مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و تغییر طبقهبندی درآمدها و هزینهها از دیدگاه اخلاقی مدیریت سود
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و تغییر طبقهبندی درآمدها و هزینهها از دیدگاه اخلاقی مدیریت سود
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
یاسر شیرزادی 1 , کاوه پرندین 2 , سمیه حسینی عقدایی 3
1 - مربی گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیارگروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیارگروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت سود, مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت, تغییر طبقه بندی, دیدگاه اخلاقی,
چکیده مقاله :
امروزه شرکتها برای کسب رضایت ذینفعان و کاهش فشار آنها برای ارائه اطلاعات غیر مالی اقدام به افشا گزارش فعالیتهای مسئولیت اجتماعی مینمایند. با وجود این، فعالیتهای مسئولیت اجتماعی میتواند به عنوان راهکاری برای رسیدن به اهداف شخصی مدیران و در نتیجه مدیریت سود استفاده گردد. بنابراین هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و رفتار شرکت برای طبقهبندی اشتباه درآمدها و هزینهها برای مدیریت سود از دیدگاه اخلاقی است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش، نمونه ای شامل 177 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران طی سال های 1394 تا 1400 انتخاب گردید. فرضیههای پژوهش با استفاده از رگرسیون چند متغیره به روشهای حداقل مربعات معمولی و تعمیم یافته مورد آزمون قرار گرفته اند. یافتههای پژوهش نشان میدهد، شرکتهای با مسئولیتپذیری اجتماعی بالا نسبت به شرکتهای با مسئولیتپذیری اجتماعی پایین، کمتر درگیر تغییر طبقهبندی درآمدها و هزینهها هستند. این نتایج از دیدگاه اخلاقی مدیریت سود حمایت می کند. به طور کلی، نتایج پژوهش بیانگر آن است که شرکتها دارای مسئولیتپذیری اجتماعی در گزارشگری مالی دارای رفتار اخلاقی هستند. این بدان معناست که افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، موجب افزایش شفافیت اطلاعات مالی و درنتیجه کاهش تغییر طبقهبندی اقلام سود و زیانی میشود. از طرفی نتایج این پژوهش با توسعه ادبیات به غناپذیری دانش در پژوهشهای حوزه مسئولیتپذیری اجتماعی و مدیرت سود، کمک می-نماید
Today companies disclose social responsibility activity reports in order to gain the satisfaction of stakeholders and reduce their pressure to provide non-financial information. Despite this, social responsibility activities can be used as a solution to achieve the personal goals of managers and thus earnings management. Therefore, the purpose of this research is to investigate the relationship between corporate social responsibility and company behavior for the misclassification income and expenses from ethical perspective. In order to test the hypotheses, a sample consisting of 177 companies accepted to the Tehran Stock Exchange during the years 2015 to 2022 was selected. Research hypotheses have been tested using multivariate regression statistical methods using ordinary and generalized least squares methods. Research findings show that companies with high social responsibility are less involved in the classification shifting income and expenses than companies with low social responsibility. This finding supports an ethical perspective to earnings management. In general, the research results indicate that companies with social responsibility in financial reporting have ethical behavior. This means that the increase in social responsibility through the reduction of information asymmetry will increase the transparency of financial information and as a result reduce the change in the classification of profit and loss items. On the other hand, the results of this research contribute to the enrichment of knowledge in the field of social responsibility and earnings management research by developing literature.