ولیفقیه و سیاست جنایی تقنینی جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : فقه السیاسة و الحکومة
1 - دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
کلید واژه: سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران, سیاست جنایی تقنینی, سیاست جنایی, ولیفقیه,
چکیده مقاله :
نهاد ولایتفقیه به عنوان یکی از جلوههای اسلامیت، نقش راهبردی و تعیینکنندهای در شبکه سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران و جهتگیری آن دارد. ولیفقیه در نظریه گفتمان سیاسی جمهوری اسلامی ایران، حاکم جامعه اسلامی است که اختیارات و ولایت ایشان در کلیه سطوح سیاست جنایی تقنینی، قضایی، اجرایی و مشارکتی جاریست. سیاست جنایی تقنینی ناظر بر وضع و نظارت بر قوانین و مقررات جنایی کشور است. ولیفقیه به استناد اختیارات ناشی از ادله شرعی ولایت و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اختیار سیاستگذاری و قانونگذاری جنایی به طور مستقیم و غیرمستقیم را دارد. اعمال سیاستگذاری و قانونگذاری مستقیم مقام رهبری ناشی از اختیار صدور احکام حکومتی از ناحیه ایشان است. سیاستگذاری و قانونگذاری جنایی غیرمستقیم مقام رهبری نیز از مجاری نهادهای مشاور و تحتنظر مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان اعمال میشود. یکی از کارکردهای سیاستهای کلی جنایی علاوه بر اینکه نقش تقنینی و ساختاری در تصویب قوانین برنامه توسعه و سایر عملکرد نهادهای مرتبط با سیاستجنایی دارد، معیار سنجش مصوبات حوزه سیاست جنایی مجلس شورای اسلامی نیز محسوب میشوند. روش تحقیق در این مقاله به صورت توصیفی تحلیلی و جمعآوری اطلاعات و دادهها نیز به صورت کتابخانهای بوده است
The institution of Velayat-e-Faqih, as one of the manifestations of Islam, has a strategic and decisive role in the criminal policy network of the Islamic Republic of Iran and its orientation. In the theory of political discourse of the Islamic Republic of Iran, the Supreme Leader is the ruler of the Islamic society, whose powers and guardianship are present at all levels of legislative, judicial, executive and participatory criminal policy. Legislative criminal policy oversees the enactment and oversight of the country's criminal laws and regulations. Vali-e-Faqih, based on the powers arising from the religious arguments of the province as well as the Constitution of the Islamic Republic of Iran, has the power to make policy and criminal legislation directly and indirectly. Implementing direct policy and legislation of the authorityThe institution of Velayat-e-Faqih, as one of the manifestations of Islam, has a strategic and decisive role in the criminal policy network of the Islamic Republic of Iran and its orientation. In the theory of political discourse of the Islamic Republic of Iran, the Supreme Leader is the ruler of the Islamic society, whose powers and guardianship are present at all levels of legislative, judicial, executive and participatory criminal policy. Legislative criminal policy oversees the enactment and oversight of the country's criminal laws and regulations. Vali-e-Faqih, based on the powers arising from the religious arguments of the province as well as the Constitution of the Islamic Republic of Iran, has the power to make policy and criminal legislation directly and indirectly.
_||_