اکسیر مأثر نو؛ بررسی مقایسه ای ۱ مشکلة هویت در تاریخ نگاری قاجاریه
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری
1 - ندارد
کلید واژه: هویت, تاریخ نگاری, قاجاریه, تاریخ نویسی, تاریخ نگری, خود, دیگری, عنصر ایرانی اسلامی, ماهیت, سنتی, دینی و قانونی, هویت ساز,
چکیده مقاله :
گزارش رخدادهای تاریخی به سه گونه متصور است: تاریخ نویسی، تاریخ نگاریو تاریخ نگری. هرکدام از آن ها را یک روایت می نامیم که مبتنی بر یک ویژگی تمایزآفرین است. کتابت رخدادهای تاریخی دوران قاجاریه در رفت و برگشتی آونگ وار میانتاریخ نویسی و تاریخ نگاری سرگردان بوده است. برای رهایی از این وضعیت بغرنج ودستیابی به نوعی تاریخ نگری ویژه دوران قاجاریه ناچاریم از مجموعه مفاهیم و واژگانیمتجددانه بهره بگیریم که ازآن میان هویت یکی از مهم ترین و در عین حال گریزان ترین آن مفاهیم و واژگان است. در این مکتوب هویت را به مثابه یک فرآیند مدّ نظر آورده ایمکه طی آن نوعی پاسخگویی آگاهانه و عامدانه به دو پرسش چیستی و کیستی به دست می آید. سپس هویت را به سه مجموعه مفهومی ، خود "دیگری" و پاره های سه گانه سنتی، دینی و قانونی اقتدار به عنوان هویت بخش و هویت ساز، منقسم ساخته و با اینمیزان سه متن تاریخ نگارانه دوره قاجاری، اکسیرالتواریخ، مأثر سلطانیه، تاریخ نو، را بهبررسی مقایسه ا ی کشانده ایم. مفروض نگارنده آن بوده که هویت بر ساخته ماست و گرنهخود هیچ عینیتی ندارد یا به تعبیر دیگرمفهوم هویت خود کاملاً بی هویت است. دستامد نگارنده آن بوده که در تاریخ نگاری دوره قاجاریه هویت در یک وضع پرسش انگیز و یا به تعبیری در یک دشواره قرار داشته است، زیرا نمی توانسته آمیختگی بهنگامی میان مؤلفه ها و درون مایه های سه گونه و سه گانه هویتی بیفزاید.
Cataloging of historical events could be done in three manners:historigraphy, chronology and beholding history. The author callsthem narration which has a distinguished speciality. He belives that asa matter of fact writing the events which have been taken place in theQajar dynasty into history was not never historigraphy and nor wasa chronology by itself. So there are several themes that run throughthe time which attemp to rethink beholding history in this way. Theauthor uses a modernized one: identity. He describes it as a processwhich leads to the realization of what is and who is. The content ofthis context can be analyzed on the basis of “Self-Else” , “traditionalreligiouslegitimate” and “authority”. In this article three texts of theQajar dynasty have been collate by these Substances: (elixir of history,royal vestiges, modern history). He concludes that identity have anyobjectivity itself. It is important to appreciate the full significance ofthe point that the history texts imply a process with men’s identity orindividaulity. This binary matching of identity with history has beenunderstood too inflexibly.