رابطه قیمتگذاری کمتر از حد و نقدشوندگی سهام بعد از عرضه عمومی اولیه در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارحسن قالیباف اصل 1 , رحیم صادقی دمنه 2 , مهدیه کلانتری دهقی 3
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
3 - ندارد
کلید واژه: قیمتگذاری کمتر از حد, بازده اولیه, نقدشوندگی, عرضه عمومی اولیه,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله، بررسی اثرات نحوه قیمت گذاری عرضه های عمومی اولیه بر نقد شوندگی سهام عرضه شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستای این هدف، اطلاعات مالی مورد نیاز 80 عرضه عمومی اولیه واجد شرایط نمونه مابین سال های 1388- 1380جمع آوری شد. سپس با تعیین دوره بازده اولیه، رابطه بین متغیرهای قیمت گذاری کمتر ازحد و نقدشوندگی در مقاطع 30، 120، 240 روزه معاملاتی پس از عرضه با استفاده از تکنیک های آماری رگرسیون چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت و معنی داری مدل و ضرایب بدست آمده با استفاده از آماره های F و t بررسی شد. نتایج حاصله نشان داد که بعد از کنترل سایر عوامل موثر بر نقدشوندگی در عرضه های عمومی اولیه، قیمت گذاری کمتر ازحد (بازده اولیه) رابطه مثبتی با نسبت گردش حجم معاملات و رابطه منفی با معیار عدم نقدشوندگی آمیهود دارد.
This article deals with study of the relationship of Underpricing with IPOAftermarket liquidity in listed companies on TSE.To achieve this purpose, required financial data from 80 qualified initial publicoffering in nine-year period between the years 2001 and 2009 were gathered. Afterdetermination of initial return period, relationship between underpricing andaftermarket liquidity, have been examined in sections 30, 120, 240 trading days afterinitial public offering by multivariable regression tests. Significant of model andcoefficients have been examined by F fisher and T-student tests.The results indicated that underpricing (initial return) is positively related toturnover ratio and negatively related to illiquidity measure. These relation aresignificant after controlling for other factors.