بررسی چارچوب حرکات معاملاتی سهام با توجه ارتباط بین کنشهای فردی و گروهی
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارسعیده نصرت آبادی 1 , زادالله فتحی 2 , عباس شول 3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان،ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان،ایران
کلید واژه: چارچوب ارتباطی, کنشهای فردی, کنشهای گروهی, حرکات معاملاتی سهام,
چکیده مقاله :
با توجه به پیچیدهگیهای شناختی و محیطی و تعدد متغیرهای تأثیرگذار در فرایند سرمایهگذاری در بازار سرمایه، معیارهای تصمیمگیری سرمایهگذاران مجموعهای از عوامل شخصی و گروهی است و تکیه صرف به مبانی عقلایی در شناخت معیارهای تصمیم با واقعیت انطباق چندانی ندارد؛ از اینرو هدف اصلی این پژوهش بررسی چارچوب حرکات معاملاتی سهام با توجه ارتباط بین کنش فردی و گروهی سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور تعداد 140 پرسشنامه به صورت نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس توزیع شد که 98 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی بررسی و مقولههای اصلی تحقیق از قبیل یادگیری مالی، مشاوره مالی، توانایی مالی، شایستگی مالی، ظرفیت مالی، ارتباطات دهان به دهان، رسانههای گروهی، شخصیت و حرکات معاملاتی سهام شناسایی و با استفاده از مدل معادلات ساختاری آزمون و بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان داد مدل تدوین شده در حوزههای توانایی مالی، ظرفیت مالی، ارتباطات دهان به دهان، رسانههای گروهی، مشاوره مالی و شخصیت از شرایط چارچوب ارتباطی بین کنشهای فردی و گروهی در حرکات معاملاتی سهام به شمار میآیند و تأثیر مثبت و معناداری بر حرکات معاملاتی سهام دارند.
This paper studies the relationship framework between individual and group acts of stock trading activities in Tehran stock exchange which leads to the development of a cohesive relationship model for individual and group acts of stock trading behaviors. It has a quantitative–qualitative hybrid approach in which the model is designed by using Delphi technique at first stage, and it is tested and assessed by using structural equation modeling method at second stage. The model shows that areas of financial capability, financial capacity, word-of-mouth communication, mass media, financial consultation, stock trading behaviors, and personality are considered as causal conditions of relationship framework of individual and group acts which affect that process positively and meaningfully.
* بدری، احمد. عزآبادی، بهاره. (1394)، بررسی رفتار معاملاتی و عملکرد معاملاتی انواع سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مالی، 17(1)، 21-38.
* بدری، احمد، و صادقی، محسن. (۱۳۸۴)، بررسی اثر روزهای مختلف هفته بر بازدهی، نوسان پذیری و حجم معاملات در بورس اوراق بهادار تهران. پیام مدیریت، ۱۷(2)، ۵۵-۸۳.
* بزاززاده تربتی، حمیدرضا، ملکیان کله بست، اسفندیار و کامیابی یحیی. (۱۳۹۵)، واکنش بازار نسبت به اطلاعات نامشهود: نقش تعدیل کننده سرمایهگذاران نهادی. فصلنامه حسابداری مالی، ۸(۳۱)،۱-۲۹.
* جهانگیری راد، مصطفی، مرفوع، محمد، سلیمی، محمدجواد. (1393)، بررسی رفتار گروهی سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 11(42)، 139-156.
* جمشیدی، ناصر، فدایی نژاد، محمد اسماعیل. (۱۳۹۸) ، به بررسی عملکرد سرمایهگذاران حقیقی فعال و منفعل در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکردهای مطالعۀ سبد و بازده غیرنرمال خودمعیار. مدیریت دارایی و تامین مالی، 7(2)، 25-40.
* ساعدی، رحمان و مختاریان، امید. (۱۳۸۸)، بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه حسابداری مالی، 1(۳)، ۱۴۷-۱۶۸.
* Barber, B. M., & Odean, T. (1999). The courage of misguided convictions. Financial Analysts Journal, 55(6), 41–55.
* Barber, B. M., & Odean, T. (2001). Boys will be boys: Gender, overconfidence, and com- monstock investment. Quarterly Journal of Economics, 116(1), 261–292.
* Barber, B. M., & Odean, T. (2002). Online investors: Do the slow die first? Review of Financial Studies, 15(2), 455–488.
* Barber, B. M., & Odean, T. (2008). All that glitters: The effect of attention and news on the buying behavior of individual and institutional investors. Review of Financial Studies, 21(2), 785–818.
* Brest .P (2010). The Power of Theories of Change. Stanford Social Innovation Review. Spring 2010.
* Brown, J. R., Zoran, I., Smith, P. A., & Weisbenner, S. (2008). Neighbors matter: Causal community effects and stock market participation. The Journal of Finance, 63(3), 1509–1531.
* Campbell, J. Y. (2006). Household finance. The Journal of Finance, 61(4), 1553–1604.
* Campbell, J. Y., & Viceira, L. M. (2003). Strategic asset allocation – Portfolio choice for long-term investors. New York: Oxford University Press.
* Changwony, F. K., Campbell, K., & Tabner, I. T. (2014). Social engagement and stock mar- ket participation. Review of Finance, 1–50, rft059.
* Cloninger, C. R., Svrakic, D. M., & Przybeck, T. R. (1993). A psychobiological model of tem- perament and character. Archives of General Psychiatry, 50(12), 975–990.
* Conlin, A., Kyröläinen, P., Kaakinen, M., Järvelin, M., Perttunen, J., & Sventog, R. (2015). Personality traits and stock market participation. Journal of Empirical Finance, 33, 34–50.
* Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1989). The NEO-PI/NEO-FFI manual supplement. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
* Daniel, K., Hirshleifer, D., & Subrahmanyam, A. (1998). Investor psychology and security market under-and overreactions. The Journal of Finance, 53(6), 1839–1885.
* Dhar, R., Goetzmann, W. N., & Zhu, N. (2004). The impact of clientele changes: evidence from stock splits. Yale ICF Working Paper, No. 03–14.
* Duflo, E., & Saez, E. (2003). The role of information and social interactions in retirement plan decisions: Evidence from a randomized experiment. The Quarterly Journal of Public Economics, 118(1), 815–842.
* Durand, R. B., Newby, R., & Sanghani, J. (2008). An intimate portrait of the individual in- vestor. The Journal of Behavioral Finance, 9(4), 193–208.
* Epstein, L. G., & Schneider, M. (2008). Ambiguity, information quality, and asset pricing.The Journal of Finance, 63(1), 197–228.
* Feng, L., & Seasholes, M. S. (2004). Correlated trading and location. The Journal of Finance, 59(5), 2117–2144.
* Fung, L., & Durand, R. B. (2016). Personality traits. In H. K. Baker, & V. Ricciardi (Eds.), in- vestor behavior: The psychology of financial planning and investing. Hobo- ken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
* Gervais, S., & Odean, T. (2001). Learning to be overconfident. Review of Financial Studies, 14(1), 1–27.
* Goetzmann, W. N., & Kumar, A. (2008). Equity portfolio diversification. Review of Finance, 12(3), 433–463.
* Graham, J. R., Harvey, C. R., & Huang, H. (2009). Investor competence, trading frequency, and home bias. Management Science, 55(7), 1094–1106.
* Grinblatt, M., & Keloharju, M. (2009). Sensation seeking, overconfidence, and trading activity. The Journal of Finance, 64(2), 549–578.
* Guiso, L., & Jappelli, T. (2006). Information Acquisition and Portfolio Performance. Centre for Studies in Economics and Finance Working Paper No. 167.
* Hackethal, A., Haliassos, M., & Jappelli, T. (2012). Financial advisors: A case of babysitters? Journal of Banking & Finance, 36(2), 509–524.
* Haigh, M. S., & List, J. A. (2005). Do professional traders exhibit myopic loss aversion? An experimental analysis. The Journal of Finance, 60(1), 523–534.
* Heath, C., & Tversky, A. (1991). Preference and belief: Ambiguity and competence in choice under uncertainty. Journal of Risk and Uncertainty, 4(1), 5–28.
* Heimer, R. Z. (2014). Friends do let friends buy stocks actively. Journal of Economic Behavior & Organization, 107, 527–540.
* Heinström, J. (2003). Five personality dimensions and their influence on information be- haviour. Information Research, 9(1).
* Heinström, J. (2010). From fear to flow: Personality and information interaction. Oxford: Chandos Publishing.
* Hong, H., Kubik, J. D., & Stein, J. C. (2004). Social interaction and stock-market participation. The Journal of Finance, 59(1), 137–163.
* Hong, H., Kubik, J. D., & Stein, J. C. (2005). Thy Neighbor's portfolio: Word-of-mouth effect in the holdings and traders of money managers. The Journal of Finance, 60(6), 2801–2824.
_||_