رابطه بین تیپ های فردی و اجتماعی مدیران تربیت بدنی و ارتباطات اثربخش آنان
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیمظفر یکتایار 1 , مصطفی مصطفی پور 2 , مژگان خدامرادپور 3 , میثم اللهمرادی 4
1 - دانشیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
4 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بانه، دانشگاه ازاد اسلامی ، بانه، ایران
کلید واژه: مدیران, تربیت بدنی, تیپ فردی و اجتماعی, ارتباطات اثربخش,
چکیده مقاله :
اگر مدیران متناسب با ویژگی های فردی و اجتماعی مرتبط انتخاب شوند ، شکوفایی و بهره وری سازمان ها بیشتر خواهد شد. هدف از این پژوهش تعیین رابطه بین تیپ های فردی و اجتماعی مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شمالغرب کشور با ارتباطات اثربخش آنان است. این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی بود که بین سال های 1400 و 1401 انجام شد. جامعه و نمونه پژوهش تمام مدیران تربیت بدنی به تعداد 140 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد تیپ فردی و اجتماعی باس-الدریج ( پایایی 87/0) و ارتباطات اثربخش محقق ساخته (پایایی 80/0) استفاده شد.و جهت تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی( آزمون های کلموگراف اسمیرنوف ، لوین، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس وآزمون t ) استفاده شد.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری بدست آمده نشان داد که بین تیپ های فردی و اجتماعی و مولفه های آن، تیپ جسور ، تیپ درون نگر، تیپ تساوی گرا با ارتباطات اثربخش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ، و بین تیپ منصف با ارتباطات اثربخش مدیران رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج بدست آمده گویای این مطلب است که مدیرانی که تیپهای خاص شخصیتی داشته باشند اثر بخشی بیشتری دارند.
If the managers are selected according to the relevant personal and social characteristics, the prosperity and productivity of organizations will increase. The purpose of this research is to determine the relationship between the individual and social types of physical education managers in the northwest of the country and their effective communication. This research was descriptive-analytical and of a cross-sectional type that was conducted between 1400 and 1401. The population and research sample of all physical education managers was determined as 140 people. To collect data, two standard Bass-Eldridge individual and social type questionnaires (reliability 0.87) and researcher-made effective communication (reliability 0.80) were used. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistical methods (tests Smirnov, Levin's Kolmograph, Pearson's correlation coefficient and analysis of variance and t-test were used. The results of the statistical analysis showed that between individual and social types and their components, bold type, introvert type, egalitarian type There is a positive and significant relationship with effective communication, and no significant relationship was observed between fair type and effective communication of managers. The obtained results indicate that managers who have specific personality types are more effective.
_||_
Journal of Innovation in Sports Management Volume 2, Issue 3, Autumn 2023 https://jism.srbiau.ac.ir |
|
The relationship between individual and social types of physical education managers and their effective communication
Mostafa mostafapour | PhD Student in Physical Education and Sport Science Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran |
Mozafar Yektayar 1 | Associate Professor in Physical Education and Sport Science Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran |
Mozhgan Khodamoradpoor | Assistant Professor in Physical Education and Sport Science Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran |
Maisam Allahmoradi | Assistant Professor in Physical Education and Sport Science Department, Baneh Branch, Islamic Azad University, Baneh, Iran |
Abstract
If the managers are selected according to the relevant personal and social characteristics, the prosperity and productivity of organizations will increase. The purpose of this research is to determine the relationship between the individual and social types of physical education managers in the northwest of the country and their effective communication. This research was descriptive-analytical and of a cross-sectional type that was conducted between 1400 and 1401. The population and research sample of all physical education managers was determined as 140 people. To collect data, two standard Bass-Eldridge individual and social type questionnaires (reliability 0.87) and researcher-made effective communication (reliability 0.80) were used. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistical methods (tests Smirnov, Levin's Kolmograph, Pearson's correlation coefficient and analysis of variance and t-test were used. The results of the statistical analysis showed that between individual and social types and their components, bold type, introvert type, egalitarian type there is a positive and significant relationship with effective communication, and no significant relationship was observed between fair type and effective communication of managers. The obtained results indicate that managers who have specific personality types are more effective.
Key words: Individual and social type, effective communication, managers, physical education.
[1] * Corresponding Author: E-mail: myektayar@gmail.com
How to Cite: mostafapour M, Yektayar M, Khodamoradpoor M, Allahmoradi M. The relationship between individual and social types of physical education managers and their effective communication, Journal of Innovation in Sports Management, 2023; 2(3): 85-92.
رابطه بين تیپهای فردی و اجتماعی مدیران تربیت بدنی و ارتباطات اثربخش آنان
مصطفی مصطفی پور | دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران |
مظفر یکتایار 1 | دانشیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران |
مژگان خدامرادپور | استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران |
میثم اللهمرادی | استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بانه، دانشگاه ازاد اسلامی، بانه، ایران |
چکیده
اگر مدیران متناسب با ویژگیهای فردی و اجتماعی مرتبط انتخاب شوند، شکوفایی و بهرهوری سازمانها بیشتر خواهد شد. هدف از این پژوهش تعیین رابطه بین تیپهای فردی و اجتماعی مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شمالغرب کشور با ارتباطات اثربخش آنان است. این پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی و از نوع مقطعی بود که بین سالهای 1400 و 1401 انجام شد. جامعه و نمونه پژوهش تمام مدیران تربیت بدنی به تعداد 140 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد تیپ فردی و اجتماعی باس - الدریج (پایایی 87/0) و ارتباطات اثربخش محقق ساخته (پایایی 80/0) استفاده شد.و جهت تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمونهای کلموگراف اسمیرنوف، لوین، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس وآزمون t) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری بدست آمده نشان داد که بین تیپهای فردی و اجتماعی و مولفههای آن، تیپ جسور، تیپ درون نگر، تیپ تساوی گرا با ارتباطات اثربخش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، و بین تیپ منصف با ارتباطات اثربخش مدیران رابطه معناداری مشاهده نشد. نتايج بدست آمده گوياي اين مطلب است كه مديراني كه تيپهاي خاص شخصيتي داشته باشند اثر بخشي بيشتري دارند.
واژههای کلیدی: تیپ فردی و اجتماعی، ارتباطات اثربخش، مدیران، تربیت بدنی.
[1] * نویسنده مسئول: E-mail: myektayar@gmail.com
مصطفیپور مصطفی، یکتایار مظفر، خدامرادپور مژگان، اللهمرادی میثم، رابطه بين تیپ های فردی و اجتماعی مدیران تربیت بدنی و ارتباطات اثربخش آنان، فصلنامه نوآوری در مدیریت ورزشی، پاییز 1402، 2(3): 85-92.
مقدمه
در عصر کنونی شناخت ویژگیهای فردی و اجتماعی افراد در بسیاری از موقعیتهای زندگی ضرورت پیدا میکند. از آن جایی که افراد از لحاظ استعدادها، علائق، تواناییها و دیگر ویژگی فردی و اجتماعی با هم متفاوت هستند. همه مدیران به یک شیوه عمل نمیکنند در این میان مدیران کارآمد، خلاق و اثربخش به دلیل ابعاد فردی و اجتماعی ویژه خود، بر عملکرد سازمانها تاثیر بسزایی دارند. ارتباطات و چگونگي جهتگيري آنها به سمت «اهداف سازماني» ازمسائل ضروري مورد توجه مديران است. اين توجه ناشي از آن است که مديران دريافتهاند ارتباط اثربخش باکارکنان و درک انگيزه هاي ارتباطي آنان، در توفيق مديران براي نيل به اهداف طراحي شده سازمان يک عامل حياتي است. بر اين اساس و به استناد بررسيهاي انجام شده بيشتر وقت مديران صرف برقراري ارتباط با افراد ميگردد. ادوين امري، مفهوم ارتباطات در معناي عام را چنين تعريف ميکند فن انتقال اطلاعات، افکار و رفتار انساني از يک شخص به شخص ديگر (Seyed Asgari, Naghshineh, Rostami, & Lavasani, 2011).
ارتباطات زماني اثربخش است که محرکي را به عنوان آغازگر مورد نظر فرستنده با محرک مشهودگيرنده که از خود بروز مي دهد و آن دو را نزديک به هم مورد توجه قرار دهد (Shabanibahar, Amirtash, Tondnevis, & Moshrefjavadi, 2004). عملکرد بهينه در سازمان به دليل بهرهوري و اثربخشي که براي سازمان در بردارد همواره مورد توجه مديران و کارشناسان بوده، به طوريکه به حوزه مستقلي از مطالعات سازماني تبديل شده است (Hersey & Blanchard, 1996). عملکرد يک سازمان، گوياي وضعيت بقاي آن در محيط است و تأکيد مديريت برنقش کارکنان در بهبود عملکرد اهميت آن را آشکار ساخته كه ميتواند به شکل سرمايه گذاريهاي زيربنايي در بخش منابع انساني صورت پذيرد. سرمايهگذاريهايي که ازطريق نفوذ در حيطه و قلمرو کار انجام ميگيرد (Novinnam, Shekarkan, & Mehrabizade, 2001). با وجود چنين شرايطي، ميتوان انتظار داشت كه سازمان عملکرد بالا و مطلوبي داشته باشد، زيرا سازمانها براي بقا و پيشرفت دردنياي رقابتي ناگزير هستند كه بخش عمدهاي از تلاشهاي خود را به فرايندها و کارکردهايي معطوف نمايند که در موفقيت و بهبود عملکرد آنان نقش اساسي ايفامي نمايد. بر اساس ضرورت يافتن ارتباطات سازماني در ادبيات علمي مديريت در دنيا و باتوجه به نقش حياتي عملکرد و اهميت دستيابي به عاليترين سطح آن براي مديران و سازمانها و نقشي که ارتباطات درفرايند عملکرد سازماني ميتواند ايفا کند (Rahmani & Baghi Nasrabbadi, 1998).
مبانی نظری (چارچوب و پیشینه تحقیق)
امروزه سازمانها به مسأله گزينش رهبران در تمام سطوح، از سرپرستي سطح اول تابالاترين سطوح اجرائي، تأكيد زيادي دارند. روانشناسان صنعتي / سازماني به اين نكته پي برده اند كه موفقيت و شكست يك سازمان به طور گسترده به كيفيت رهبران آن وابسته است. تفاوت اساسي ميان يك سازمان موفق و غيرموفق غالباً بر حسب رهبري تعريف ميشود نيمي از مؤسسههاي بازرگاني تازه تأسيس در دو سال اوليه باشكست مواجه ميشوند و فقط يك سوم آنها تا پنج سال دوام ميآورند. گروهها و سازمانها براي اثربخشي خود رهبري را مد نظر قرار دادهاند؛ نتايج تحقيقات نشان ميدهد كه رهبري مهمترين موضوع در حوزه ر فتار سازماني و روابط انساني است (Shakeri, Ranaee, & Aletaha, 2012).
موضوع ارتباطات در سازمان از چنان اهميتي برخوردار است که ميتوان گفت اولين و مهمترين وظيفه هر مدير توسعه که سيستم ارتباطات در سازمان ميباشد (Alvani, 1992). بنابراين ارتباطات يک مهارت بسيار مهم و مبناي لازم براي مديريت کارآمد است كه از طريق آن مديران بين اشخاص روابطي را که براي انجام وظايف روزانه كاركنان به نحو مطلوب ضرورت دارد، برقرار ساخته حفظ مي کنند (Rabbins & De Cenzo, 2007).
مديران نقش تعيين كننده اي در اثر بخشي سازمانها از جمله سازمانهاي آموزشي به عهده دارند چرا كه اثر بخشي سازمان را ميتوان از طریق توانايي مدير در به حداكثر رساندن تعامل بين ساختار و فرآيند سازمان اندازهگيري كرد رابینز و همکاران (2007) حال بايد ديد آيا عوامل دروني شخصيت از قبيل عواطف، احساسات، تفكر، يادگیري و هوش و يا عوامل بیروني مثل شيوه قضاوت و ادراك يا تاثيربرقراری ارتباطات اثر بخش بر
موفقيت مديران تاثیر دارد يا خير؟
هدف محقق اين است كه دريابد آيا بین تيپ فردی و اجتماعی مدیران با برقراری ارتباطات اثربخش آنان رابطه وجود دارد؟ و همچنین تيپ فردی و اجتماعی مدیران ميتواند به عنوان معياري براي انتخاب مديران به شمار آيد؟ اين تحقيق روي مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شمالغرب کشور صورت گرفته است به اميد انتخاب شايسته مديران در پستهاي مديريتي خصوصا مديريت ورزشی.
روش شناسی پژوهش
تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری آن شامل 140 نفر از کارشناسان تربیت بدنی آموزش و پرورش شمالغرب کشور بود که با استفاده از نمونهگیری تمام شمار جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. این انتخاب به دلیل موثر بودن آنان در تصمیمگیری و سیاستگذاری کشور در این حوزه بوده است. ابزار اندازهگیری متغیرهای تحقیق شامل: 1- پرسشنامه استاندارد تیپهای فردی و اجتماعی به نوشته باس، والنزي و الدريج (1975)؛ 2- پرسشنامه محقق ساخته ارتباطات اثربخش بود. به منظور تعیین روایی و پایایی پرسشنامهها و تشخیص و برطرف کردن ابهامات احتمالی، مطالعه مقدماتی روی 30 نفر از کارشناسان تربیت بدنی شمالشرق کشور انجام شد. برای تعیین روایی صوری و محتوایی از نظرات متخصصان و برای روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس برای مقیاسهای تیپهای فردی و اجتماعی (857/0 = KMO، 386/5 =KB،
350= df، 001/0=P)؛ ارتباطات اثربخش (831/0 = KMO، 574/1 =KB، 590= df، 001/0=P) معنیدار بود. مقادیر تحلیل عاملی تاییدی برای مقیاسهای تیپ فردی و اجتماعی (966/0=AGFI، 123=df، 000/0=P)؛ ارتباطات اثربخش (976/0=AGFI، 65=df، 000/0=P) به دست آمد. همچنین برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج آن برای پرسشنامههای تیپ فردی و اجتماعی (84/0 =a)، ارتباطات اثربخش (81/0 =a) بود، در پرسشنامه تیپ فردی و اجتماعی، ضرایب آلفای تیپ منصف (84/0 =a)؛ جسور (81/0 =a) و تساویگرا
(83/0 =a) و درون نگر (84/0 =a) در پرسشنامه ارتباطات اثربخش، ضرایب آلفای ارتباطات (80/0 =a)؛ بازخورد (81/0 =a) و کانالهای ارتباطی (81/0 =a) به دست آمد. به منظور سازمان دادن و خلاصه کردن دادهها از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی سازه، از آزمون همبستگی چند گانه برای بررسی رابطه تیپ فردی و اجتماعی مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شمالغرب کشور با ارتباطات اثربخش آنان و از رگرسیون چند متغیری برای تعیین سهم هر یک از متغیرهای پیش بین (منصف، جسور، تساوی گرا و درون نگر) در پیش بینی متغیر ملاک ارتباطات اثربخش مدیران استفاده شد به منظور تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یک راهه نیز با تاکید بر نرم افزار (LISREL) نسخه 52/8 و (SPSS) نسخه 20 استفاده شد.
جدول 1. میانگین، انحراف استاندارد و ماتریس همبستگی مربوط به تیپهای فردی و اجتماعی و مولفه های آن با ارتباطات اثربخش
متغیر | میانگین و انحراف استاندارد | ارتباطات اثربخش (میانگین و انحراف استاندارد) | r | p |
تیپ های فردی و اجتماعی | 45/21 ± 49/3 | 86/82 ± 6/13 | 630/0 | 000/0* |
تیپ منصف | 39/52 ± 76/4 | 100/0- | 550/0 | |
تیپ جسور | 18/15 ± 55/2 | 596/0 | 000/0* | |
تیپ درون نگر | 92/18 ± 38/3 | 585/0 | 000/0* | |
تیپ تساوی گرا | 18/12 ± 84/2 | 437/0- | 006/0* |
* 05/0=≤ p
نتایج حاصل از آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول خرده مقیاس تیپ فردی و اجتماعی با 596/0r= وارد معادله رگرسیون شده است که مقدار 183/0r²= نشان می دهد که 3/18 درصد واریانس مشترک بین تیپ های فردی و اجتماعی و ارتباطات اثربخش را تبیین می کند.
در گام دوم خرده مقیاس تیپ درون نگر با 761/0r= وارد معادله رگرسیون شده است که مقدار 211/0r²= نشان می دهد که 1/21 درصد واریانس مشترک بین تیپ های فردی و اجتماعی و ارتباطات اثربخش را تیپ جسور و درون نگر تبیین می کنند؛ بنابراین خرده مقیاس تیپ جسور مناسبترین پیش بینی کننده ارتباطات اثربخش تیپ های فردی و اجتماعی می باشد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین تیپهای فردی و اجتماعی مدیران از نظر سن تفاوت معناداری وجود ندارد و این فرضیه پژوهش رد شد (تیپ منصف، 99/0P=، 002/0=(35، 2)F و تیپ جسور 55/0P=، 595/0=(35، 2)F و تیپ تساویگرا 86/0P=، 149/0=(35، 2)F و تیپ دروننگر 26/0P=،
391/1=(35، 2)F.
بحث و نتیجه گیری و پیشنهادها
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری بدست آمده از فرضیه اول نشان داد که بین تیپ های فردی و اجتماعی و مولفه های آن، تیپ فردی و اجتماعی جسور (000/0=p و 596/0 =r)، تیپ فردی و اجتماعی درون نگر (000/0=p و 585/0 =r)، تیپ فردی و اجتماعی تساوی گرا (006/0=p و 437/0- =r). به دست آمد با ارتباطات اثربخش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین تیپ فردی و اجتماعی منصف با ارتباطات اثربخش مدیران رابطه معناداری مشاهده نشد. با توجه به این که پیشینه کاملا مرتبطی با این پژوهش وجود ندارد تا حدودی این تحقیق با نتایج خسرویزاده (2002) ناهمخوانی دارد در اين تحقيق رابطه بين متغيرهاي سبك رهبري انسان گرايي و وظيفهگرايي با متغيرهاي خصوصيات شخصي شامل: درونگرايي، برونگرايي، با ثباتي، بيثباتي (روان جويي)، سن، مدرك تحصيلي، سابقه مديريت، رشته تحصيلي، مديران تربيت بدني مراكز و موسسات وابسته و غيروابسته به وزارت فرهنگ و اموزش عالي را مورد بررسي قرار دادو به اين نتيجه رسيد كه بين سبك رهبري، انسانگرايي با ثبات و بيثباتي مديران تربيت بدني رابطه معنيداري وجود ندارد. افراداگر از نظر شخصيت متناسب با شغل و حرفهاي باشند كه انجام ميدهند متوجه خواهند شد كه براي انجام ظيفهاي كه به آنها محول شده از استعداد و تواناييهاي لازم برخوردارند و از اين رو موفق تر خواهند شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری بدست آمده از فرضیه دوم نشان داد که بین مولفه تیپ فردی و اجتماعی جسور با ارتباطات اثربخش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، این بدان معنی است که هرچه مدیر از جسارت بالاتر و بهتری در بین کارکنان برخوردار باشد به همان میزان آنان میل و اشتیاق بیشتری جهت ارتباطات اثربخش از خود بروز خواهند داد؛ و این افراد نیاز بیشتری به کنترل محیط دارند و نشان می دهد که اکثر مدیران معاشرتی، جسور، فعال و پرانرژی و دارای اعتماد به نفس هستند و این مدیران تمایل به اجتماعی بودن داشته و معمولا با افراد متفاوت بهتر کنار می آیند. هنگام کار روحیات و حالات مثبت داشته و نسبت به شغلشان احساس رضایت بیشتر و عموما درباره سازمان و محیط پیرامونی شان احساس بهتری دارند. نتایج این تحقیق ضمن همخوانی نتایج تحقیق مشابه النورا (2012) و فریدسون (1973) به اهمیت تیپ فردی و اجتماعی جسور در پیاده سازی اهداف در سازمان تاکید داشتهاند. آنها اظهار داشتند که همبستگی بسیار بالایی بین تیپ فردی و اجتماعی جسور و قابلیتهای تصمیم گیری مدیران وجود دارد. یافتهها نشان میدهد که همبستگی بالایی بین تیپ فردی و اجتماعی جسور وارتباط اثربخش مدیران وجود دارد وهر چه مدیر دارای جسارت بیشتری باشد به همان میزان ارتباط اثربخش بیشتری میتواند داشته باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری فرضیه سوم حاکی از آن است که بین تیپ فردی و اجتماعی تساویگرا با ارتباطات اثربخش ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. این بدان معنی است که اکثر مدیران گرایش به همسان بودن با افراد تمایل دارند و افرادی با ویژگیهای تطابق پذیری هستند و افراد هدایت کننده سازمان ها و تیم ها معمولا افراد تطابق پذیر و تساوی گرا هستند و همچنین آنها مناسب برای کارها و فعالیتهای اجتماعی هستند و از آنجایی که این افراد در پی ایجاد سازگاری و راحت کنارآمدن با افراد هستند، معمولا از مباحث اختلاف زا یا بحث برانگیز اجتناب میورزند و موجب رشد و تعالی سازمان خواهند شد. نتایج تحقیق باتحقیقات ایزدی و محمدزاده (2007) همخوانی داردآنان در تحقیق خود اظهار داشتند كه ارتباط بين انواع خاصي از سبكهاي شخصيت با اثر بخشي مديريت رابطه معنیداری وجود دارد. یافتهها نشان میدهد که برای تسهیل ارتباطات درسازمان مدیران دارای تیپ فردی و اجتماعی تساویگرا نسبت به سایر تیپهای فردی و اجتماعی بیشتر باکارکنان در ارتباط وتعامل در جهت رسیدن به اهداف سازمانی میباشند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری فرضیه چهارم حاکی از آن است که بین تیپ فردی و اجتماعی درون نگر با ارتباطات اثربخش ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. این بدان معنی است که اکثر مدیران توجه و انرژی خود را متوجه دنیای درون خود میکنند. آنها از اینکه به تنهایی و با خود وقت راسپری کنند راضی هستند. درون گراها میخواهند قبل از اینکه دنیا را تجربه کنند آن را بشناسند و از آن سر در بیاورند؛ یعنی آنها با خود مشغله ذهنی فراوان دارند. درونگراها، روابط اجتماعی را در سطح محدود دوست دارند. در نهایت ترجیح میدهند که با یک نفر یا چند نفر محدود رابطه داشته باشند و نتایج بدست آمده با تحقيقات آشوری و بوسلاما (2010) نا هم خوان ميباشد كه از دلايل ناهم خواني ميتوان بهسبك زندگي، عوامل اجتماعي اشاره كرد. هم چنين تحقيقي كه ایزدی و محمدزاده (2007) انجام داد به اين نتيجه رسيد كه مديران عملياتي از شخصيت درون نگر برخوردار بودند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد که خرده مقیاسهای (تیپ فردی و اجتماعی جسور و دروننگر) میزان ارتباطات اثربخش را پیشبینی میکنند. تعامل بین فناوریهای سازمان، فنون و افراد می تواند اثر مستقیم بر ارتباطات اثربخش داشته باشد. به عنوان مثال ساختار سازمانی با توجه به شکل کنترلها و تعامل بین فنون و افراد را کاهش میدهد به عبارت دیگر، ساختار افقی سازمانی، تقویت و سیاست درهای باز ارتباطات اثربخش را در میان بخشها و افراد سرعت می بخشد به واسطه تیپ فردی و اجتماعی افراد میتوانند با یکدیگر از جنبههای مختلف تبادل نظر نمایند. یافتهها نشان میدهد که مولفه های تیپ فردی و اجتماعی جسور و دروننگر تا حدود زیادی میزان ارتباطات اثربخش را پیشبینی میکنند. نتایج نشان میدهد که بین تیپ های فردی و اجتماعی فقط تیپ فردی و اجتماعی منصف از نظر جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد؛ و این دو تیپ فردی و اجتماعی از نظر جنسیت متفاوت عمل میکنند. باتوجه به تحقیقات مشابهی که در این زمینه انجام شده میتوان گفت که با نتايج تحقيقات ابدوی و دهقان پوری (Abdavi & Dehghanpouri, 2014) و همچنین درگاهی و شاهام (2010) و مشبکی (1998) نا هم خوان ميباشد كه از دلايل نا همخواني ميتوانيم به عوامل اجتماعي، محيطهاي آموزشي، اشاره كرد و با نتايج تحقيقات عباسزاده و همکاران (2010) و متقی و بهشتی فر (2006) و خسروی (2002) هم خوان ميباشد. هم چنين نریمانی و همکاران (2006) به اين نتيجه رسيد كه مديران زن بيشتر از مديران مرد از تصميمگيري فردي استفاده مي كنند.
پس بنا به نتایج می توان گفت تفاوت معناداری بین تیپهای فردی و اجتماعی از نظر جنسیت وجود ندارد و فقط در تیپ فردی و اجتماعی منصف از نظر جنسیتی تفاوت مشاهده شدپس مي توان براي رسيدن به موفقيت در سازمانها و ادارات، با استخدام نيروي انساني ماهر و خلاق بدون هيچ گونه جهتگيري جنسيتي عمل كرد. همچنان که گفته شد انسان از دیر باز همواره نیازمند اتخاذ تصمیمات صحیح، ارتباطات اثربخش و فرصت های نوین و تلاش برای بقاء و ارتقای کیفیت زندگی خود جامعه و سازمانش بوده است، لذا ارتباطات اثربخش در اکثریت تیپهای فردی و اجتماعی می تواند وجود داشته باشد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد بین تیپهای فردی و اجتماعی مدیران برحسب ویژگیهای جمعیت شناختی (سن و وضعیت استخدامی) و ارتباطات اثربخش مدیران تفاوت معناداری مشاهده نشد و مدیران با هر سن و وضعیت استخدامی و در هر چهار تیپ فردی و اجتماعی تفاوت معناداری در ارتباطات اثربخش خود ندارند و این ویژگیهای جمعیتی تاثیری بر این موضوع ندارد. و میتوان گفت که بانتایج حقیقی (2005) و نادریان جهرمی و امیرحسینی (2007) هم خوان میباشد. یافتهها نشان میدهدکه جهت برقراری ارتباطات اثربخش شرایط سنی ووضعیت استخدامی هیچ گونه تاثیری بر ارتباطات اثربخش ندارد.
نتايج برگرفته از يافتههاي پژوهش بيانگر رابطه سه تیپ فردی و اجتماعی مدیران (جسور، تساویگرا و دروننگر) و ارتباطات اثربخش آنان میباشد. بطوريكه هر چه تیپ فردی و اجتماعی مدیر مناسبتر باشد ميزان ارتباطات اثربخش آنها در سازمان بیشتر ميباشد. نتايج كلي را با امعان نظر يافتههاي تحقيق ميتوان به صورت دقيقتر بيان كرد:
استقرار مدیران کارآمد در سازمانها منجر به افزايش ارتباطات اثربخش آنها در سازمان مي شود. وهمچنين تیپ فردی و اجتماعی منصف از نظر جنسیتی در ارتباطات اثربخش آنها در سازمان با همدیگر متفاوت عمل میکنند. مدیران از نظر سن و وضعیت استخدامی در ارتباطات اثربخش آنها در سازمان يكسان عمل مي كنند.
پیشنهاد میشود مطالعهای درزمینه تیپهای فردی و اجتماعی کارکنان سازمان های ورزشی انجام و نتایج آن با این تحقیق مقایسه شود. امید است نتایج این تحقیق سازمانهای ورزشی را به اهمیت رهبری مدیران بیشتر آگاه نماید تا بتوانند با برنامهریزی دقیق و راهبردی در جهت بهسازی ارتباطاتشان با کارکنان در سازمان گام بردارند.
سپاسگزاری
اینجانب به نوبه خودم از جناب دکتر مظفر یکتایار استاد راهنمای عزیز و تلاشگرم که در انجام پژوهش- به خاطر حمایت همه جانبه و همکاری در اجرای پژوهش و همچنین دکتر مژگان خدامرادپور استاد راهنمای دوم به خاطر بازبینی متن مقاله و ارائه نظرهای ساختاری به مقاله و همچنین استاد مشاور عزیز جناب دکتر اللهمرادی به خاطر مطالعه متن مقاله و ارائه نظرهای ارزشمند- به بنده یاری رساندهاند در اینجا سپاسگزاری می نمایم.
References
Abbaszadeh, A., Borhani, F., & Mohsenpour, M. (2010). Compatibility of personality and major among freshman undergraduate nursing students of the Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 15(2), 90-95. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21589786/
Abdavi, F., & Dehghanpouri, H. (2014). An analysis of the relationship between personality traits and brand loyalty ( A case study: Physical education students, Tabriz university). Reef Resources Assessment and Management Technical Paper, 40(1), 533-541. https://www.researchgate.net/publication/328531224_An_Analysis_of_the_Relationthip_between_Personality_Traits_and_Brand_Loyality_a_case_study_physical_education_students_Tabriz_University
Achouri, M. A., & Bouslama, N. (2010). The effect of the congruence between brand personality and self image on consumers’ satisfaction and loyalty: A conceptual framework. IBIMA Business Review(1), 1-16. https://ibimapublishing.com/articles/IBIMABR/2010/627203/627203.pdf
Alvani, S. M. (1992). Self-image of managers. Tehran: Nei Publication.
Bass, B. M., Valenzi, E. R., Farrow, D. L., & Solomon, R. J. (1975). Management styles associated with organizational task, personal, and interpersonal contingencies. Journal of Applied Psychology, 60(6), 720-729. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037/0021-9010.60.6.720
Dargahi, H., & Shaham, G. (2010). Study of hospitals managers personality and management career compatibility. Journal of Medical Council of Iran, 28(2), 153-162[Article in Persian]. http://payeshjournal.ir/browse.php?a_id=1036&sid=1&slc_lang=en
Elenora, S. (2012). Emotional connections of customer personality traits with brand personality traits. Theoretical considerations. Economics and Management, 17(4), 1472-1478. https://www.researchgate.net/publication/272702699_Emotional_connection_of_consumer_personality_traits_with_brand_personality_trait_Theoretical_considerations
Friedson, E. (1973). Professions and the occupational principle. Beverly Hills: Sage Publications. https://catalogue.nla.gov.au/Record/1971097
Haghighi, M. A. (2005). Management of organizational behavior (4 ed.). Tehran: Termeh. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiGnZK3he7_AhXrUKQEHbDDBnYQFnoECAwQAQ&url=https%3A%2F%2Fjournals.iau.ir%2Farticle_519456.html&usg=AOvVaw2gxkhVlviTLzv3N3Q7687x&opi=89978449
Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1996). Management of organizational behavior. USA: Prentice Hall. https://enroll.williamjames.edu/organizational-and-leadership-psychology/?utm_source=google&utm_medium=paid&utm_campaign=MAOP&gad=1&gclid=Cj0KCQjwnf-kBhCnARIsAFlg491AtGDjbrMkza6rmzUv1wkBxcBM_jjZHcwp39eGSUfLICySQrwFGl0aAig5EALw_wcB
Izadi, S., & Mohammadzadeh, R. (2007). Investigating the relationship between learning styles, personality traits and students’ performance. Biennial Journal of Student Behavior, 14(27), 15-29 [Article in Persian]. https://tlr.shahed.ac.ir/article_2182.html?lang=en
Khosravi, M. (2002). Fitness of personality & job of information. Journal of Information Sciences, 17(3-4), 53-59 [Article in Persian]. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_698704.html?lang=en
Moshabaki, A. (1998). Management of organization behavior. Tehran: Termeh. https://modares.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=75&pageid=10667&owner=7438
Motaghi, M. H., & Beheshtifar, M. (2006). The study of relationship between personality traits and motivational of managers with their assessment of the success on governmental organizations in Kerman. Journal of Management of Knowledge, 19(73), 91-106[Article in Persian]. https://www.researchgate.net/publication/281175846_Relation_between_Managers%27_Traits_with_their_Assessment_of_the_Successful_Criterion_in_Iran
Naderian Jahromi, M., & Amirhosseini, S. E. (2007). Study of the relationship between personality traits and demographic of athletic managers with their job skills. Journal of Olympics, 15(4), 105-114[Article in Persian]. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwji3rLehu7_AhXSVqQEHbXHCIMQFnoECAkQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.sid.ir%2FFileServer%2FJF%2F4043313990811&usg=AOvVaw36uLJL3RaZS0c_dDiYlnmq&opi=89978449
Narimani, M., Aghamohammadian, H. R., Abolghasemi, A., Ganji, M., & Khenia, Y. (2006). Relationship between personality traits, stress, coping skills with stress and job performance nurses. Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 1(4), 46-53[Article in Persian]. https://jarums.arums.ac.ir/article-1-454-en.html
Novinnam, G. H., Shekarkan, H., & Mehrabizade, M. (2001). Study of the relationship between personality traits and leadership styles of managers. Journal of Education and Psychology of Ahvaz Chamran University, 3(3-4), 87-106 [Article in Persian]. http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_id=225&sid=1&slc_lang=en
Rabbins, S. P., & De Cenzo, D. A. (2007). Fundamentals of management. USA: Prentice Hall. http://www.mim.ac.mw/books/Fundamentals%20of%20Management.pdf
Rahmani, J., & Baghi Nasrabbadi, A. (1998). Effective points on efficient management. Qom: Publication of Khoram. https://mjms.mums.ac.ir/author.index?vol=0&vl=All%20Volumes%20&lang=en
Seyed Asgari, S. S., Naghshineh, N., Rostami, R., & Lavasani, M. (2011). The study of personality traits of librarians and its relationship with job satisfaction in special libraries in Tehran. Research of Library and Information Science University, 45(2), 33-57[Article in Persian]. file:///C:/Users/logostock/Downloads/payavard-s-v9n1p81-fa-1.pdf
Shabanibahar, G. H., Amirtash, A. M., Tondnevis, F., & Moshrefjavadi, B. (2004). Study of the relationship between personality characteristics and effectiveness of physical education managers of universities around the country. Journal of Movement & Sport Science, 1(3), 12-30[Article in Persian]. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhlMvQh-7_AhUGUKQEHTUuAS4QFnoECAsQAQ&url=https%3A%2F%2Fjlib.ut.ac.ir%2Farticle_28753.html%3Flang%3Den&usg=AOvVaw0GV9pe5LEIs0XiwIm5l_q8&opi=89978449
Shakeri, M., Ranaee, M., & Aletaha, S. R. (2012). Personality traits of managers. Paper presented at the National Conference on Quality Improvement in Clinical Governance, Iran. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi3u734h-7_AhVCT6QEHeXKBJsQFnoECAkQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.academia.edu%2F6020053%2FSenior_Managers_Viewpoints_Toward_Challenges_of_Implementing_Clinical_Governance_A_National_Study_in_Iran&usg=AOvVaw2ueg_SlZyJ7rG6aevc4rxc&opi=89978449