امکان سنجی اجرای ارزیابی متوازن مطالعه موردی: شرکت های پتروشیمی جنوب کشور
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتشکراله خواجوی 1 , یوسف سروری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: ارزیابی متوازن, ارزیابی عملکرد, استراتژی, پتروشیمی های جنوب,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی امکان سنجی کاربرد "تکنیک ارزیابی متوازن" در سنجش عملکرد شرکت هایپتروشیمی جنوب کشور است. ارزیابی متوازن یکی از تکنیک های حسابداری مدیریت است که برای اولین بار درسال 1992 توسط روبرت کپلن و دیوید نورتون ارائه گردید. ارزیابی متوازن بر چهار منظر یا دیدگاه مختلفسازماندهی شده که عبارتند از: مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد. در این پژوهش چهار دیدگاهمربوط به ارزیابی متوازن تحت عناوین سازه های مالی، مشتری، فرآیندهای درون سازمانی و فراگیری و رشد درقالب یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماریپژوهش نشان داد، شاخص سازی در هر چهار دیدگاه ارزیابی متوازن در شرکت های پتروشیمی جنوب کشور امکانپذیر میباشد اما تاکنون پیشنیازها و تفکرات لازم جهت پیادهسازی این تکنیک در شرک تهای پتروشیمی جنوبکشور بخوبی ایجاد نشده است. با بررسی های بیشتر مشخص گردید که دیدگاه مشتری مهمترین عامل ودیدگاههای فرایندهای داخلی، مالی و یادگیری و رشد به ترتیب در رتبه های بعد قرار گرفتند.
This study aims at investigating the feasibility of the application of “BalancedScorecard”, in performance measurement of Petroleum. Balanced Scorecard is one ofthe management accounting techniques. This technique organized in four distinctprospective: financial, customer, internal processes and learning and growth.Thistechnique changes the organization vision and strategy to goals and criteria which areorganized in four prospective: financial, customer, internal processes and learning andgrowth. Four prospective related to balanced scorecard were analyzed based on onemain hypothesis and four subsidiaries. The gained results of Statistical analysisshowed that indicating in all prospective of Balanced Scorecard in Petroleum ispossible, but yet pre-required and needed thought to implementing this technique inPetroleum Company is not done well. I found out through more surveys that customerprospective was the most noticeable prospective and internal processes, financial andlearning and growth prospective were ranked respectively