تمایلات سرمایه گذار مبتنی بر سیکل تجاری نفت خام
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارصمد ایازی 1 , منصور گرکز 2 , پرویز سعیدی 3 , علیرضا معطوفی 4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران،
2 - دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران
3 - گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، علی آباد کتول، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران
کلید واژه: سیکل تجاری نفت خام, تمایلات سرمایهگذار, GMM,
چکیده مقاله :
بررسی سیکل های تجاری از آن جهت اهمیت دارد که برنامه ریزی اقتصادی، بدون درک چگونگی نوسانات تولید ناخالص داخلی و علت و ریشه این نوسانات، مفهومی ندارد. باید با شناخت ساختار نوسـانات سیکل های تجاری ایجاد شده در اقتصاد سعی در شناخت و استفاده از آن در تصمیم گیری ها نمود. هرچه نوسانات اقتصادی و یا سیکل های تجاری شدیدتر باشد، بی ثباتی در اقتصاد بیشتر بوده و سرمایه گذاران نمی توانند تصویر روشنی از آینده را پیش بینی نمایند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر سیکل تجاری نفت خام ایران بر روی تمایلات سرمایه گذار در دوره 1394-1385 بر روی 226 شرکت های بورسی ایران است. بنابراین با استفاده از فیلتر هادریـک ـ پرسـکات، سیکل تجاری نفت خام محاسبه شد و سپس با استفاده از روش GMM تاثیر آن بر تمایلات سرمایه گذار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد زمانی که سیکل تجاری نفت خام دوره رونق را نشان می دهد، تمایلاتسرمایه گذار بیشتر از زمانی است که سیکل تجاری نفت خام دوره رکود را نشان می دهد؛ یعنی رونق تجاری نفت خام منجر به افزایش تمایلات سرمایه گذار می شود.
The study of business cycles is important because economic planning does not make sense without understanding how GDP fluctuates and the root of these fluctuations. Therefore, making attempts to recognize the structure of business cycles fluctuations created in the economy can help us improve the decision making process. The greater the economic fluctuations or business cycles, the more instability in the economy, and investors can't predict a clear image of the future. The purpose of the current study was to investigate the effects of Iran crude oil business cycles on the 266 companies in Iran stock exchange during the period from 2005 to 2015. Thus, the crude oil business cycle was calculated using Hedrick Prescott filter and then the effects of crude oil business cycle was on the investors' sentiments was estimated using Generalized Method of Moments (GMM) approach. The results of the study indicated that when the crude oil business cycle shows a boom, investors' sentiments is greater than the time when the crude oil business cycle shows a period of recession; meaning that the crude oil boom leads to an increase in investor sentiments.
* ابریشمی، حمید، مهرآرا، محسن و تمدن نژاد، علیرضا (1388). بررسی رابطهی تجارت خارجی و رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه: روش گشتاورهای تعمیم یافته. مجله دانش و توسعه، سال شانزدهم، شماره 26، صص 62-44.
* ابزری، مهدی؛ صمدی، سعید؛ صفری، ولی (1386)، نقش گروههای مرجع درترغیب افراد بـه سـرمایهگـذاری دربـورس اوراق بهادار (مطالعه موردی: بورس اوراق بهادار اصفهان)، بررسیهای حسابرسی، شماره 14، سال 48، صص22-3.
* آقایی، محمد علی؛ مختاریان، امید (1383)، بررسی عوامل موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران. مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال یازدهم، شماره 36، صص 25-3.
* بهرامی، جاوید؛ محمدی، احمد و رضا طالبلو (1391). تجزیه و تحلیل سیکلهای تجاری ایران با استفاده از تحلیل موجک. فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی (رویکرد اسلامی- ایرانی(، سال دوازدهم، شماره 44، صفحات 45-25.
* پورحیدری، امید و عالی پور، داریوش (1390). بررسی ارتباط بین دادههای حسابداری با چرخههای تجاری در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پژوهشهای حسابداری مالی، سال سوم، شماره دوم، شماره پیاپی (8)، صفحات 16-1.
* تهرانی، رضا و عسگر نوربخش (1382). مدیریت سرمایه گذاری، انتشارات نگاه دانش.
* حیدرپور، فرزانه ؛ تاری وردی، یداله و مریم محرابی (1392). تاثیر گرایش های احساسی سرمایه گذاران بر بازده سهام. فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار سال ششم، شماره هفدهم، صفحات 13-1.
* دارابی، رویا؛ چناری بوکت، حسن؛ ولی خانی، محمد جعفر (1395)، ابعاد و رویکردهای نظریه نظریه مالی رفتاری. مطالعات حسابداری و حسابرسی، شماره 17، صص 95-87.
* رهنمـای رودپشـتی، فریـدون و زندیـه ، وحید(1391). مـالی رفتـاری و مـالی عصـبی )پارادایم نوین مالی) از تئوری تا عمل، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی – سـازمان چـاپ و انتشارات- تهران.
* زلفی، سوسن؛ وکیلی فرد، حمیدرضا، نیکومرام، هاشم (۱۳۹۵)، بررسی واکنش سرمایه و ارزش در فرآیند نوسانات اقتصادی. دومین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، رشت، دانشگاه لوتران کالیفرنیا، شهرداری رشت.
* ستایس، محمد حسین و شمس الدینی، کاظم (1395). بررسی رابطه ی بین گرایش احساسی سرمایه گذاران و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دوره هشتم، شماره اول، صفحات 125- 103.
* سیف الهی, راضیه, کردلوئی, حمیدرضا, دشتی, نادر. (1394). بررسی مقایسه ای عوامل رفتاری در سرمایه گذاری دارایی های مالی. دانش سرمایهگذاری, 4(15), 33-52.
* صباحی، احمد؛ چشمی، علی؛ عباسی سرمزده، ریحانه (۱۳۹۴)، سیکلهای تجاری قیمت نفت خام، اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت ،حسابداری ، علوم اجتماعی، مشهد، انجمن مدیریت ایران، گروه پژوهشی اترک دانش.
* صیاد زاده، علی و دیکاله، آلن جمال (1387). بررسی ویژگی های ادوار تجاری در اقتصاد ایران در دوره 1338- 1385. فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی سال شانزدهم، شماره 46، صفحات 63-82.
* طیبنیا، علی؛ قاسمی، فاطمه. (1389). اندازهگیری چرخههای تجاری در ایران. مجله تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران، شماره3، دوره 45، پاییز 1389، 1-24.
* کرمی، غلامرضا و افتخاری ، وحید (1392). بررسی برخی معیارهای کیفیت سود حسابداری در چرخه های تجاری، مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی ، دوره 20، شماره 4 ، صفحات 112-93.
* گلستانی،شهرام؛ جوقینی، عباس و محمود خراسانی (1391) . بررسی همزمانی سیکلهای تجاری اعضای اوپک با درآمدهای نفتی. فصلنامه علمی های رشد و پژوهش توسعه اقتصادی، سال دوم، شماره 8، صفحات 68- 51 .
* مصلح شیرازی،علی نقی ، نمازی، محمد علیو احمد رجبی(1392). تئوریچشم انداز ومدلسازیالگویتصمیم گیریمدیراندربخش صنعت. مجله چشم انداز مدیریت صنعتی ، شماره 10 ، صفحات 33-9.
* مهرآرا، محسن؛ رضایی، عباسعلی (1389)، کیفیت نهادها و آثار آزادسازی تجاری در کشورهای در حال توسعه منتخب. پژوهشنامه بازرگانی، دوره 14، شماره 56، صص 32-1.
* میدانی ساداتی, مهسا؛ حمید قارزی و جواد معصومی، ۱۳۹۶، رابطه ی بین تمایلات سرمایه گذار و ریسک سقوط قیمت سهام، اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد و حسابداری و علوم انسانی، شیراز، دانشگاه علمی کاربردی شوشتر.
* هادیان ، ابراهیم و هاشمپور، محمد رضا (1382). شناسایی چرخه های تجاری در اقتصاد ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران ، شماره 15، صفحات 120-93.
* یاوری، کاظم؛ اشرفزاده، سیدحمیدرضا (1384)، یکپارچگی اقتصادی کشورهای در حال توسعه؛ کاربرد مدل جاذبه با دادههای تلفیقی به روش GMM و همگرایی. پژوهشنامه بازرگانی، دوره 9 ، شماره 36، صص 28-1.
* Antonios, S., Evangelos, V., & Patrick, V. (2014). Facebook's daily sentiment and international stock markets. Journal of Economic Behavior and Organization, 107(B), 730-743.
* Arrelano, M., & Bond, S. (1991). Some tests of specification in panel data: Monte Carlo evidence and an application to employment equations. Review of Economics and Statistics58: 277-297.
* Baker, M., & Wurgler, J. (2006). Investor sentiment and the cross-section of stock returns. Journal of Finance, 61: 1645-1680.
* Baker, M., J. Stein, and J. Wurgler. (2003). When does the market matter? Stock prices and the investment of equity-dependent firms. Quarterly Journal of Economics 118: 969–1005.
* Bergholt, D., Larsen, V. H., & Seneca, M. (2017). Business cycles in an oil economy. Journal of International Money and Finance.
* Bernanke, Ben., Gertler, Mark., and Simon. Gilchrist, 1996. The financial acccelerator and the flight to quality, Review of Economics & Statistics 78, 1-15.
* Buffett, Warren E. 2008. “Buy American. I Am.” New York Times, October 17, A33.
* Chen, Q. and Jiang, W. (2005). “Analaysts' Weighting of Private and Public Information” , Journal of accounting and Economics.
* Ding, Z., Liu, Z., Zhang, Y., & Long, R. (2017). The contagion effect of international crude oil price fluctuations on Chinese stock market investor sentiment. Applied Energy, 187, 27-36.
* Du, D., Gunderson, R. J., & Zhao, X. (2016). Investor sentiment and oil prices. Journal of Asset Management, 17(2), 73-88.
* Fama E. F. and French, R., (1989), "Business Conditions and Expected Returns on Stocks and Bonds," Journal of Financial Economics, Vol25, pp. 25-49.
* Fisher, G. (2014). Advising the Behavioral Investor: Lessons from the real World. Investor Behavior—The Psychology of Financial Planning and Investing, 265-283.
* Fotohi, F., Yaghobi, M., Ghorbani, B. (2017). The relationship between oil price volatility and stock return in companies admitted to the Tehran Stock Exchange. Scinzer Journal of Humanities, Vol 3, Issue 2, (2017): 78-82.
* Huseynov, S., & Ahmadov, V. (2014). Business cycles in oil exporting countries: A declining role for oil? (No. 03/2014). Graduate Institute of International and Development Studies Working Paper.
* Jones, Anne Leah & Bandopadhyaya Arindam ,(2005) "Measuring Investor Sentiment in Equity Markets" Financial Services Forum Publications, Working Paper 1007,paper 6.
* Kahneman, D., & Tversky A. (1979). Prospect Theory: An analysis of decision under ris. Econometrica, 47, 263-291.
* Lee C, Shleifer A, Thaler R. 1991. Investor sentiment and the closed-end fund puzzle. Journal of Finance, Vol. 46: pp.75 -109.
* Persaud, A., (1996). "Investors' Changing Appetite for Risk". J.P. Morgan Securities Ltd., Global FX Research
_||_