خط انتظار دریافت خدمات بخش ICU در بیمارستانهای دانشگاه علوم پژشکی شهید بهشتی و عوامل مؤثر بر آن
محورهای موضوعی : -مدارک پزشکیامیر اشکان نصیریپور 1 , خلیل علی محمد زاده 2 , قاسم خسرو آبادی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 -
کلید واژه: بخش ICU, خط انتظار, بیمارستان, مدت اقامت,
چکیده مقاله :
مقدمه: با توجه به نیاز مبرم بیماران ICU به دریافت خدمات پزشکی و پرستاری، باید اینگونه خدمات به موقع و با کیفیت مناسب در اختیار آنان قرار گیرد. بنابراین وجود زمان انتظار دریافت خدمات برای این بیماران، مشکلی اساسی است که باید بررسی و مرتفع گردد. با این مطالعه با هدف بررسی خط انتظار دریافت خدمات بخش ICU در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عوامل مؤثر بر آن در سال 1387 انجام یافت. روش پژوهش: کلیه مترونها، سوپروایزرها و مسؤلان بخشهای ICU بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (49N=) در پژوهش شرکت نمودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود، که با مقیاس لیکرت (کاملاً موافق = 5 تا کاملاً مخالف= 1) نمرهدهی شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد فراوانی) و آزمون t یکطرفه مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: عوامل مربوط به پرسنل پزشکی (52/3= و 028/0=P)، عوامل محیطی (67/3 = و008/0=P)، عوامل مربوط به عدم همکاری بین بخشی با بخش خصوصی (14/4= و 001/0>P)، عوامل مربوط به افزایش نیاز جامعه به بستری در ICU (37/4= و 001/0>P)، سایر عوامل سازمانی (85/3= و 004/0=P)، در طولانی بودن زمان انتظار بیماران نقش داشتند و عوامل مربوط به پرسنل پرستاری، تجهیزات بخش ICU ، عفونت بیمارستانی در بیمارستانهای مورد مطالعه نقشی در طولانی بودن زمان انتظار بیماران نداشتند. نتیجه گیری: بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با کمبود تخت ICU مواجه بودهاند. بالا بودن مدت بستری بیماران در این بخشها، مشکلات مربوط به نیروی انسانی و عدم همکاری بین بخشی با بخش خصوصی از عواملی بودند که سبب طولانیتر شدن خط انتظار بیماران شده است. شایسته است علاوه بر افزایش تعداد تخت ICU ، زمینه دسترسی بیشتر بیماران به بخش خصوصی فراهم شود.