بررسی نقش عوامل روانشناختی و عملکردی بر تمایل به سرمایه گذاری در بازار سهام با نقش میانجی رضایت سرمایه گذار و ریسک ادارک شده سرمایه گذاران
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارسلیل جعفری 1 , منصور گرکز 2 , پرویز سعیدی 3 , علیرضا معطوفی 4
1 - دانشجو دکتری گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت و حسابداری،واحد علی اباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی اباد کتول ،ایران.
4 - استادیار گروه حسابداری ، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
کلید واژه: ریسک ادارک شده, رفاه ذهنی- تمایل به سرمایه گذا,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل روانشناختی و عملکردی بر تمایل به سرمایه گذاری در بازار سهام با نقش میانجی رضایت سرمایه گذار و ریسک ادارک شده سرمایه گذاران در ایران بود. این تحقیق در سال 1397 انجام گردیده است و از نظر روش شناسی، توسعه ای- اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان شرکت های کارگزاری تهران است. روش نمونه گیری، در دسترس می باشد و از آنجایی که تعداد اعضاء جامعه نامحدود است، حجم نمونه طبق جدول مورگان باید برابر با 384 نفر باشد، از اینرو توزیع پرسشنامه بصورت تصادفی در بین سرمایه گذاران آنقدر ادامه یافت تا پاسخ ها به تعداد کفایت رسید و 384 نفر پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزارSPSS 23 و SmartPLS3 استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد، ریسک ادراک شده و رضایت سرمایه گذاران نقش واسطه ای در رابطه بین عوامل روانشناختی و عملکردی بر تمایل به سرمایه گذاری در بازار سهام، دارند.
The purpose of this study was to investigate the role of psychological and performance factors on willingness to invest in the stock market with the mediating role of investor satisfaction and perceived investor risk in Iran. This research was conducted in 1977 and is methodologically developmental-exploratory. The statistical population of this research is customers of Tehran brokerage companies. The sampling method is available and since the number of community members is unlimited, the sample size should be 384 according to Morgan's table, so the distribution of the questionnaire was randomly distributed among the investors until the responses were sufficient. A total of 384 questionnaires were collected. Structural equation modeling and path analysis were used to analyze the research data. SPSS 23 and SmartPLS3 software were used for data analysis and the findings showed that perceived risk and investor satisfaction were used. They have a mediating role in the relationship between psychological and performance factors on the willingness to invest in the stock market.
* ابرزی و همکاران(1387)،" بررسی عوامل موثر بر سرمایه گذاری در سهام شرکتهای عضو بورس" ، دوفصلنامه جستارهای اقتصادی، سال 5، ش 10، صص137-162.
* امینی، امراله، امامی، مصطفی، امامی، علیرضا، (1391)، " تاثیر شفافیت بر کارایی بازار سرمایه با تاکید برحاکمیت شرکتی"، حسابرسی، شماره 59.
* باجلان، اصغر و همکاران(1393)،" بررسی رابطه اعتماد و اطمینان مصرف کننده بر پذیرش برندهای خرده فروشی "، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 23 ، ص1-18.
* برهانی و هادیزاده(1395)، "مطالعه عوامل اثرگذار بر رفاه ذهنی کارکنان"، مجله علمی-پژوهشی چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 27، ص 85-103
* بشیری، مینوسادات و همکاران، (1393)، " شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعة سرمایه گذاری در ایران براساس روش AHP "، پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار، سال پنجم، شماره ششم، بهار 93 ،صفحه 47 تا 55.
* پالیزدار، کاظم و همکاران(1397)، "بررسی عوامل رفتاری و محیطی مؤثر بر جذب سرمایه گذار خطرپذیر جهت سرمایه گذاری"، فصلنامة سیاستگذاری پیشرفت اقتصادی دانشگاه الزهرا، سال ششم، شماره اول، بهار و تابستان 1397.
* حجت الاسلامی،فخرالدین.( 1385 " .(بررسی عوامل موثربر رضایت سهامداران از سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار در چارچوب مدل." پایان نامة کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشکدة حسابداری و مدیریت.
* حسین زاده بحرینی، محمد حسین(1383)، " عوامل موثر بر امنیت سرمایه گذاری در ایران"، جستارهای اقتصادی: پاییز و زمستان 1383 , دوره1 , شماره 2 از صفحه 109 تا صفحه 156.
* حسین زاده، مسعود و دوراندیش، آرش، (1391)، "بررسی عوامل موثر بر سرمایه گذاری عقلایی"، دانشگاه مازندران، بابلسر، همایش ملی جهاد اقتصادی، آبان 1391.
* رهنمارودپشتی و همکاران(1394)، " رائه الگوی ذهنی ادراک ریسک سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامـه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری - انجمن مهندسی مالی ایران، سال چهارم/ شماره سیزدهم/ بهار 1394.
* رهنمارودپشتی و همکاران، (1389)، "رزیابی عوامل موثر بر رضایت سرمایه گذاران از محتوای گزارشگری مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با استفاده از رویکرد فازی"، مجله مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، شماره دوم.
* سینایی، حسنعلی و داودی، عبدالله(1388)، بررسی رابطة شفاف سازی اطلاعات مالی و رفتار سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی، دورة 11 ، شمارة 27 ،43 تا60.
* کمالی اردکانی، محسن و رجبی قیری، علی(1394)، " بررسی آثار روانشناختی و عوامل مؤثر بر درک سرمایه گذاران از ریسک در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی سال سوم، شماره 10 ،تابستان 1394 ،صفحات 142-125.
* کنجکاو منفرد، امیررضا و همکاران، (1395)، "نقش متغیرهای روانشناختی و آگاهی بر تمایل به سرمایه گذاری با تاکید بر نقش واسطه ای ریسک ادراک شده مشتریان خدمات سرمایه گذاری"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار / شماره 30.
* مختاریان، امید(1383)، "بررسی عوامل مؤثر بر تصمیم گیری سرمایه گذران در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
* مرادی ، جواد و احمدی، غلامرضا،(1390)،" تعیین عوامل مؤثر بر رفتار سرمایه گذاری شرکتها در عرصة بازار های ناقص "،مجله پژوهشهای حسابداری مالی سال سوم، شماره دوم، شماره پیاپی 8 .
* Akhigbe and et al,(2013).," How does transparency affect bank financial performance", International Review of Financial Analysis 29 (2013) 24–30
* Alt, J. E., & Lassen, D. D. (2006). Fiscal transparency, political parties, and debt in OECD countries. European Economic Review, 50(2006), 1403–1439.
* Alt, J. E., Lassen, D. D., & Skilling, D. (2002). Fiscal transparency, gubernatorial approval, and the scale of government: Evidence from the States. State Politics and Policy Quarterly, 2(3), 230–250 Fall 2002.
* Asiedu, E. 2002. “On the Determinants of Foreign Direct Investment to Developing Countries: Is Africa Different?”, World Development 30, 107-119
* Barend, M., Bitar, M., (2018). Corporate social responsibility and investment efficiency. J. Bus. Ethics 148 (3), 647–671.
* Brandao-Marques , Gaston Gelos , Natalia Melgar , (2018) , "Country Trans- parency and the Global Transmission of Financial Shocks, Journal of Banking and Finance, doi: https://doi.org/10.1016/j.jbankÞn.2018.07.015
* Bushman, R, & pitotroski,J & smit. A, (2004)," What Determines Corporate Transparency?", Journal of Accounting Research · 2004, vol 42, No, 2.
* Bushman, R. M., & Smith, A. J. (2003). Transparency, financial accounting information, and corporate governance.
* Calcagnini, G. (2018), " Social capital and well-being in the Italian provinces ",Socio-Economic Planning Sciences, https://doi.org/10.1016 /j .seps . .11.005
* Choi, J, & K. Lee (2006), "Risk Perception and E-Shopping: a Cross Cultural Study", Journal of Fashion Marketing and Management, Vol. 7, No. 1, PP. 49-64.
* Delgado-Ballester, E. and Munuera-Aleman, J.L. (2001), Brand trust in the context of consumer loyalty, European Journal of Marketing, Vol. 35 No. 11/12, pp. 1238-58
* Diacon, S.R. & C. Ennew.(2001), "Consumer perceptions of financial risk", Geneva Papers on Risk and Insurance: Issues and Practice, 2001, Vol. 26 No. 3.
* Fung, I.W.H., Lo, T.Y., Tung, K.C.F., (2012). Towards a better reliability of risk assessment: Developing of a qualitative & quantitative risk evaluation model (Q2 REM) for different trades of construction works in Hong Kong. Accident Analysis and Prevention, Vol. 48, pp. 167–184.
* Green, J. and D. Villaneuea. 1997. Private investment in Development Countries, IMF Staff Papers, P.1
* Hahn, V. (2008). Committees, sequential voting and transparency. Mathematical Social Sciences, 56(3), 366–385.
* Hultman, J., & Axelsson, B. (2004). Towards a typology of transparency for marketing management research. Industrial Marketing Management, 36(5), 627- 635.
* Kapil R, Tuli. (2009).“Customer Satisfaction and Stock Returns Risk “.Forthcoming Journal of Marketing - Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=1342764.
* Kendall, C. The Time Cost of Information in Financial Markets. J. Econ. Theory (2018), https://doi.org/10.1016/j.jet.2018.03.007.
* Knapp, M., & etal (2004). An international review of cost-effectiveness studies for mental disorders. London: Centre for the Economics of Mental Health, Institute of Psychiatry
* Lang, Mark and Mark Maffett, (2011). Transparency and Liquidity Uncertainty in Crisis Periods. Journal of Accounting and Economics, Volume 52, Issues 2–3, pp. 101-125.
* Laws, E. and Prideaux, B. (2005). Crisis management: A suggested typology, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol. 19, No. 2/3, pp. 1-8.
* Layard, R., Chisolm, D., Patel, V., & Saxena, S. (2013). Mental illness and unhappiness, CEP Discussion Paper No. 1239. London: Centre for Economic Performance, London School of Economics and Political Science.
* Lindstedt, C., & Naurin, D. (2008). Transparency against corruption, A cross-Country Analysis. Management Journal of Business Ethics, 95, 487 – 506.
* Morris, R.D.B. and gary, Pham (2004), financial reporting practices of Indonesian companies before and after the Asian financial crisis, asia pacific Journal of accounting, PP 193-221.
* Mortal, S.C. & M.J. Schill,." The role of firm investment in momentum and reversal", Journal of Empirical Finance 48 (2018) 255–278
* Nair.R and Etal, (2019)" corporate social responsibility disclosure and financial transparency: Evidence from India ", Pacific-Basin Finance Journal 56 , 330–351.
* Naylor, C., Parsonage, M., McDaid, D., Knapp, M., Fossey, M., & Galea, A. (2012). Long-term conditions and mental health: The cost of co-morbidities. London: The King’s Fund and Centre for Mental Health.
* Olsen, R.(1997), "Investment risk: The expert's perspective", Financial Analysis Journal, 1997, Vol . 53, No.2, 6.
* pavlou, P.A. (2003), Consumer acceptance of electronic commerce: integrating trust and risk with the technology acceptance model, International Journal of Electronic Commerce, 7(3), 101-34
* Pompion, Michael M. (2002). Behavioral finance and wealth management. Willy finance.
* Rawlings, B. (2008). Measuring the relationship between organizational transparency & trust. The Measurement Standard, 8, 425-439.
* Reddick, C. G., Chatfield, A. T., & Puron-Cid, G. (2017). Online budget transparency innovation in government: A case study of the U.S. state governments. Proceeding dg.o '17 Proceedings of the 18th Annual International Conference on Digital Government Research, Staten Island, NY, USA, June 07–09, ACM. ISBN: 978-1-4503-5317-5 https://doi.org/10.1145/3085228.3085271.
* Reichel, A.; Fuchs, G. and Uriely, N. (2007). Perceived risk and the noninstitutionalized tourist role: The case of Israeli student ex-backpackers", Journal of Travel Research, Vol. 46, No. 3, pp. 217-226.
* Riaz, L., Hunjra, A. I., Azam, R. I. (2012), Impact of Psychological Factors on Investment Decision Making Mediating by Risk Perception: A Conceptual Study, Middle-East Journal of Scientific Research, Vol. 12, No.6, pp. 789-795.
* Ricciardi,victor(2008).Handbook of Finance: Investment Management and Financial Managemen,ch10, Published by John Wiley & Son
* Rodríguez Bolívar, M. P., Caba, C., & López, A. M. (2013). Online budget transparency in OECD member countries and administrative culture. Administration and Society. http://dx.doi.org/10.1177/0095399713509238.
* Rosa M. & Mayoral, Eleuterio Vallelado (2012), "The Interaction of Environmental Factors and Individual Traits on Investors Perception", The Spanish Review of Financial Economics, Vol. 10, PP. 62-73.
* Salahuddin,Mohamad, MR Islam, (2008), " A domain-specific risk-attitude scale: measuring risk perceptions and risk " ,The Journal of Developing Areas, 2008.
* Schaefer, R. AND etal.." Exploratory wine consumer behavior in a transitional market: The case of Poland ". Wine Economics and Policy7(2018)54–64.
* Sclar, G.D., Penakalapati, & etal(2018)., Exploring the relationship between sanitation and mental and social well-being: A systematic review and qualitative synthesis, Social Science & Medicine (2018), doi: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.09.016.
* Sheau-Fen, Y., Sun-May, L., Yu-Ghee, W. (2012), Store brand proneness: Effects of perceived risks, quality and familiarity, Australasian Marketing Journal, Vol. 20, No. 1, pp. 48–58
* Sian.I & Boull,T ,(2011), Relationship between Risk Perception and Employee Investment Behavior, Journal of Economics and Behavioral Studies, Vol. 3, No. 6, pp. 345- 351.
* Sobiech ,(2019)., " Remittances, finance and growth: Does financial development foster the impact of remittances on economic growth?"World Development 113 (2019) 44–59.
* Sun, J., (2014), How risky are services? An empirical investigation on the antecedents and consequences of perceived risk for hotel service, International Journal of Hospitality Management, Vol. 37, pp. 171– 179.
* Thomas, K. A., & Rickwood, D. (2013). Clinical and cost-effectiveness of acute and subacute residential mental health services: A systematic review. Psychiatric Services, 64(11), 1140-1149.
* Wang, L. X.; K. Shi, & H. Xia Fan (2007), "Psychological Mechanisms of Investors in Chinese Stock Markets", Journal of Economic Psychology, Vol. 27, PP.762-780.
* Warkentin, M., Gefen, D., Pavlou, P., Rose, G., (2002). Encouraging citizen adoption of e-government by building trust. Electronic Markets, Vol. 12, No. 3, pp. 157–162.
* Weber, E. & R. williman.(1997) "Perceived risk attitudes Relating risk perception to risky choice", Management Science, 1997, Vol.43, No.2._
* Weber, E.U., Blais, A.R., Betz, N.E., (2002). A domain-specific risk-attitude scale: measuring risk perceptions and risk behaviors. Journal of Behavioral Decision Making, Vol. 15, No. 4, pp. 263–290.
* Wu, C.H., Liao, H.C., Hung, K.P., Ho, Y.H., (2013). Service guarantees in the hotel industry: Their effects on consumer risk and service quality perception. International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, pp. 757–763.
* Yim, J.-B. AND et al.," Modeling perceived collision risk in vessel encounter situations", Ocean Engineering 166 (2018) 64–75.
* Zheng, X., Zhu, W., Zhao, H.,& Zhang, C. (2015). Employee well-being in organizations: Theoretical model, scale development, and cross-cultural validation. Journal of Organizational Behavior, 36, 621-644.
_||_