریت هزینه اهمیت فراوان بیابد . زیرا هرگونه اقدام در جهت کاهش هزینه تولید کالا و خدمات مستقیماًبر قیمت سهام در بورس اوراق به ادار تأثیر می گذارد. هدف اصلی این پژوهش تبیین نظری مدیریت هزینه و تکنیکهای نوین آن با تأکید بر هزینه یابی هدف و هزینه یابی کیفیت و نقش هریک در ایجاد مزیت رقابتی و مصونسازی سازمان ها در برابر تأثیر پذیری از رقبا در محیط کسب وکار است
Organizations have been formed in a complicated political, economical, social andtechnical environment. Their development is by very nature dependant on achievingtheir goals & approaches. Creating & protecting their competitive advantage in suchan environment in national and international levels has been introduced as acomponent effective in an organization’s survival & continual. Nowadays, thecustomers demand their services and essential Goods in their lowest price, fastdelivering and best quality. Due to the existence of various products and suppliers.The organizations managers have been trying to achieve these goals i.e reducing costof goods & services, improving quality and their fast delivering in interaction withcustomers value. considering the environment condition dominant on economicinstitution. Managing & balance-making among 3-above mentioned factors is on ofthe most controversial issues in strategic management. It has been introduced as a keyfactor to continue its activities in business. On the other hand, the recent changes i.elaissez-faire, flourishing of stock exchange and changing the interest-rate to thebalanced-rate are example to make different issues posed in cost managementsignificant. Since any measure to reduce cost of goods production and services candirectly have an impact on stock price in stock exchange. The main aim of this studyis to state cost management & its modern techniques focusing on target costing,quality costing, their roles in making competitive advantage & organization againstbeing effective from competitors in business.