سینمای سیاسی و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران پس از ۱۱ سپتامبر
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوق خصوصی و کیفریالهیار الهی 1 , عباس سلطانلو 2 , علیرضا سلطانی 3
1 - -
2 - -
3 - -
کلید واژه: سینما, سینمای سیاسی, هالیوود, سیاست خارجی آمریکا, جمهوری اسلامی ایران,
چکیده مقاله :
سینمای سیاسی هالیوود به عنوان قطب برنامه سازی تصویری آمریکا، مجموعه ای از شرکت های سودآور آمریکایی است که از آغازین سال های ظهور صنعت سینما، در دهکده هالیوود به تولید فیلم های سینمایی پرداختند، اما به مرور زمان نام آن معادل تمامی صنعت سینمای آمریکا گردید. هالیوود همواره ابزاری آسان در دست حکومت ها و دولت های مختلف روی کار آمده در آمریکا بوده است تا آنان خواسته ها، دیدگاه ها و مواضع خود را به طور آشکار یا اغلب غیرآشکار به دیگران انتقال دهند. در پاسخ به این سوال که؛ سینمای سیاسی هالیوود چه جایگاهی در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران پس از حادثه ۱۱ سپتامبر داشته است؟ باید گفت: پس از یازده سپتامبر، سینماگران هالیوودی تحت تأثیر جهت گیری های سیاست خارجی آمریکا با مراجعه به گذشته، حوادث و جریانات بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی را دست مایه کار خود قرار دادند و با وارونه جلوه دادن واقعیت، درصدد ارائه چهره ای منفی و ترسناک از جمهوری اسلامی نزد افکار عمومی جهانیان برآمده اند. بر این اساس، در قالب پروژۀ ایران هراسی، در سال های پس از یازده سپتامبر شاهد برجسته تر شدن تصویر ایران و ایرانی در رسانه های غرب و به طور خاص در سینمای هالیوود بوده ایم. پس از ۱۱ سپتامبر، موضوعاتی چون وقوع انقلاب اسلامی، مسئله گروگانگیری، حملات تروریستی یازده سپتامبر، حقوق بشر، انرژی هسته ای، دین، فرهنگ، جهاد، زنان ایرانی، حوادث ۸۸ و ... سوژه های اصلی فیلم های بی شمار ضدایرانی هالیوود مانند آرگو، سیریانا، بدون دخترم هرگز ، نفوذی، اسکندر، ٣۰۰، مریم، تصادف، خانه ای از شن و مه، رز قرمز، گلاب و ...، در راستای اهداف سیاست خارجی آمریکا قرار گرفتند.
Hollywood’s Political cinema as the hub of America's moviemaking is a set ofprofitable companies which have been produced movies from the beginning of therise of the American film industry in the village of Hollywood, but over time, itsname encompassed all the American film industry. Hollywood has always been aconvenient tool in the hands of the government and the government has beenruling in America until they transfer what they have wanted such as; Viewpointsand also their Positions to others, clearly or unclearly.The question is: what is the position of Hollywood’s political cinema in America'sforeign policy toward Iran after September 11th attacks? It should be answered tothis question that, after September 11th, Hollywood filmmakers have beeninfluenced by America's foreign policy orientations and made movies by referringto the past events and Islamic Revolution and also presented negative and scaryface of Islamic republic in world public thoughts by disguising the fact.Accordingly, we have faced to prominent image of Iran and Iranian in WesternMedias and specifically in Hollywood’s cinemas by Iran phobia project in theyears after the September 11th. After that time, issues such as Islamic Revolution,hostage crisis, terrorist attacks of September 11th, human rights, nuclear power,religion, culture, war, Iranian women, 1388 events of Iran and etc. were the mainsubject of countless anti-Iranian Hollywood films such as Argo, Syriana, Notwithout my daughter, The Insider, Alexander, 300, Maryam, Crash, House of sandand fog, Red Rose, Rosewater and etc., which have been made to presentAmerica's foreign policy goals