ارزیابی کارایی مدل های متفاوت سنجش ارزش اقتصادی سرمایه سازمانی و رفتار چسبنده هزینه های فروش، عمومی و اداری در بورس اوراق بهادار تهران (مورد مطالعه مدل پایه، مدل اندرسون و مدل چن)
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
1 - استادیار و عضو هیات علمی گروه حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحدسمنان،سمنان، ایران.
2 - دانشجوی دکترای حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ،سمنان، ایران.
کلید واژه: سرمایه فکری, سرمایه سازمانی, چسبندگی هزینه, رفتار چسبندگی,
چکیده مقاله :
یکی از مباحث بنیادین حسابداری مدیریت، رفتار هزینه هاست. بر اساس این مبانی هزینه ها با سطح فعالیت ارتباط مستقیمی داشته و متناسب با آن تغییر می کنند. نمونه داده ها شامل 72 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال های 1392- 1387 (432 سال-شرکت) بوده است. ابتدا بر اساس ارزش اقتصادی سرمایه سازمانی، شرکت ها به چهار گروه تقسیم شدند. بدین ترتیب شرکت هایی که در چارک اول قرار گرفته اند، شرکتهای با سرمایه سازمانی پایین و شرکت هایی که در چارک چهارم واقع شده اند، شرکت های با سرمایه سازمانی بالا هستند. سپس برای هر گروه از شرکت ها، مدل پایه، مدل چسبندگی هزینه اندرسون و همکاران (2003) و مدل توسعه یافته چسبندگی هزینه چن و همکاران (2012) تخمین زده شد. همچنین، ارتباط بین هزینه های چسبنده و سرمایه گذاری های نامشهود (سرمایه سازمانی) در قالب چارچوب تئوریک که توسط بانکر و بیزالو(2015) به منظور تشریح پدیده هزینه چسبنده مطرح گردید، مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از الگوی رگرسیون چند متغیره و داده های ترکیبی (پنل) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، که شرکت های با سرمایه سازمانی بالا (کم)، دارای هزینه های فروش، عمومی و اداری با رفتار چسبنده هزینه (ضد چسبنده) می باشند. همچنین، یافته های پژوهش نشان می دهد که تصمیم گیری در مورد تخصیص منابع باعث توسعه سرمایه گذاری نامشهود و افزایش هزینه های چسبنده می شود.
One of the basic assumptions of management accounting shows that costs increased and decreased activity level changes as appropriate. Cost sticky phenomenon is an alternative model for the behavior of costs, that play a role in decisions on resource management. The data sample included 71 firms listed in Tehran Stock Exchange for the period 1392-1387. The economic value of our organizational capital firms calculate quartile. Thus, companies that are in the first quarter, companies with low organization capital and companies that are in the fourth quartile companies with high organization capital. The data sample of 18 companies per quarter remains. Then, for each group of companies stickiness model cost Anderson and et al (2003) developed a model adhesion Price Chen et al (2012) is estimated. To analyze data and test hypotheses and data combined from multiple regression model is used. The results show that firms with high corporate capital (low), with a cost of sales, general and administrative expenses sticky behavior (anti-sticky). Also, our findings suggest that decisions about allocating resources to the development of intangible investment and increase the cost of the sticky.
* نمازی محمد، دوانی پور ایرج. بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی 1389: 85:62-102.
* کردستانی، غلامرضا و سید مرتضی مرتضوی. شناسایی عوامل تعیین کننده چسبندگی هزینه های شرکت ها “. پژوهش های حسابداری مالی 1391 13:3-32
* هاشمی، سیدعباس؛ امیری، هادی ؛ نجاتی، علی. تأثیر چسبندگی هزینهها بر محافظه کاری شرطی و عدم تقارن اطلاعاتی. حسابداری مدیریت دوره 7، شماره 23، زمستان 1393، صفحه 43-56.
* زنجیردار مجید؛ غفاری آشتیانی پیمان؛ مداحی زهرا. بررسی و تحلیل عوامل موثر بر رفتار چسبندگی هزینه. حسابداری مدیریت دوره 7، شماره 1، بهار 1393، صفحه 79-91.
* George Venieris, V.Christos Naoum, O.Vlismas,2014 Organisation capital and sticky behaviour of selling in J.Management Accounting Research, 537; No. of Pages 29
* Anderson, M.C., Banker, R.D., Janakiraman, S., 2003. Are selling, generaland administrative cost sticky? J. Account. Res. 41, 47–63.
* Andriessen, D., 2004. IC valuation and measurement: classifying the stateof the art. J. Intellect. Cap. 5, 230–242.Andriesson, D., 2005. Implementing the KPMG value explorer: critical suc-cess factors for applying IC measurement tools. J. Intellect. Cap. 6,474–488.
* Balakrishnan, R., Gruca, T.S., 2008. Cost stickiness and core competency:a note. Contemp. Account. Res. 25, 993–1006.
* Banker, R.D., Chen, L., 2006. Predicting earnings using a model based oncost variability and cost stickiness. Account. Rev. 81, 285–307.
* Canibano, L., Garcıa-Ayuso, M., Sanchez, M.P., 2000. Accounting for intan-gibles: a literature review. J. Account. Lit. 19, 102–130.
* Chen, C.X., Lu, H., Sougiannis, T., 2012. The agency problem, corporategovernance and the asymmetrical behaviour of selling, general, andadministrative costs. Contemp. Account. Res. 29, 252–282.
* Dierynck, B., Landsman, W.R., Renders, A., 2012. Do managerial incentivesdrive cost behaviour? Evidence about the role of the zero earningsbenchmark for labor cost behaviour in private Belgian firms. Account.Rev. 87, 1219–1246.
* New York.Eisfeldt, A., Papanikolaou, D., 2013. Organization capital and the cross-section of expected returns. J. Finance 68, 1365–1406.
* Kama, I., Weiss, D., 2013. Do earnings targets and managerial incentivesaffect sticky costs? J. Account. Res. 51, 201–224.
* Lev, B., 2001. Intangibles: Management, Measurement and Reporting. TheBrookings Institution Press.
* Lev, B., Radhakrishnan, S., Zhang, W., 2009. Organization capital. Abacus45, 275.
_||_