تأثیر عوامل سمت عرضه بر اشاعه نوآوری های حسابداری مدیریت
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتمصطفی ذوالقدر 1 , حمید حقیقت 2 , غلامرضا کردستانی 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
2 - دانشیار حسابداری و عضو هیات علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
3 - دانشیار حسابداری و عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
کلید واژه: نوآوری های حسابداری مدیریت, عوامل سمت عرضه, ویژگی های درک شده از نوآوری,
چکیده مقاله :
عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری های حسابداری مدیریت، از جنبه های مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته اند. مطابق با ادبیات نظری، پذیرش این نوآوری ها بسیار عرضه محور بوده و در بسیاری موارد، نتیجه عرضه آنها توسط عواملی است که تحقیق و توسعه لازم برای حمایت از توسعه اولیه نوآوری را انجام داده اند. در این راستا، هدف این تحقیق بررسی نقش عوامل عرضه کننده نوآوری های حسابداری مدیریت شامل شرکت های مشاوره خدمات مدیریت، منابع کسب دانش حسابداری مدیریت و خبرگان داخلی شرکت بر میزان پذیرش این نوآوری ها است. بعلاوه، این تحقیق به بررسی تأثیر واسطه ای ویژگی های درک شده از نوآوری های حسابداری مدیریت بر رابطه میان عوامل سمت عرضه و پذیرش این نوآوری ها پرداخته است. برای این منظور، با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات 121 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهند که عوامل سمت عرضه تأثیر مستقیم بر میزان پذیرش نوآوری های حسابداری مدیریت دارند. بعلاوه، ویژگی های درک شده، نقش میانجی گر بر رابطه میان عوامل سمت عرضه و پذیرش این نوآوری ها ایفا می کنند. این یافته ها مؤید تأثیر دیدگاه بازار در توسعه و اشاعه سبک های مدیریتی از جمله روش های نوین حسابداری مدیریت می باشد.
Factors affecting adoption of management accounting innovations have been studied in several aspects. According to theoretical literature, adoption of these innovations is highly supply oriented and in many cases, that is the result of their supply via the actors that perform research and development which are necessary to support the initial development of the innovation. In this regard, the purpose of this study is to examine the effect of supply-side factors of management accounting innovations, including management consulting services firms, sources of knowledge about management accounting and internal champions on the adoption of these innovations. In addition, this research examines the impact of the perceived attributes of management accounting innovations on the relationship between supply-side factors and adoption of these innovations. For this purpose, by using the questionnaire, data about 121 companies accepted in TSE was gathered and analyzed using structural equation modeling. The results show that supply-side factors have a direct impact on the adoption of management accounting innovations. In addition, perceived attributes of innovation play a mediatory role in the relationship between the supply-side factors and adoption of them. These findings confirm the impact of market perspective on the development and diffusion of management fashions, including modern management accounting techniques.
* ابراهیمی کردلر، علی و هنگامه مقدسپور، (1393). تبیین وضعیت حسابداری مدیریت در ایران. حسابداری مدیریت، 23، 57-83.
* حساس یگانه، یحیی، دیانتی دیلمی، زهرا و ابراهیم نوروزبگی، (1390). بررسی وضعیت حسابداری مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری مدیریت، 8، 1-18.
* خدامیپور، احمد و رقیه طالبی، (1389). بررسی کاربرد ابزارهای حسابداری مدیریت توسط شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابداری، 2، 117-139.
* کاشانی پور، محمد، حمیدی زاده، علی، کاظم پور، مرتضی ومرتضی کبیرپور، (1397). تاثیر عوامل اقتصادی و انسانی در بکارگیری ابزارهای حسابداری مدیریت. حسابداری مدیریت، 36، 81 -92.
* نظری پور، محمد و سعید غنجعلیپور گوشکی (1397). پذیرش و بکارگیری نوآوریهای مبتنی بر فعالیت: با تاکید بر آشنایی، پذیرش و میزان استفاده. حسابداری مدیریت، 37، 77-95.
* Abrahamson, E., (1996). “Management fashions”. Academy of Management Review, vol. 21. pp. 254–285.
* Al- Sayed, M., Abdel-Kader, M., Kholief, A. (2008). “ABC Diffusion in the Age of Digital Economy: the UK Experience”. University on Essex, School of Accounting, Finance and Management, working paper.
* Al-sayed, M., & Dugdale, D., (2016). Activity-based innovations in the UK manufacturing sector: Extent, adoption process patterns and contingency factors. The British Accounting Review, Vol. 48(1), pp. 38-58.
* Alvarez, J.L.; Mazza, C., & Pedersen, J.S. (2005). “The role of the mass media in the consumption of management knowledge”. Scand. J. Manag., Vol.21. pp.133–233.
* Askarany, D., Smith, M., & Yazdifar, H. (2007). “Attributes of innovation and the implementation of managerial tools: an activity-based management technique”. International Journal of Business and Systems Research, Vol.1, pp. 98–114.
* Ax, C. & Björnenak, T., (2005). “Bundling and Diffusion of Management Accounting Innovations - The Case of the Balanced Scorecard in Sweden”. Management Accounting Research, Vol.16(1), pp. 1-20.
* Ax, C. & Greve. J., (2017). “Adoption of management accounting innovations: Organizationalculture compatibility and perceived outcomes”. Management Accounting Research, Vol. 34, pp. 59-74.
* Bjørnenak, T., (1997) .”Diffusion and accounting: the case of ABC in Norway”. Management Accounting Research, vol. 8, pp. 3-17
* Brown, A., Booth, P. & Giacobbe, F., (2004). “Technological and Organizational Influences on the Adoption of Activity-based Costing in Australia”. Accounting and Finance, Vol. 44(3), pp. 329–356.
* Chandra, S. N., Hoqueb, M. and Akterb, M., (2015). ”Researching the level of diffusion of selective management accounting techniques by Bangladeshi firms”. Accounting and Management Information Systems Vol. 14(4), pp. 704-731.
* Cohen, S., Venieris, G. & Kaimenaki, E., (2005). “ABC: adopters, supporters, deniers and unawares”. Managerial Auditing Journal, Vol. 20(9), pp. 981-1001.
* Cooper, S., & Crowther, D., (2008). “The adoption of value-based management in large UK companies: A case for diffusion theory”. Journal of Applied Accounting Research, Vol 9, pp. 148-167.
* Ginsberg, A. & Abrahamson, E., (1991). “Champions of Change and Strategic Shifts: The Role of Internal and External Change Advocates”. Journal of Management Studies, Vol. 28(2), pp. 173-190
* Hayne, C., & Free, C., (2014). “Hybridized professional groups and institutional work: COSO and the rise of enterprise risk management”. Accounting, Organizations and Society, Vol. 39, pp. 309-330.
* Jackson, B.,(2001).” Management Gurus and Management Fashions”. Routledge: London.
* Jung, N., & Kieser, A., (2012). “Consultants in the management fashion arena”. M. Kipping, & T. Clark (Eds.), The Oxford Handbook of Management Consulting. pp. 327-346). New York, NY: Oxford University Press.
* Larsson, E., (2015), “Management Accounting Fashion Setting: Studies on Supply-Side Actors in Sweden”. Doctoral thesis, University of Gothenburg.
* Leftesi, A., (2008). “The Diffusion of Management Accounting Practices in Developing Countries: Evidence from Libya”. Doctoral thesis, University of Huddersfield.
* Madsen, D., & Slatten, K., (2013). “The Role of the Management Fashion Arena in the Cross-National Diffusion of Management Concepts: The Case of the Balanced Scorecard in the Scandinavian Countries”. Administrative sciences ,Vol 3, pp. 110–142.
* Roberts, J., (2010). “Communities of management knowledge diffusion”. Critical Studies in Innovation, Vol.28, pp. 111-132.
* Rogers, E., (2003). “Diffusion of Innovation”. 5th edition, Free Press, New York.
* Smith M., Abdhllah, Z. & Abdul Razak, R., (2008). “The diffusion of technological and management accounting innovation: Malaysian evidence”. Asian Review of Accounting, Vol. 16(3), pp.197-218.
* Yazdifar H., & Askarany D., (2012). “A comparative study of the adoption and implementation of target costing in the UK, Australia and New Zealand”. International Journal of Production Economics, Vol. 135 (1), pp. 382-392
_||_