بررسی رابطه بین ایمنی ترافیک و رشد اقتصادی در ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد کاربردینادر مهرگان 1 , علی اکبر قلیزاده 2 , فریبرز محمدی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: تصادفات جادهای, فرضیه کوزنتس, درآمد سرانه, منحنی کوزنتس,
چکیده مقاله :
حوادث جاده ای و تلفات ناشی از آن یکی از چالش های کنونی جوامع بشری است که هزینه های اقتصادی زیادی را بر اقتصاد برخی کشورها تحمیل نموده است. در مقایسه بین کشورها از جنبه توسعه یافتگی، بیشتر قربانیان این بحران را کشورهای در حال توسعه تشکیل می دهند، متاسفانه کشور ایران در قالب این کشورها قرار دارد. مبانی تئوریکی بیان می کند که در این ارتباط بین ایمنی ترافیک و رشد اقتصادی کشورها رابطه ای وجود دارد که در مراحل اولیه با رشد اقتصادی، تلفات ترافیکی رشد پیدا خواهد کرد ولی پس از رسیدن به یک سطح نسبتاً آستانه ای از رشد اقتصادی، نرخ تلفات ترافیکی کاهش پیدا خواهد کرد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین تصادفات جاده ای با شاخص های اقتصادی مؤتر بر آن در چارچوب نظریات کوزنتس می باشد. نتایج این بررسی نشان می دهد که بین درآمد سرانه و تصادفات جاده ای رابطه ای به شکل U معکوس وجود دارد. همچنین یافته ها حاکی از آن است که سرمایه گذاری در زیرساخت های جاده ای، ایمن سازی خودروها و ترفیع آموزش فرهنگ ترافیک، در کاهش حوادث جاده ای تاثیر بسزایی دارد.
Road accidents and casualties resulting from the current one of thechallenges communities, which have large economic costs on the economy hasforced countries. Comparison of aspects of development of countries, mostvictims of this crisis in developing countries make up. Unfortunately, Iran isamong the countries where the rate of accidents caused by inattention tosafety principles and other related factors has always ascending; so thatcurrent statistics show the severity of this issue in Iran.This study, aim to evaluate the relationship between road accidents andeconomic indicators in the form of the Environmental Kuznets hypothesis(EKC). Based on the hypothesis, the road mortality rate increases in the earlystages of economic growth and ultimately decreases because of technicalprogress, increasing in capital investment and improve care medical. Theresults show that the relationship between road accidents and per capitaincome is inverted U shape, and actually the Kuznets hypothesis hasconfirmed by Iranian data. The results also indicated that the capitalinvestment in the roads, making safe cars and education have an importantrole in reducing road accidents.