بررسی ارتباط جنجالهای شرکتی و خلق ارزش بر اساس نقش تعدیلکننده پایداری محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتمهدی ارشادی 1 , زهره حاجیها 2 , مژگان صفا 3 , حسین مقدم 4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استاد، گروه حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
4 - استادیار،گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: جنجالهای شرکتی, خلق ارزش, پایداری محیطی, اجتماعی و راهبری شرکتی,
چکیده مقاله :
امروزه شناسایی عوامل مؤثر بر خلق ارزش شرکتها از نظر مقایسه یک بنگاه اقتصادی با بنگاههای اقتصادی دیگر و هم ازنظر رقابتپذیری بنگاه اقتصادی، اهمیت ویژهای دارد. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط جنجالهای شرکتی و خلق ارزش بر اساس نقش تعدیلکننده پایداری محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی به اجرا درآمده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391 لغایت 1400 است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی دادههای ترکیبی استفاده شد. نرمافزار مورداستفاده برای تجزیهوتحلیل دادهها نرمافزار استاتا نسخه 14 میباشد. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که خلق ارزش، تأثیرپذیری نامطلوبی از جنجالهای شرکتی دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، شرکتهایی که رویکرد پایداری در عوامل زیستمحیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی دارند عموماً سطح اعتماد سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سهامداران را به دست میآورند که این خود منجر به کاهش تأثیر منفی جنجال شرکتی بر خلق ارزش توسط شرکت میگردد.
Economic factors based on the economic values of companies are special in terms of comparing a company with other economic companies and the competition of the company. This research has been carried out with the aim of investigating the relationship between corporate controversy and value creation based on the moderating role of environmental, social and corporate governance sustainability. The statistical population of the current research is all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange in the period from 2012 to 2021. The combined data model used to test the research hypotheses. The software used for analysis is Stata version 14. The results of the research hypotheses test show that the three indicators for calculating the value of value (economic value added, market value added and cash value added) have an adverse effect of corporate controversies. In addition, the results of the research show that companies that have positive results in environmental, social and corporate governance factors generally gain the trust of investors, creditors and shareholders, which in turn reduces the negative impact of the company's controversy on the creation of value by the company.
Alsmady, A. A. (2022). Quality of financial reporting, external audit, earnings power and companies performance: The case of Gulf Corporate Council Countries. Research in Globalization, 5, 100093.
Azamat, K., Galiya, J., Bezhan, R., & Nurdana, Z. (2023). The impact of intangible assets on the value of FMCG companies worldwide. Journal of Innovation & Knowledge, 8(1), 100330.
Battisti, E., Miglietta, N., Nirino, N., Diaz, M.V. (2019). Value creation, innovation practice, and competitive advantage. European J. Innovation Management.
Belyaeva, Z., Shams, S.R., Santoro, G., Grandhi, B. (2020). Unpacking stakeholder relationship management in the public and private sectors: the comparative insights. EuroMed J. Business.
Chairani, Chairani; Siregar, Sylvia Veronica. (2021). The effect of enterprise risk management on financial performance and firm value: the role of environmental, social and governance performance. Meditari Accountancy Research, Volume 29, Number 3, 2021, pp. 647-670(24).
Chan, M.C., Watson, J., Woodliff, D. (2014). Corporate governance quality and CSR disclosures. J. Business Ethics 125 (1), 59–73.
Fiore, M., Galati, A., Gołębiewski, J., Drejerska, N. (2020). Stakeholders' involvement in establishing sustainable business models. British Food Journal.
Guo, S., Wang, C. L., Hwang, S., Jin, F., & Zhou, L. (2022). Doing bad by doing good? Corporate social responsibility fails when controversy arises. Industrial Marketing Management, 106, 1-13.
Hamid, N., & Purbawangsa, I. B. A. (2022). Impact of the board of directors on financial performance and company capital: Risk management as an intervening variable. Journal of Co-operative Organization and Management, 10(2), 100164.
Kim, K.H., Kim, M., Qian, C. (2018). Effects of corporate social responsibility on corporate financial performance: a competitive-action perspective. J Manage 44 (3), 1097–1118.
Li, C., Wu, M., Chen, X., & Huang, W. (2022). Environmental, social and governance performance, corporate transparency, and credit rating: Some evidence from Chinese A-share listed companies. Pacific-Basin Finance Journal, 74, 101806.
Li, J., Haider, Z. A., Jin, X., & Yuan, W. (2019). Corporate controversy, social responsibility and market performance: International evidence. Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 60, 1-18.
Ligorio, L., Caputo, F., & Venturelli, A. (2022). Sustainability disclosure and reporting by municipally owned water utilities. Utilities Policy, 77, 101382.
Lynch, C., & Ferasso, M. (2023). The influence of a company's inherent values on its sustainability: Evidence from a born-sustainable SME in the footwear industry. Cleaner and Responsible Consumption, 9, 100124.
Mohammad, W. M. W., & Wasiuzzaman, S. (2021). Environmental, Social and Governance (ESG) disclosure, competitive advantage and performance of firms in Malaysia. Cleaner Environmental Systems, 2, 100015.
Nirino, N., Santoro, G., Miglietta, N., & Quaglia, R. (2021). Corporate controversies and company's financial performance: Exploring the moderating role of ESG practices. Technological Forecasting and Social Change, 162, 120341.
Park, J., Lee, H., Kim, C. (2014). Corporate social responsibilities, consumer trust and corporate reputation: South Korean consumers' perspectives. J Bus Res 67 (3), 295–302.
Porter, M.E., Kramer, M.R. (2006). The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harv Bus Rev 84 (12), 78–92.
Ruan, Lei, and Heng Liu. (2021). "Environmental, Social, Governance Activities and Firm Performance: Evidence from China" Sustainability 13, no. 2: 767.
Schwoy, S., Dutzi, A., Corten, M., & Steijvers, T. (2023). Staging or real commitment? CEO reputation management as a moderator of the influence of firm size on corporate social responsibility performance and controversies. Journal of Cleaner Production, 410, 137325.
Sun, Y., Zou, Y., Jiang, J., & Yang, Y. (2023). Climate change risks and financial performance of the electric power sector: Evidence from listed companies in China. Climate Risk Management, 39, 100474.
Uyar, A., Kuzey, C., & Karaman, A. S. (2023). Does aggressive environmental, social, and governance engagement trigger firm risk? The moderating role of executive compensation. Journal of Cleaner Production, 398, 136542.
Wang, Z., Sarkis, J. (2017). “Corporate social responsibility governance, outcomes, and financial performance. J Clean Prod 162, 1607–1616.
آرین پور، آ؛ حساس یگانه، ی؛ باباجانی، ج. (1398). تحلیل عملکرد پایدار اجتماعی و تأثیر آن بر هزینه سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. اقتصاد پولی مالی, 26(18), 155-196.
بابائی، ف؛ رحمانی، ع؛ همایون، س؛ امین، و. (1400). رابطه بین عملکرد پایداری شرکتی و ارزش شرکت: با تأکید بر نقش امتیاز افشا و اندازه شرکت. مجله دانش حسابداری, 12(3), 1-27.
جعفری جم، ح؛ علی عسگری، ف؛ زارعی، ح. (1398). عملکرد مالی و ارزش شرکتها: نقش افشا اطلاعات پایداری. دانش حسابداری مالی, 6(3), 215-242.
خوشکار، ف؛ زارعی لاچینی، ج؛ ایوبی، م. (1398). بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکت در شرکت های فعال عرضه کننده محصولات بهداشتی. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 3(11), 69-86.
_||_