نقش میانجی نوآوری سازمانی حسابرسان در تاثیر رهبری دانش گرا بر تجاری سازی موسسات حسابرسی
نقش میانجی نوآوری سازمانی حسابرسان در تاثیر رهبری دانش گرا بر تجاری سازی موسسات حسابرسی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
وحید خوانساری 1 , زهرا پورزمانی 2
1 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: نوآوری سازمانی حسابرسان, رهبری دانش گرا, تجاری سازی, موسسات حسابرسی,
چکیده مقاله :
هدف، بررسی نقش میانجی نوآوری سازمانی حسابرسان در تاثیر رهبری دانش گرا بر تجاری سازی موسسات حسابرسی می باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و بر حسب نحوه گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری، حسابداران رسمی و مدیران حرفه ای در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می باشند. که تعداد آنها برابر 1365 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر تعیین شد و نمونه ها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای اندازه گیری رهبری دانش گرا از پرسشنامه دونات و سانچز دی پابلو(2015) و برای اندازه گیری متغیر نوآوری سازمانی حسابرسان از پرسش نامه استاندارد پانگ و همکاران(2019) استفاده شده است و برای اندازه گیری تجاری سازی(مشتری محوری، بازارمحوری و فرایندمحوری) از پرسشنامه تجاری سازی بروبرگ و دیگران(2018) استفاده شده است. نرم افزار مورد استفاده برای انجام تحلیل داده ها SPSS22 و Smart PLS4 می باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق حاکی از آنست که رهبری دانش گرا بر تجاری سازی موسسات حسابرسی و نوآوری سازمانی حسابرسان تاثیر مثبت و معناداری دارد. و نوآوری سازمانی حسابرسان نیز بر تجاری سازی موسسات حسابرسی تاثیر مثبت و معناداری دارد. و نوآوری سازمانی حسابرسان در تاثیر رهبری دانش گرا بر تجاری سازی موسسات حسابرسی، نقش میانجی دارد. نتایج حاصل از این بررسی میتواند برای گروه های متعددی ازجمله قانون گذاران حرفه حسابرسی سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی و مؤسسه های حسابرسی مورد استفاده قرار گیرد.
The aim is to investigate the mediating role of auditors' organizational innovation in the impact of knowledge-oriented leadership on the commercialization of audit institutions. This research is applied in terms of its purpose and descriptive-survey according to the method of data collection. The statistical community, certified accountants and professional managers in audit institutions are members of the certified accountant community of Iran. Their number is equal to 1365 people. The sample size was determined using Cochran's formula of 300 people and the samples were selected and studied using stratified random sampling method. To measure knowledge-oriented leadership, the questionnaire of Donat and Sanchez de Pablo (2015) and to measure the organizational innovation variable of auditors, the standard questionnaire of Pang et al.(2019) was used from the commercialization questionnaire of Broberg et al. (2018) The software used for data analysis is SPSS22 and Smart PLS4. The results of the research hypothesis test indicate that knowledge-oriented leadership has a positive and significant effect on the commercialization of audit institutions and the organizational innovation of auditors. And auditors' organizational innovation also has a positive and significant effect on the commercialization of audit institutions. And the organizational innovation of auditors has a mediating role in the effect of knowledge-oriented leadership on the commercialization of audit institutions. The results of this study can be used for several groups, including the legislators of the auditing profession, the auditing organization, the community of certified accountants, and auditing institutions.